Gezamelijke belastingsaangifte met ex partner

groggydog
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gezamelijke belastingsaangifte met ex partner

#1 , 07 jun 2022 17:02

Hey,

Midden 2020 zijn mijn ex en ik feitelijk gescheiden, Dus vorig jaar hebben we nog een gezamelijke aangifte moeten invullen. Ik heb mijn aangifte eind juni 2021 op papier verstuurd. Wat mijn ex betreft, zij is de laatste 3 maanden van 2020 van job veranderd en is beginnen werken als (schijn) zelfstandige. Maar omdat ze enkel maar zelfstandig op papier is, heeft ze geen flauw benul van de do's and don'ts (en ik ook niet). Door een enorm laksheid en onwetendheid van haar kant heeft ze dan ook geen aangifte ingedient.
In maart dit jaar werden we er aan herrinerd dat ze bij de FOD financiën nog niets ontvangen hadden van haar en zouden we belast worden op de cijfers die ze wel hadden. Mijn ex verzekerde mij dat ze de nodige gegevens zou door sturen.

Nu eind mei hebben we ons aanslagbiljet gekregen van 2020. We zouden een mooie som geld terug krijgen, maar na controle van de gegevens merkte ik op dat die niet verschilde met de gegevens van in maart. Ik heb mijn ex hierover dan aangesproken en zij wist me te vertellen dat ze die gegevens nooit doorgestuurd heeft omdat ze niet stond ingeschreven en dus in het zwart aan het werk was.

Mijn voornaamste vraag is nu in hoeverre ben ik aansprakelijk voor de gegevens die zij niet heeft of kan doorgegeven, want het blijft natuurlijk een gezamelijke aangifte en op het einde van de rit wil ik niet voor alles opdraaien omdat zij de boete etc niet kan of wil betalen.
Liefst zou ik een aparte berekening willen vragen op basis van mijn papieren aangifte, maar ik weet niet of dit tot de mogelijkheden behoord. Ik zou het zwart werk ook amper kunnen bewijzen (als ik dat al zou moeten bewijzen).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 jun 2022 18:33

Leg het probleem zo uit aan uw belastingkantoor, zij kunnen het inderdaad dan voor u apart bekijken waardoor u niet aansprakelijk zal zijn voor eventuele belastingverhogingen vanwege het zwartwerk.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2022 09:45

https://www.wikifin.be/nl/belasting-wer ... n-gehuwden

Lees deze link ( is zeer duidelijk ) en volg ook LeenW. Contact met uw belastingkantoor.

Reclame

groggydog
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jun 2022 14:30

Danku voor jullie antwoord,

Zoals aangeraden heb ik contact opgenomen met het belastingskantoor, maar een uur en 3 afdelingen later was ik nog niet veel wijzer. Om een medewerker te citeren: "ik zou wel eens in mijn eigen vlees kunnen snijden" door het zwart werk aan te geven.

Wat ik hier wel ben vergeten melden is dat we niet gehuwd maar wettelijk samenwoonden en dat zou volgens weer een andere medewerker bij de belastingsdienst onder dezelfde noemer vallen als een huwelijk met scheiding van goederen. Waardoor dus ieder voor zijn eigen financiën moet instaan.

Zal dan maar hopen op het beste zeker?


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jun 2022 22:07

Als u uw wettelijke samenwoonst hebt beëindigd, vergeet dan zeker niet deze wijziging door te geven aan het gemeentebestuur. Zie hoger opmerking collega Franciscus.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”