Liquidatiebonus en aangifte roerende voorheffing

grumpy2
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Liquidatiebonus en aangifte roerende voorheffing

#1 , 30 mei 2022 09:15

Mijn vader is in 2019 overleden en in de erfenis zat een vennootschap die we op 3 maart 2021 vereffend en ontbonden hebben.

Bij de vereffening heb ik aan mijn boekhouder en notaris gevraagd hoe het nu zat met de liquidatiebonus. Deze vertelden me allebei dat het aanslagbiljet hiervoor wel komt ergens in 2022.

Door een probleem in de vennootschapsbelasting heb ik begin maart 2022 gebeld met een ambtenaar van de overheidsdienst. Hem heb ik dan ook gevraagd hoe dat precies zit met de liquidatiebonus. Hij vroeg me of onze aangifte in de roerende voorheffing reeds ingediend was.

Ik heb dan wekelijks geprobeerd onze boekhouder te bereiken voor hulp hierbij, verschillende berichten achtergelaten, maar heb hem nooit te pakken gekregen.

Nu heb ik vorige week aangetekend schrijven ontvangen van de federale overheidsdienst financien "Kennisgeving van aanslag van ambtswege in de roerende voorheffing". Hierbij wordt aangegeven dat we een verhoging in de belasting krijgen van 10% omdat onze aangifte daarvan niet ingediend is.

Ik heb hierbij 2 vragen:
- Moet er door de overheidsdienst niet eerst een uitnodiging verstuurd worden om deze aangifte in te dienen?
- Kan ik mij op 1 of andere manier niet verdedigen tegen deze verhoging of is het gewoon doorbijten en slikken?

Bedankt voor jullie raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 31 mei 2022 10:01

- Nee, de vennootschap was schuldenaar van de roerende voorheffing. De RV moet betaald worden binnen de 15 dagen na toekenning/betaalbaarstelling van de liquidatiebonus + er moet aangifte van gedaan worden (artikel 412 WIB92).

- U kan argumenteren dat er voor een eerste overtreding zonder opzet inzake roerende voorheffing géén belastingverhoging is verschuldigd (artikel 228 KB/WIB92)

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”