kavels ongevraagd samengevoegd

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

kavels ongevraagd samengevoegd

#1 , 01 sep 2022 12:13

Jaren geleden kocht ik een app. + 1 staanplaats voor auto.
10 jaar nadien kocht ik tweede staanplaats in zelfde gebouw.
Dat was uiteraard met nieuwe notariële akte.
Nu wenst iemand die tweede staanplaats van mij over te kopen. Echter blijkt dat die ongevraagd werd samengevoegd met app. en staanplaats 1.

Moeten er nu kosten worden gemaakt om die tweede staanplaats af te splitsen.
Het is toch niet normaal dat twee aparte aankopen vanzelf één kadastrale kavel vormen?

Bij mijn recenter appartement vormen app., kelder en garage 3 aparte kavels.
Het is mij een raadsel op welke basis die verschillende benadering gebaseerd is.
Transparantie is volledig zoek.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 01 sep 2022 12:54

Notaris had ws duidelijker moeten communiceren …. Door de kavels samen te voegen vermeed je oa personenbelasting op die tweede staanplaats en mogelijks ook lagere bijkomende onroerende voorheffing. Hamvraag is dus of de splitsing je meer gaat kosten dan de uitgespaarde belastingen.

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 01 sep 2022 13:54

De notaris heeft hier geen enkele rol in gespeeld. Volgens wat ik kan achterhalen is het kadaster die dit heeft gedaan.
Aankoop tweede staanplaats was meer dan 40 jaar geleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 sep 2022 09:37

Zou het niets te maken hebben met een gemeentelijk verordening? In sommige gemeentes bepaalt men dat een garage niet apart mag verkocht worden van een appartement, om te voorkomen dat je op den duur een gans appartementsgebouw hebt, waar niemand van de bewoners nog een garage heeft en dus weeral op straat gaat parkeren

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 05 sep 2022 11:38

Neen dat is het niet. Er zijn veel eigenaars van garages die geen appartement in het gebouw bezitten.
Aantal staanplaatsen in de garage beloopt ruim meer dan het dubbele van het aantal appartementen.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 05 sep 2022 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 05 sep 2022 11:41

Ik denk dat de kortste weg zal zijn dat u dat supplement bijvraagt aan de koper. Tenzij er al een verkoopovereenkomst getekend werd ?

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 05 sep 2022 11:50

Het gaat me niet zozeer om het geld.
Wel om een verklaring waarom die garagestaanplaats werd samengevoegd met appartement dat reeds 10 jaar voordien mijn eigendom was.

Bij een recentere aankoop (in een ander gebouw) hebben app, garage en zelfs kelder allemaal een apart kadastraal nummer (én apart KI) niettegenstaande alles tegelijk werd gekocht met één notariële akte. Ook op aanslagbiljet onroerende voorheffing staan ze alle drie apart vermeld. En ook op MyMinfin.

Blijkbaar is er totale willekeur bij het kadaster.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 05 sep 2022 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 05 sep 2022 11:52

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, maar die van het kadaster zijn nog ondoorgrondelijker :)

Thomas Morus
Topic Starter
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 05 sep 2022 12:47

Antwoord gevonden (en waarom verbaast het me niet):

"Gaat het om een heel oud gebouw, dan was de praktijk van het kadaster meestal om het appartement samen met alle aanhorigheden onder één perceelnummer in te schrijven. Wilt u in dat geval nu de garage verkopen, dan moet dat perceel dus gesplitst worden."

Aangezien de tweede garage na TIEN jaar apart werd aangekocht moet die toen toch een perceelnummer, enz. gehad hebben? Die gegevens kunnen toch niet "verdampt" zijn? Ik heb alleszins een aparte notariële akte....
Typisch Belgisch: eerst voor eigen gemak ONGEVRAAGD alles onder één perceelnummer samenpatsen, dan eventjes de spelregels wijzigen en de brave burger verplichten om het op zijn kosten en moeite op te lossen.

https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 01/related
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”