Buitenlandse rekening later nog aangeven?

jarnovh
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Buitenlandse rekening later nog aangeven?

#1 , 01 mei 2022 17:32

Goedenavond
Enkele dagen terug kreeg ik een bericht dat ik zelf een aangifte moet doen omdat "mijn situatie gewijzigd was". Normaal ontvang ik altijd een vereenvoudigde aangifte. Het bleek te gaan over een buitenlandse rekening (die ik eigenlijk nooit gebruikte en waar dus niks op stond), daarom dat ik deze ook niet gemeld had. Er zijn ook geen winsten op gemaakt aangezien het een zichtrekening is.
Nu heb ik dus die rekening (die ondertussen al gesloten was) toch nog gemeld aan het CAP en ik heb ook aangeduid dat dit gebeurd is.
Aangezien de vorige aangifte dus verkeerd was, is de kans dan groot dat ik hier problemen ga mee krijgen (vraag om inlichtingen, bericht van wijziging enz.)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 mei 2022 17:49

Fiscus vraagt NIET hoeveel er op die rekening staat, enkel of JE ER EEN HEBT. Dat dien je dus in te vullen.

jarnovh
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2022 18:00

Klopt, maar zou men mij nog bestraffen omdat ik die rekening in principe te laat aangegeven heb?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 mei 2022 18:55

Aangezien de fiscale verjaringstermijn 7 jaar bedraagt zouden ze u kunnen vragen naar de intresten die u in het buitenland in die periode hebt ontvangen (maar niet aangegeven in uw aangifte tijdens die jaren).

Sedert enkele jaren wordt dat automatisch doorgegeven maar niettegenstaande ze alle info reeds hebben gekregen vanuit het buitenland moet je die eventuele buitenlandse opbrengsten + bestaan van de rekening(en) ook nog zelf vermelden in de belastingaangifte. Op MyMinfin kun je zien welke info ze over uw situatie bezitten.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 01 mei 2022 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE


jarnovh
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mei 2022 19:13

Ik heb nooit intresten ontvangen, is puur een zichtrekening (blijkt nu, want op hun site hebben ze het over een "wallet"). Is de kans groot dat ze hier moeilijk over doen?
Offtopic: ik heb mijn aangifte reeds via Myminfin ingediend. Sturen ze dan toch nog een papieren exemplaar als je nog niet eerder een aangifte indiende via Myminfin? Ik heb wel al een vereenvoudigde aangifte geraadpleegd daar.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 01 mei 2022 19:20

Ik heb recent gelezen dat de termijn wordt verlengd van 7 tot 10 jaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 01 mei 2022 19:24

Ik heb nooit intresten ontvangen, is puur een zichtrekening (blijkt nu, want op hun site hebben ze het over een "wallet"). Is de kans groot dat ze hier moeilijk over doen?
Offtopic: ik heb mijn aangifte reeds via Myminfin ingediend. Sturen ze dan toch nog een papieren exemplaar als je nog niet eerder een aangifte indiende via Myminfin? Ik heb wel al een vereenvoudigde aangifte geraadpleegd daar.
Ik denk van niet. Als er nog een papieren aangifteformulier komt mag je dat weggooien want uw aangifte is reeds online gebeurd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 mei 2022 20:17

Dat systeem is een puinhoop ...

Ik zou volgens documenten die in MyMinFin staan, dus een rekening (op nul) hebben bij FlexBank in Duitsland ...
Is waarschijnlijk nog iets van werkgeversaandelen (intussen terugbetaald) .
Maar ik heb ook 0,0 info over die rekening, wegens nooit zelf bewust geopend.
Zou niet weten hoe ik er aan kan geraken, of ze kan sluiten, ...

Was al een soep toen ik daar nog werkte, zijn ook paar keer veranderd van broker.
En als je een hoop papierwerk doorworstelde, kon je via dubbelbelastingsverdrag nog een paar € terugkrijgen ... te zot om los te lopen.

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#10 , 01 jun 2022 14:59

Ik zou de vorige aangiften laten hoe het is. Uit ervaring geeft men eerst een waarschuwing, niet meteen een boete. (als het niet gaat om belastingontduiking)

Vergeet zeker uw rekening niet te registeren bij de NBB. (document goed bewaren)
Vervolgens aangeven in personenbelasting VAK XI code 1075-89, naam voornaam en land waar de rekening gevestigd is. (document NBB als bijlage toevoegen)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”