Vraag ivm thuiskantoor

Masterzonder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm thuiskantoor

#1 , 24 mei 2022 11:18

Ik heb voor mijn eigen bijberoep steeds een eigen thuiskantoor ingericht. Was zelfs een voorwaarde voor mijn woning dat er kamer was. Nu lees ik online dit:

https://algida.be/vergoeding-thuiskanto ... per-maand/

Probleem is dat ik door de lockdowns van afgelopen jaar omzegens geen omzet kon draaien (ik geef lezingen). Wel alle kosten gehad natuurlijk, ondertussen wel gewerkt en voorbereidingen gemaakt voor nieuwe lezingen en andere activiteiten die weinig opbrachten. Mijn omzet was zo laag dat ik de facto verlies draaide afgelopen twee jaren. Nu vraag ik mij af of ik dergelijke thuiswerkvergoedingen mag ingeven bij de belastingen ook al heb ik onvoldoende omzet gedraaid om dit aan mezelf uit te betalen... .

Moreel lijkt mij dit in orde, vadertje staat legt mijn activiteiten aan banden. Ondertussen blijf ik met vaste kosten zitten. Vraag mij af of dit fiscaal ook in orde is?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 24 mei 2022 11:20

Enkel kosten die werkelijk gedragen zijn komen in aanmerking.

Masterzonder
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2022 11:32

Wat bedoelt u hiermee? In werkelijkheid zijn dit kosten (in feite zijn ze door de huur nog hoger). Ik kan mijn gedeelte van de huur echter niet inbrengen wegens verbod eigenaar. Echter kan men nu -zoals in dit artikel staat- ook een forfait voor een thuiskantoor uitkeren. Echter wegens een te lage omzet vorige jaar (dit jaar zal wel lukken) kon ik dit nooit uitkeren aan mezelf. Mag ik dit als een kost toevoegen, hoewel nooit werkelijk uitbetaald?

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 30 mei 2022 10:30

Het forfait voor thuiskantoor is aanvaard door fiscus en RSZ voor werknemers maar ook voor bedrijfsleiders vaak verantwoordbaar en toegepast.
Dergelijke forfaits zijn echter niet bedoeld voor zelfstandigen (in bijberoep) en kunnen hier dus in principe niet worden toegepast. Je dient dus in principe steeds je werkelijke kosten op te geven zoals ook door @LeenW aangegeven.

Bereken even je beroepsmatige kosten (correct % van oppervlakte en zonder huur, deze kan jij niet opgeven tenzij je huurcontract laat aanpassen) en geef deze in als kantoorkosten. Mocht je de forfait ingeven kan de fiscus hiervan steeds de onderliggende kosten opvragen (nutsvoorzieningen, brandverzekering,...) en indien niet aantoonbaar zal dit niet aanvaard worden. Deze forfait is namelijk niet geldig voor zelfstandigen.

Edit: ja, in principe zijn deze kosten ook gewoon fiscaal aftrekbaar zelfs al heb je geen omzet. Weet wel dat de fiscus dit niet "graag ziet" en je je dan meer dan waarschijnlijk aan een controle van deze kosten mag verwachten. Indien 100% sluitend zou dit geen probleem mogen vormen. O.a. toepassing van dit forfait, of "betwistbare" kosten,... vormt dit mogelijk wel.

jefke007
Berichten: 1812

#5 , 30 mei 2022 11:27

Blijkbaar heeft je huisbaas in je huurcontract verboden je werkelijke kosten voor de woning in te brengen.
Dit heeft normaal als gevolg dat als je het wel doet de huisbaas veel zwaarder wordt belast op de VOLLEDIGE woning.
Hij heeft het recht om je die extra belasting aan te rekenen, in de veronderstelling dat hij alles perfect in het huurcontract heeft vermeld.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”