doorverkoop in kleine onderneming

sangetsu0412
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

doorverkoop in kleine onderneming

#1 , 20 jul 2022 21:20

Beste,

Een korte vraag.

Ik ben sinds 1 juli actief als zelfstandige in bijberoep. (kleine onderneming <25000 euro omzet)
Ik heb zonet een klant geaccepteerd om werken uit te voeren.

Ik dien hiervoor hardware aan te kopen.
Volgens de wetgeving dien ik mijn aankopen te betalen met btw inclusief en bevatten mijn facturen geen btw wegens vrijstellingsregel.

Hoe zit dat dan met doorverkoop?

Ik koop hardware aan voor 100 euro + 21% btw = 121 euro.
Verkoop ik dan die hardware aan de klant voor 121 euro? Of moet ik aan 100 euro +21% btw (bijvermelden) zodat de klant die zelf kan aftrekken?

Het lijkt me heel onduidelijk en de vraag lijkt nog nooit gesteld op het internet.

Alvast bedankt voor jullie inkijk in deze vraag.

mvg

Door

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 20 jul 2022 21:31

Wat u voorstelt is fraude, uw klant zou dan immers btw aftrekken die u niet doorstort aan de Staat.

U moet net zoals op al uw andere facturen vermelden dat er geen btw is wegens kleine onderneming.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jul 2022 05:33

Is het een optie als de klant rechtstreeks de goederen aankoopt volgend uw advies, en u enkel een factuur opmaakt voor uw diensten?

Reclame

lukasi
Berichten: 1141

#4 , 21 jul 2022 08:19

en waar reken je dan de winst ?
Doorverkopen zonder winst is niet toegestaan.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2022 08:39

en waar reken je dan de winst ?
Doorverkopen zonder winst is niet toegestaan.
Ik ken zijn business model niet.

Zou kunnen dat zijn winst zit in de diensten die hij verkoopt (bv. installatie van die goederen) en niet in de meerprijs op doorverkoop van de goederen zelf.

Genoeg pc-herstellers in bijberoep die zo werken.

lukasi
Berichten: 1141

#6 , 21 jul 2022 09:12

Waar staat het ergens weer?
Dat bij aankoop en verkoop van goederen er steeds een winstpercentage moet genomen worden ?
Wat is het nu bij de btw regeltjes ?
Soit , doet er niet toe en is eigenlijk niet de kern van de vraag.

Sowieso moet er op de factuur vermeld worden dat er btw vrijstelling is. Meer bepaald volgens deze vereisten: "Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk"

Topic starter kan ook de btw niet recupereren dus zijn aankoop is sowieso 121€ , verkoop 121€+winst = Verkoopsprijs.
Of zitten er nog ergens regeltjes in de kast ?

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 21 jul 2022 09:25

Doorverkopen zonder winst is niet toegestaan.
Dit lijkt mij toch iets te kort door de bocht.

lukasi
Berichten: 1141

#8 , 21 jul 2022 10:31

goh, is afkomstig BTW kantoor Malle .
Doorverkopen zonder winstmarge is niet toegestaan. Je moet minstens een cent 'winst ' maken.
Denk niet dat ze dit korter kunnen .

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 21 jul 2022 10:54

goh, is afkomstig BTW kantoor Malle .
Doorverkopen zonder winstmarge is niet toegestaan. Je moet minstens een cent 'winst ' maken.
Denk niet dat ze dit korter kunnen .
Akkoord als het puur om goederen gaat, maar hier lijkt het mij een combinatie en kan de winstmarge in de bijhorende diensten zitten.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 jul 2022 11:48

goh, is afkomstig BTW kantoor Malle .
Doorverkopen zonder winstmarge is niet toegestaan. Je moet minstens een cent 'winst ' maken.
Verbod op verkoop met verlies uit de Wet Marktpraktijken.

Zijn veel uitzonderingen op en wordt in de praktijk alleen gecontroleerd bij aangekondigde prijzen en/of klachten van concurrenten.

