Afschrijvingstermijn thuisbureel oudere zelfstandige

aapbe
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Afschrijvingstermijn thuisbureel oudere zelfstandige

#1 , 02 mei 2022 09:43

Hallo,

Mijn vrouw is thuiswerkende zelfstandige. Ik lees zonet dat een thuisbureel kan worden afgeschreven aan 3% per jaar wat dus 33 jaar maakt.
Maar, mijn vrouw kocht in 2021 een woning op 56 jarige leeftijd een woning. Voorheen schreef ze nooit bureelruimte af.
Is het nog redelijk dat iemand op 56 jarige leeftijd een afschrijving moet doen met als eindjaar het jaar waarin ze 89 wordt, of kan dat tot om en bij de normale pensioenleeftijd, 67 in haar geval, wat dus een afschrijving zou betekenen op 11 jaar?

Met dank bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2022 10:13

https://www.partena-professional.be/nl/ ... -inbrengen

Is ook logisch dat bepaalde zware kosten op lange termijn worden afgeschreven. Indien bureaustoel, bureau, computer en andere niet enorm dure zaken, kunnen wel met kortere afschrijvingstermijnen ingebracht worden bv. 3-5 jaar, en sommigen zelfs in éénmaal.

Niet overdrijven en de belastinginspectie niet te veel ruimte geven.

lukasi
Berichten: 1141

#3 , 02 mei 2022 10:53

Ik denk dat je de vergissing maakt om alleen de termijn van afschrijving te nemen aan het percentage als totale afschrijving.
Die 3 % bureel mag je dus niet beschouwen dat de kostprijs van dit bureel op 33 jaar wordt afgeschreven maar dat van de totale ruimte van de woning er 3% telt als bedrijfsruimte, je bureel.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 mei 2022 11:54

Ik denk dat je de vergissing maakt om alleen de termijn van afschrijving te nemen aan het percentage als totale afschrijving.
Die 3 % bureel mag je dus niet beschouwen dat de kostprijs van dit bureel op 33 jaar wordt afgeschreven maar dat van de totale ruimte van de woning er 3% telt als bedrijfsruimte, je bureel.
Dit kan ik zeker beamen. Ik ging ervan uit dat TS een bureau bedoelde in de zin van werktafel.

3% bureel valt onder de grote aftrekposten. En het is ook maar logisch dat slechts 3% afgetrokken kan worden per jaar van zelfstandigheid. Zou anders een grote opportuniteit zijn.

dako
Berichten: 333

#5 , 03 mei 2022 11:45

Dit zal in principe steeds 33 jaar (of 3,03% om exact te zijn) zijn, tenzij je een heel sterk dossier hebt dat een snellere waardedaling/slijtage van het gebouw kan verantwoorden. Dit zal in de praktijk moeilijk/onmogelijk zijn. Het is niet omdat zij op pensioen gaat binnen 11 jaar dat het gebouw dan is versleten/niet meer bruikbaar is.

Voor alle duidelijkheid ,de 3% is enkel toepasbaar op het deel bureau. Maakt deze 10% uit van het hele gebouw is de jaarlijkse afschrijving: aankoop * 10% * 3%.

Hou verder wel rekening met een mogelijke meerwaardebelasting bij verkoop (kort na) stopzetting. Vermits je dit als kost inbrengt zal een (eventuele) meerwaarde ook belast worden. Google maar even op " desaffectatie meerwaarde".

jef007
Berichten: 1681

#6 , 07 mei 2022 12:49

een afschrijving is een boekhoudkundige waardevermindering van een goed over een bepaalde periode.

de leeftijd van uw vrouw heeft hier niks mee te maken.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”