Teruggave vermindering Rv voor gehandicapte huurstet

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

Teruggave vermindering Rv voor gehandicapte huurstet

#1 , 16 aug 2022 21:01

Bij de afrekening van de onroerende voorheffing voor een pand dat wij verhuren aan een gehandicapt persoon was er een vermindering voorzien omwille van deze handicap.
Daar deze afrekening verschillende eigendommen betreft, had ik deze vermindering niet opgemerkt.
Nu ontving ik een bericht van de huurster samen met een brief van de belastingdienst dat zij als gehandicapt persoon recht heeft op deze vermindering.
Nu vraag ik mij af waarom de belastingdienst dit bedrag niet rechtstreeks stort aan de huurster maar deze teruggave overlaat aan de goodwill van de verhuurder.
Of is er een of andere (wettelijke) mogelijkheid om dit bedrag niet door te storten naar de huurster?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2022 23:14

Omdat de huurster geen onroerende voorheffing betaalt, maar wel de eigenaar.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 16 aug 2022 23:53

De eigenaar is inderdaad de schuldenaar van de RV, dus vermindering (of terugbetaling in dit geval) zal via hem berekend worden.

Dit kan in plaats van door te storten ook via huurvermindering verrekend worden, best even afspreken met uw huurder.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 17 aug 2022 12:39

Huurster mag die vermindering aftrekken bij een volgende betaling van de huur. Belastingdienst heeft geen contact met een huurder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 24 aug 2022 14:18

En tussen haakjes, die terugbetaling is geen kwestie van goodwill van de verhuurder, maar gewoon een verplichting :).
Volgende week begint er een nieuwe maand, geef gewoon de huurder de toelating om het juiste bedrag in mindering te brengen van de huur ? Simpel en snel opgelost.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 25 aug 2022 11:01

Meestal wordt huur met een permanente opdracht betaald zodat het “lastig” is dit eenmalig aan te passen. Schrijf het bedrag gewoon over op haar rekenin€.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 27 aug 2022 17:26

Meestal wordt huur met een permanente opdracht betaald zodat het “lastig” is dit eenmalig aan te passen.
Is tegenwoordig geen probleem in de bank.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 aug 2022 18:46

Een permanente opdracht is niet hetzelfde als een domiciliëring.
Een bestendige opdracht kan men steeds stopzetten of wijzigen. Zeker heel makkelijk met internetbankieren.

ChristophePaus
Topic Starter
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 sep 2022 08:49

Bedankt voor alle reacties.
In akkoord met mijn huurster werd afgesproken dat dit bedrag aan haar gestort wordt bij de uitvoering van de opleg die ik aan de belastingdienst verschuldigd ben.
Het lijkt me niet wijs om dit haar in mindering te laten brengen van het huurbedrag.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 25 sep 2022 09:32

Bedankt voor alle reacties.
In akkoord met mijn huurster werd afgesproken dat dit bedrag aan haar gestort wordt bij de uitvoering van de opleg die ik aan de belastingdienst verschuldigd ben.
Het lijkt me niet wijs om dit haar in mindering te laten brengen van het huurbedrag.
Afspraak is afspraak, dus laat het nu maar zo, om vergissingen te vermijden.

Maar het is nu eenmaal zo dat de huurder de vermindering gewoon mag aftrekken van de huurbetaling; Zij hoeft dat niet te vragen.

U mag uiteraard ook zelf de betaling uitvoeren, maar dan liefst spontaan :)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”