BTW na KI

frieda.M
Topic Starter
Berichten: 129

BTW na KI

#1 , 09 mar 2009 14:36

Ik heb onlangs mijn Kadastraal Inkomen gekregen voor mijn nieuwbouwappartement. Naar het schijnt moeten er binnen de drie maanden na verkrijging ervan een BTW aangifte gebeuren. Men zou bij de aanvraag van de bouwverguning een document meekrijgen dat ingevuld dient te worden.

Ik heb dat document nooit gekregen en heb zelf ook nooit een bouwvergunning aangevraagd, dit heeft de bouwfirma gedaan.

Vermits het hier om een nieuwbouw APPARTEMENT (30 appartementen) gaat met sleutel op deur en alle betalingen met BTW aan de bouwfirma werden gedaan, vraag ik mij af of ik een aangifte moet doen of dat dit automatisch door de bouwfirma gebeurt.

Ik begrijp dat wanneer men een huis bouwt, men de mogelijkheid heeft een gedeelte van BTW te ontduiken en dat er dus controle nodig is, maar hier gaat het om een appartment met sleutel op deur , waarvan alle facturen gewag maken van de 21% BTW Het is dus geheel onmogelijk iets te ontduiken.
Dus moet er in mijn geval een BTW aangifte gebeuren aub?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 mar 2009 11:02

“Art.64...§ 4...De eigenaar moet daarenboven, uiterlijk binnen drie maand vanaf de datum van de betekening van het kadastrale inkomen, bij de ambtenaar aangewezen door de Minister van Financiën een aangifte indienen die een omstandige opgave bevat van de voor het bouwen ontvangen facturen waarop de belasting over de toegevoegde waarde in rekening werd gebracht.”(Wetboek BTW 3 juli 1969).

“Art.70...§ 4. De niet in de §§ 1, 2 en 3 bedoelde overtredingen van de artikelen...64, § 4...of van de besluiten genomen ter uitvoering van die artikelen, worden bestraft met een geldboete van 25 EUR tot 2.500 EUR per overtreding. Het bedrag van deze geldboete wordt bepaald volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning* worden vastgesteld.”(Wetboek BTW 3 juli 1969).

* Zie K.B. nr.44,21 oktober 1993.

‘De eigenaar moet‘ betreft de eigenaar op de datum van de betekening van het kadastrale inkomen.

Indien deze eigenaar geen ‘voor het bouwen ontvangen facturen’ bezit dan volstaat het dit mee te delen aan de aangewezen ambtenaar met vermelding van de identiteit van degene die deze facturen wel bezit.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”