Aankopen van goederen in het buitenland door “vrijgestelde BTW-plichtigen”

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Aankopen van goederen in het buitenland door “vrijgestelde BTW-plichtigen”

#1 , 07 apr 2022 12:56

Dag,

Ik ben gestart als zelfstandige in bijberoep met "btw-vrijstellingsregeling voor kleine bedrijven".
Kan ik in Nederland aankopen doen als ik mijn btw-nummer aan de leverancier laat weten èn dat deze gewoon btw aanrekend ? De btw kan ikzelf niet recupereren, maar als ze hun btw verleggen moet ik wel bijzondere aangiften doen in Belgie.


Met vriendelijke groeten,
Yam.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 07 apr 2022 13:35

Neen, als u uw BE btwnummer opgeeft, moet er verlegd worden. Als u niet wil verleggen, geen btwnummer opgeven.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 apr 2022 13:40

Ok ... dus koop ik gewoon als een particulier ?
Maar het factuur (- btw bedrag) kan ik dan toch inbrengen als onkost ?

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 07 apr 2022 14:04

Je hebt geen geldig BE BTW nummer om BTW te kunnen verleggen. In principe kunnen ze dit zien/controleren waardoor ze niet zullen verleggen maar in de praktijk gebeurd dit vaak toch als je bij BTW-nummer iets opgeeft. Indien dit het geval is zit je met bijzondere BTW aangiftes (opgelet, recent zijn ze hierop zelfs strenger geworden met sneller/hogere boetes indien je dit niet doet).

Indien mogelijk koop je "zakelijk" maar vul je geen BTW-nummer in/geef je aan Niet BTW-plichtig te zijn waardoor ze normaal BTW zullen rekenen. Online is dit niet altijd mogelijk, dus is het ofwel contact opnemen met verkoper of "particulier" te kopen.
Indien als zelfstandige, en je kan deze kosten toewijzen aan je zelfstandige activiteit zal dit dus als kost kunnen worden afgetrokken.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 apr 2022 14:23

Ok ... dus koop ik gewoon als een particulier ?
Maar het factuur (- btw bedrag) kan ik dan toch inbrengen als onkost ?
Factuur bedrag is BTW incluis ( of BTW op factuur ). In beide gevallen totaal bedrag inbrengen als kosten of aankopen.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2022 15:02

Je hebt geen geldig BE BTW nummer om BTW te kunnen verleggen.
Mijn btw nummer is wel degelijk geldig. Test via KBO search en VIES.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 apr 2022 15:14

Je hebt geen geldig BE BTW nummer om BTW te kunnen verleggen.
Mijn btw nummer is wel degelijk geldig. Test via KBO search en VIES.
Tussen een geldig BTW nr. en een geldig BTW nr. voor legging is een verschil.
Koop gewoon als particulier.
Op uw eigen facturen steeds verleden : BIJZONDERE VRIJSTELLINGSREGELING KLEINE ONDERNEMINGEN / VRIJGESTELD VAN BTW

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 apr 2022 15:18

... en het factuur inclusief btw, mag ik als onkost inbrengen ?

LeenW
Berichten: 12828

#9 , 07 apr 2022 15:32

Over het misverstand met de btw-nummer: Een BE btw-nummer is reeds geregistreerd voor intracommunautair verkeer. Een ander btw-nummer wordt automatisch een BE btw-nummer als je het opgeeeft aan een buitenlandse leverancier. Je geeft daarmee aan te opteren voor de verlegging.

Niet-aftrekbare btw is een kost, dus u mag inderdaad het totaalbedrag als kost inbrengen.

yam
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2022 15:35

bedankt voor de info

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”