Sowieso heeft de btw-administratie hier niks mee te maken.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 jul 2022 14:31

ART. VI.116 VAN HET WETBOEK ECONOMISCH RECHT

§1 Teneinde eerlijke marktpraktijken te verzekeren tussen ondernemingen, is het elke onderneming verboden goederen met verlies te koop aan te bieden of te verkopen.
Als een verkoop met verlies wordt beschouwd, elke verkoop tegen een prijs die niet ten minste gelijk is aan de prijs waartegen de onderneming het goed heeft gekocht of die de onderneming zou moeten betalen bij herbevoorrading, na aftrek van eventueel toegekende en definitief verworven kortingen, alsook van niet definitief verworven volumekortingen berekend op basis van 80% van de volumekorting die de onderneming in het voorbije jaar voor hetzelfde goed heeft verworven. Om uit te maken of er verkoop met verlies is, wordt geen rekening gehouden met kortingen die, al dan niet uitsluitend, toegekend worden in ruil voor verbintenissen van de onderneming andere dan de aankoop van goederen.

§2 In geval van gezamenlijk aanbod van verscheidene, al dan niet identieke goederen, geldt het verbod in §1, eerste lid, slechts wanneer het aanbod in zijn geheel een verkoop met verlies uitmaakt.


TS : In uw door te rekenen prijs ( inclusief BTW ) de verzendingskosten en al of niet de aangerekende administratie kosten rekenen.

Op de factuur : geen melding van BTW 21%.

Wel verplichte vermelding : BTW hoedanigheid bijzondere vrijstellingsregeling, vrijgesteld van BTW kleine onderneming met omzet minder dan € 25000.00.

Dus op de factuur aan de klant prijs van uw aankoopfactuur ( inclusief BTW 21% ) als basis bedrag van de goederen.

TS ik denk dat dit een compleet antwoord is op topic.

Sirkii
Berichten: 5396

#12 , 21 jul 2022 16:10

goh, is afkomstig BTW kantoor Malle .
Doorverkopen zonder winstmarge is niet toegestaan. Je moet minstens een cent 'winst ' maken.
Verbod op verkoop met verlies uit de Wet Marktpraktijken.

Zijn veel uitzonderingen op en wordt in de praktijk alleen gecontroleerd bij aangekondigde prijzen en/of klachten van concurrenten.

Sowieso heeft de btw-administratie hier niks mee te maken.
Als de opdrachtgever de goederen bestelt en betaalt kan hij wel degelijk de btw aftrekken. TS levert en factureert zijn diensten met vrijstelling BTW. TS verkoopt die goederen niet, hij verwerkt ze. Wetgeving verkoop met verlies is dus niet van toepassing.

Veel (grotere) bedrijven zullen dat niet doen voor kleine bedragen omdat de bedrijfsgovernance vereist dat elke factuur gematcht wordt met een Purchase Order, de goederen dan in magazijn genomen moeten worden en er terug uitgehaald moeten worden. De sequens moet immers compleet zijn: PO, goods in magazijn, goods uit magazijn/factuur, betaling.

Voor afschrijfbare goederen met grote waarde die intern gebruikt worden is t sop wel de kool waard.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 jul 2022 16:19

goh, is afkomstig BTW kantoor Malle .
Doorverkopen zonder winstmarge is niet toegestaan. Je moet minstens een cent 'winst ' maken.
Verbod op verkoop met verlies uit de Wet Marktpraktijken.

Zijn veel uitzonderingen op en wordt in de praktijk alleen gecontroleerd bij aangekondigde prijzen en/of klachten van concurrenten.

Sowieso heeft de btw-administratie hier niks mee te maken.
Als de opdrachtgever de goederen bestelt en betaalt kan hij wel degelijk de btw aftrekken.
Dat spreek ik ook niet tegen, was zelfs mijn voorstel in #3.

Ik gaf antwoord op lukasi over verkoop met verlies, wat hier verder niks mee te maken heeft.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”