BTW plichtig, webshop Noorwegen?

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

BTW plichtig, webshop Noorwegen?

#1 , 12 apr 2022 21:39

Beste,

Ik heb een eenmanszaak in bijberoep, voor een startende webshop in Noorwegen waar ik producten verkoop (sinds eind februari). Deze producten gaan rechtstreeks van Azië naar Noorwegen. Ik vroeg mij af of ik BTW moet betalen aan Noorwegen? Waar/hoe vul ik dit in bij de btw-aangifte?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 12 apr 2022 21:52

Dit zijn vragen die u normaal stelt voor u aan zoiets begint..

B2B of B2C? Noorwegen valt buiten de EU maar heeft wel een speciaal btw-systeem. Ik zou deze vraag op een Noors forum stellen, aangezien Noorse wetgeving van toepassing gaat zijn.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2022 11:04

B2C.

Inderdaad. Mij werd vertelt dat je het moet aangeven bij de BTW aangifte in België, maar Noorwegen in de praktijk niet achter de BTW komt.

Bedankt voor de tip

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 13 apr 2022 12:37

De btw gaat in elk geval ergens betaald moeten worden.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 13 apr 2022 15:15

En waar woont u in BE? En handelsactiviteit (firma - op naam) ook in BE?

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2022 17:16

Klopt. Ik woon in Vlaams-Brabant, Firma ook in BE

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2022 18:15

T.S. Ik hoop van harte dat u niet één van die bedriegende firma's beoogt die vanuit een Europees land Chinese producten te koop stelt die dan uiteindelijk, ook al werden ze betaald, uiteindelijk niet geleverd worden. Ik ben zelf zo bedrogen uitgekomen. Kocht een product van een firma die zogezegd in Nederland gevestigd was, bleek enkel om een Nederlands mailadres te gaan. Dit grapje heeft me uiteindelijk heel wat mails en 120 euro gekost.
Ik hoop dan ook van harte dat hier ook mensen van de overheid meelezen en dit zaakje mee in het oog houden. Dit forum geeft enkel legale adviezen. Gelieve u te onthouden als u oneerlijke bedoelingen heeft. Ik wil hier niet beweren dat u sowieso oneeerlijke bedoelingen heeft, ik ontraad het enkel maar, mocht dit het geval zijn.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2022 11:24

Beste,

Nee daar hoeft u zich geen zorgen over te maken... Alle producten worden ook effectief naar de klanten verzonden en de klanten krijgen ook de mogelijkheid te retourneren. Ik maak van het businessmodel 'dropshipping' gebruik. Ik denk dat je er van versteld zou staan hoeveel producten in het algemeen gewoon uit China komen. Enigste verschil is dat ik ze zelf niet eerst naar mij laten komen, maar rechtstreeks naar de klant. Zijn overigens vaak producten die je bv ook gewoon op bol.com kan bestellen.

Mvg

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2022 11:47

Alle producten worden ook effectief naar de klanten verzonden en de klanten krijgen ook de mogelijkheid te retourneren. Ik maak van het businessmodel 'dropshipping' gebruik.
Is daar nu nog een winstgevende business van te maken? Meeste niches lijken me intussen serieus verzadigd.

Ik zie meer en meer als businessmodel om trainingen te verkopen en zo anderen met dropshipping te laten beginnen. “Verdien ook duizenden euro per maand, zonder zelf stock te moeten kopen of verzendingen te doen!”

Eerder pyramid scheme-achtig dan echt ondernemerschap.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2022 11:54

Ja, je kan er zeker nog een winstgevende business van maken, al is er inderdaad veel meer concurrentie vergeleken met vroeger. Ik ben nog paar pas bezig en het is niet gemakkelijk om tegen de concurrentie op te botsen, maar zie zeker potentieel.

Ivm die pyramide scheme: klopt, die indruk heb ik ook. Mensen die enorm veel geld vragen voor cursussen of coaching en de mensen eigenlijk er niet veel aan hebben.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”