Belasting op aandelen

mee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belasting op aandelen

#1 , 08 mei 2022 11:17

Hallo,

In november 2020 kocht ik een aandeel dat na 2-3 maanden plots gigantisch steeg. Hiermee heb ik rond de 10.000 euro verdiend. Hierna heb ik dit bedrag verdeeld en in crypto gestoken, wat mij nog wat extra op bracht (max. 2000 euro). Nadien ben ik gestopt. Voor mij was dit totaal geen beroep oid, ik heb gewoon een aantal keer zwaar geluk gehad met de bull market die op dat moment bezig was. Ik ben trouwens ook nog student. Nu krijg ik een belastingbrief waarin ik niet meer geniet van een vereenvoudigde aangifte. Nu heb ik al 2 keer gebeld naar de FOD Financien en de ene zegt dat ik dit niet moet aangeven en dat dit niet belast zal worden, en de andere keer zeiden ze dat ik dit wel moet aangeven en ik waarschijnlijk wel belast zal worden. Wat is het nou? Ik heb overigens heel 2021 niet gewerkt dus ik vroeg me af of, als ze dit zien als beroepsinkomen, dit bedrag niet eerst afgetrokken kan worden van de 12.928,57 euro die belastingvrij is voor studenten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 08 mei 2022 21:11

Hoe zijn die van de belastingen te weten gekomen dat jij 10 000 euro verdiend en nadien nog eens crypto. ?

Misschien via een goedkope buitenlandse broker ? Daar geldt een internationale uitwisseling van gegevens.
Waarschijnlijk heb je de belasting wel aan uw been, maar de wetgeving is wel heel onduidelijk. Blijkbaar spreken de ambtenaren van de fiscus zich ook al tegen.
Maar het geld op zo een korte termijn verdienen is wel belastbare speculatie

Ingeval van "divers inkomen" is er geen vrijstelling van " 12.928,57 euro die belastingvrij is voor studenten".

Belgie en duidelijke wetgeving dat gaat niet goed samen.

https://juridischforum.be/viewtopic.php?f=16&t=134001

mee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 mei 2022 21:51

Maar, hoe kan het speculatief zijn als ik nooit had verwacht dat die zo snel zou stijgen? Zoals we allemaal wel weten was er een extreme bull market eind 2020 - 2021 waarbij ik niet had verwacht dat ik zo snel winst zou hebben. Had ik dan maar niet moeten verkopen, met de kans dat ik geen winst meer zou hebben?

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 08 mei 2022 21:56

"Maar, hoe kan het speculatief zijn als ik nooit had verwacht dat die zo snel zou stijgen?"

Dan had je maar niet zo vlug moeten verkopen, dat is het enige probleem. Dat ze veel stijgen is niet het probleem

Voor het overige is het de prutserij waar de wetgever verantwoordelijk voor is.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 08 mei 2022 22:16

Crypto is volgens de Fiscus van nature speculatief, tenzij het een langetermijnbelegging van een goede huisvader betreft. Dit dient inderdaad als een divers inkomen beschouwd te worden.

mee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 mei 2022 23:10

"De Belgische belastingwetgeving heeft geen vermogensbelasting. De regels van het FOD stellen dat een “goede huisvader” die puur als hobby, of met het oog op de lange termijn, in cryptomunten investeert, vrijgesteld is van belastingen op zijn digitale investeringen."
Crypto was voor mij een hobby, dit was ook iets eenmaligs waarbij ik mn 10.000 euro verdeelde over verschillende cryptomunten en verkocht na wat winst.

en

Eén principe: er is geen meerwaardebelasting op aandelen
Alleen bij de uitbetaling van dividenden is er sprake van belastingen: hiervan wordt een roerende voorheffing afgehouden. Maar na inhouding van deze bevrijdende roerende voorheffing, is het dividend netto verworven. De winst (meerwaarde) – daarentegen – die men maakt bij de verkoop van aandelen, is vrij van belastingen. Er wordt dus geen meerwaardebelasting op aandelen toegepast. Daarom noemen sommigen ons land een “belastingparadijs”.

...Dus wat is het nou? Waarom is het, door de tijd die er tussen de aan- en verkoop zit plots speculatief, als dit nooit de bedoeling was op voorhand? Ik heb nooit kunnen weten dat dit aandeel plots zo erg zou stijgen en mijn doel was ook op langetermijn vasthouden, maar als ik plots zoveel winst heb is het toch logisch dat ik verkoop en het niet nog een jaar ga vasthouden?

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 09 mei 2022 08:08

Uiteraard mag u met winst verkopen, maar u moet dan ook correct belastingen op die winst betalen.

jefke007
Berichten: 1812

#8 , 10 mei 2022 09:34

"In november 2020 kocht ik een aandeel dat na 2-3 maanden plots gigantisch steeg. Hiermee heb ik rond de 10.000 euro verdiend.Hiermee heb ik rond de 10.000 euro verdiend. Hierna heb ik dit bedrag verdeeld en in crypto gestoken"

33% belastingen plus gemeentetaks betalen


"..Dus wat is het nou? Waarom is het, door de tijd die er tussen de aan- en verkoop zit plots speculatief, als dit nooit de bedoeling was op voorhand? Ik heb nooit kunnen weten dat dit aandeel plots zo erg zou stijgen en mijn doel was ook op langetermijn vasthouden, maar als ik plots zoveel winst heb is het toch logisch dat ik verkoop en het niet nog een jaar ga vasthouden?"

Je hebt het NIET lang vastgehouden
,
Dus speculatief

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”