Belasting aangifte

RudyC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Belasting aangifte

#1 , 07 okt 2022 18:42

Ik heb door omstandigheden mijn belastingaangifte van 2021 niet ingevuld. Dus heb ik een boete gekregen van 200euro en hebben ze het zelf berekend, wat ik nog begrijp. Maar nu beweren ze dat ik sinds 2003 deeltijds zelfstandig ben en moet ik 14000euro betalen. Ik heb toen inderdaad een btw nummer aangevraagd maar dat ook bijna onmiddellijk geannuleerd. Nooit heb ik daar nog iets van gehoord tot nu. En nu willen ze op de belastingdienst dat ik bewijs dat ik niet zelfstandig ben, terwijl ik geen énkel papier daar van heb gezien er óók nooit iets is geweest. Wat kan ik daar aan doen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 07 okt 2022 18:50

Dat is een attest dat u kan aanvragen op uw btw-kantoor.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2022 18:50

Heb je al eens gecheckt of dat ondernemingsnummer nog actief is? Bijvoorbeeld via onderstaande link.

https://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/ ... ml?lang=nl

In dat geval moet je effectief steeds een Deel 2 voor de personenbelasting invullen.

Reclame

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 okt 2022 16:28

De fiscus kan slechts 3 aanslagjaren terug gaan tenzij bij fraude (7) of belastingparadijzen (10) .
Let verder op het verschil tussen ondernemingsnummer en btw-nummer. (zelfde nummer maar niet zelfde betekenis)
Met bewijs als niet zelfstandige bedoelt men ook inkomsten als werknemer kunnen aantonen.
Verder kan u tonen dat er geen professionele bankrekening is.

Ik vermoed dat u zelfstandig stond in hoofdberoep en extra ging gaan werken als werknemer.
Na de stopzetten als zelfstandige werd het hoofdberoep niet geactiveerd of doorgegeven aan het bedrijf waar u werkt als werknemer.

TIP 1: Ik raad u aan om een goede boekhouder te nemen en meteen bezwaar in te dienen voor het te laat is.
TIP 2: Uw personenbelasting van kalenderjaar 2021 is nog niet te laat ingediend via mandataris (boekhouder). Ga snel naar een boekhoudkantoor om het door hun te laten indienen, kost geen 200 EUR :)

PS: Door de huidige crisis hebben de belastingdiensten hogere doelstellingen gekregen en zoekt men letterlijk achter geld.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 09 okt 2022 16:50

PS: Door de huidige crisis hebben de belastingdiensten hogere doelstellingen gekregen en zoekt men letterlijk achter geld.
Bron?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”