Halftijds werken + overlevingspensioen = belastingen swingen de pan uit.

h_dewitte
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Halftijds werken + overlevingspensioen = belastingen swingen de pan uit.

#1 , 20 jun 2022 12:39

Wij zijn een koppel (53j & 59j) en wonen sinds corona wettelijk samen. Omdat we beide onze partner verloren, werken we halftijds en hebben ook allebei een overlevingspensioen. De combinatie van deze 2 maakt dat we veel belastingen moeten betalen maar dit jaar swingt het de pan uit met zo'n €16000 :( . Dit is voor ons een jaarloon aan 50% werken. Ik heb wel 2 appartementen en 1 huis aan kadastraal inkomen, dat nog eens zorgt voor een extra van €3500. Verder hebben we nog 3 kinderen ten laste en geen kosten om af te trekken. We zien het nog zitten om meer te werken om minder belastingen te betalen. Ik ben op een 2 jaar van mijn prépensioen.
Mijn vraag is:
- of het niet voordeliger is als we gewoon fulltime zouden gaan werken en ons overlevingspensioen stoppen, zodat we elk maar één inkomen hebben en daar al voldoende bedrijfsvoorheffing wordt op afgehouden?
- hebben anderen hier ervaring mee of tips?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 20 jun 2022 20:58

Dat klopt helemaal, het is voornamelijk door de combinatie van een beroepsinkomen en een vervangingsinkomen dat je zoveel belasting betaalt. Het bedrag dat je noemt is helaas geen uitzondering.

Enkel een beroepsinkomen en je overlevingspensioen laten schorsen, biedt daar inderdaad een oplossing voor. Groot bijkomend voordeel is dat je een eigen, hoger rustpensioen opbouwt dan met halftijds werken. Nadeel is dat je maandinkomen wellicht zal dalen.

Ik heb enkele jaren geleden een vzw opgericht waarmee we ijveren voor een beter statuut na jong partnerverlies. Een oplossing voor dit probleem staat hoog op ons prioriteitenlijstje, maar helaas niet op dat van de politiek. Je mag me altijd contacteren voor meer info.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jun 2022 22:00

Gelieve niet uit het oog te verliezen dat er een cumulatiebeperking bestaat tussen een overlevingspensioen en een rustpensioen. Zo kan je een overlevingspensioen cumuleren met een eigen rustpensioen ten belope van het overlevingspensioen voor een volledige loopbaan x 1.10. Dus bedrag bruto overlevingspensioen x omgekeerde loopbaanbreuk x 1.10. Dit betekent hoe meer je dit plafond overschrijdt, hoe meer het overlevingspensioen zal worden verminderd. Ik hoop dat u met prépensioen bedoelt een vervroegd wettelijk rustpensioen. Een overlevingspensioen is immers niet cumuleerbaar met een vervangingsinkomen, tenzij verminderd en gedurende maximum 12 maanden al dan niet opeenvolgend en over een ganse carrière. Door het feit dat u wettelijk samenwoont, wordt u inderdaad op dezelfde wijze belast als gehuwden maar heeft u niet dezelfde rechten als gehuwden, u kan immers geen overlevingspensioen van mekaar krijgen. Maar anderzijds behoudt u beiden wel het overlevingspensioen, terwijl dit vervalt ingeval van huwelijk. De voornaamste oorzaak is dat er onvoldoende voorheffing wordt ingehouden om de belastingen te dekken. Het is inderdaad een én én verhaal nog versterkt door uw extra eigendom van onroerend goed. Laat ons niet vergeten dat u tenslotte belast wordt op basis van het KI en niet van de werkelijke huurinkomsten. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”