Kadaster - 2 loten en daardoor verlies korting voor bescheiden woonst

AVRR
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kadaster - 2 loten en daardoor verlies korting voor bescheiden woonst

#1 , 31 aug 2022 14:57

Bouwgrond gekocht (komt uit een verkaveling) 2015.

1 stuk van ongeveer 6 are in totaal gekocht en ondertussen gebouwd. Op de verkoopacte staan er voor dit stuk 2 loten.

Kadaster staat voor het lot met het huis "bescheiden woonst" toe KI 745.

Maar nu blijkt dat er geen korting toegestaan wordt omdat voor het tweede stuk (tuin) 1 euro wordt aangerekend.

Kadaster zegt dat het de fout is van notaris dat zij hier 1 perceel van hadden moeten maken.
Notaris zegt dat hij niets kan doen om dit op te lossen.

Wat kan ik verder nog doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2022 09:44

laat die stukken dan samenvoegen, ik zie het probleem niet?

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 01 sep 2022 10:12

laat die stukken dan samenvoegen, ik zie het probleem niet?
Samenvoegen mag misschien niet van de gemeente…

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 sep 2022 11:27

Denk niet dat samenvoegen na de notariële akte nog een vermindering zal opleveren voor bescheiden woning.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 sep 2022 15:32

1 vd redenen waarom dit niet altijd mag is dat de tuin in een ander gebied kan liggen, bvb agrarisch gebied, en daarom wat je zogezegd in één keer kopt, eigenlijk in 2 delen is

Ik heb hier midden in stadscentrum, geeneens 130 m2, gesloten bebouwing, ook 2 kadastrale percelen (1 is de tuin) ...
Waarom ????????

builder
Berichten: 189

#6 , 01 sep 2022 18:49

Het probleem is niet dat TS eigenaar is van 2 kadastrale percelen.
Het probleem is dat het totaal KI van de eigendommen die TS bezit €745 + €1 = €746 is. Net één (1) euro teveel om van de vermindering voor bescheiden woning te kunnen genieten.
https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... den-woning

Het is nogal knullig dat het KI van de nieuwe woning net op het maximum is vastgesteld.
Waarschijnlijk was het wel de bedoeling dat dit betrekking had op het geheel van huis+tuin, maar is toen uit het oog verloren dat het KI van € 745 over 2 percelen had moeten verdeeld worden.

Ik zie in ieder geval geen fout van de notaris die de aankoopakte heeft opgesteld.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”