Woonbonus en verlaagde registratierechten vs lagere intrestvoet

HuisGekocht22
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Woonbonus en verlaagde registratierechten vs lagere intrestvoet

#1 , 20 jun 2022 21:07

Ik ben sinds 7 jaar eigenaar van een appartement. Lening 180.000 euro op 25 jaar met variabele intrestvoet van 1,5% (wordt 3-jaarlijks herzien, maar kan maximaal verdubbelen tot 3%), woonbonus inclusief.

Met mijn vriendin koop ik een huis. Lening 450.000 euro (50/50) op 25 jaar met vaste intrestvoet van 2,5%.

Er zijn 3 opties.

1) Appartement verhuren:
Mijn vriendin betaalt 3% registratierechten en ikzelf betaal 12% gezien ik al een eerste woning heb. Ik krijg extra huurinkomsten.
Verlies ik mijn woonbonus gezien mijn appartement niet mijn enige woning is en ik er niet meer in ga wonen?

2) Appartement verkopen d.m.v. pandwissel:
we betalen beide 3% registratierechten. Ik heb waarschijnlijk een meerwaarde op mijn appartement (schatting: min. 40.000 euro). Mijn vriendin krijgt voordeel van woonbonus, gezien mijn lening wordt behouden en aangepast (pandwissel). Enige voorwaarde is dat het verlijden van de aktes van appartement en huis op dezelfde dag moet gebeuren. De bank verzekerde me dat dit in de meeste gevallen wel lukt.
Mijn betere intrestvoet van 1,5% ben ik dan wel kwijt neem ik aan?

3) Appartement verkopen binnen de 2 jaar na aankoop huis:
Indien ik bv. niet tijdig (binnen 4 maand) een koper vind voor mijn appartement, kan ik alsnog 3% registratierechten betalen als ik het appartement binnen de 2 jaar verkoop en tussentijds verhuur. De woonbonus zijn we in deze optie helaas beiden kwijt. Ik heb waarschijnlijk een meerwaarde op mijn appartement (schatting: min. 40.000 euro).

Welke is financieel het aantrekkelijkst?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding