BTW verjaringstermijn

guyr26
Topic Starter
Berichten: 25

BTW verjaringstermijn

#1 , 19 jun 2022 09:41

1. In 2009 een bedrijfspand gekocht, verbouwingen gedaan en de BTW op die verbouwingen uiteraard ingebracht.

2. in 2018 het bedrijfspand verkocht en onze vaste accountant is op hetzelfde moment weggegaan bij het accountantsbureau, gevolg : geen rechtzetting ingediend van de onterecht afgetrokken BTW.

3. in 2019 volledig bedrijf verkocht, waarbij in de verkoopsovereenkomst staat dat wij verantwoordelijk zijn voor alle geschillen aan derde partijen 2 jaar na de verkoopstermijn of in het geval van geschillen voor BTW en sociale zekerheid hun verjaringsdatum.

4. in 2020 BTW controle waarbij de kopers een correctie en een boete opgelegd krijgen omdat ze een deel van de BTW uit punt 2 ( namelijk het 09/20 ste deel niet aangegeven en niet teruggestort hebben )

5. In 2022 valt de claim voor deze BTW zaak in mijn bus als verkoper maar is dit BTW geschil voor mij als verkoper ouder dan 4 jaar en dus voorbij de verjaringstermijn van 3 jaar.

In de verkoopsovereenkomst staat dat zogauw er een claim komt van een derde zoals de BTW, de koper de verkopers moet informeren zodat de verkoper zich zou kunnen verdedigen, maar hier is niets gedaan, de koper heeft op eigen houtje de BTW en de boete betaald zonder mij als verkoper te informeren, nu 4 jaar na datum willen ze plots dit geld terug komen eisen, inclusief hun betaalde boete.


Voor mij is deze claim dus verjaart want 4 jaar oud. Ik denk ook dat er in deze geen sprake is van fraude of slechte wil ( correct me if I am wrong )

Graag uw advies
guyr26

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 19 jun 2022 10:05

Het geschil valt binnen de verjaringstermijn, dus dit lijkt mij toch voor u te zijn. Daarbij komt nog dat de verjaringstermijn bij een akkoordverklaring btw met 5 jaar wordt gestuit.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 05 jul 2022 12:00

Voor iemand die een bedrijf verkocht heeft, lijkt het toch aangewezen hiervoor een advocaat te raadplegen. Waarschijnlijk is de claim voor u, maar er valt natuurlijk ook iets te zeggen over het feit dat men pas in 2022 deze doorspeelt.

Exacte bepalingen van de overeenkomst nalezen, maar ik zou het laatste proberen te gebruiken om een vermindering of kwijtschelding te bekomen. Naarmate de grootteorde van het bedrag te bekijken of het de moeite is om te procederen. Maar ik zou persoonlijk niet zomaar betalen.

Rest ook nog de vraag of de kopers de moeite zouden doen om het bedrag te recupereren.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”