Belasting op aandelen

mee
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belasting op aandelen

#1 , 08 mei 2022 11:17

Hallo,

In november 2020 kocht ik een aandeel dat na 2-3 maanden plots gigantisch steeg. Hiermee heb ik rond de 10.000 euro verdiend. Hierna heb ik dit bedrag verdeeld en in crypto gestoken, wat mij nog wat extra op bracht (max. 2000 euro). Nadien ben ik gestopt. Voor mij was dit totaal geen beroep oid, ik heb gewoon een aantal keer zwaar geluk gehad met de bull market die op dat moment bezig was. Ik ben trouwens ook nog student. Nu krijg ik een belastingbrief waarin ik niet meer geniet van een vereenvoudigde aangifte. Nu heb ik al 2 keer gebeld naar de FOD Financien en de ene zegt dat ik dit niet moet aangeven en dat dit niet belast zal worden, en de andere keer zeiden ze dat ik dit wel moet aangeven en ik waarschijnlijk wel belast zal worden. Wat is het nou? Ik heb overigens heel 2021 niet gewerkt dus ik vroeg me af of, als ze dit zien als beroepsinkomen, dit bedrag niet eerst afgetrokken kan worden van de 12.928,57 euro die belastingvrij is voor studenten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1812

#2 , 08 mei 2022 21:11

Hoe zijn die van de belastingen te weten gekomen dat jij 10 000 euro verdiend en nadien nog eens crypto. ?

Misschien via een goedkope buitenlandse broker ? Daar geldt een internationale uitwisseling van gegevens.
Waarschijnlijk heb je de belasting wel aan uw been, maar de wetgeving is wel heel onduidelijk. Blijkbaar spreken de ambtenaren van de fiscus zich ook al tegen.
Maar het geld op zo een korte termijn verdienen is wel belastbare speculatie