Communicatie gerechtsdeurwaarder

tantetrien
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Communicatie gerechtsdeurwaarder

#1 , 02 apr 2022 16:07

Ik had vorig jaar blijkbaar de provinciebelasting vergeten te betalen. Hiervan kreeg ik geen herinneringen in mijn Ebox, noch in mijn echte brievenbus.
Eind januari ontving ik een brief van een gerechtsdeurwaarder om tot betaling ervan + kosten deurwaarder over te gaan. In de kosten stond ook een aanmaning van 3/1, die ik nooit ontvangen heb.
Bij navraag, kreeg ik enkel als reactie van de (administratie van de) gerechtsdeurwaarder, dat ik het bedrag moet betalen.
Omdat ik als alleenstaande mama 4/5 werk, een volwaardige bacheloropleiding volg en toen net volop in de examenperiode zat, ben ik er niet meteen verder op ingegaan. Verder is het me even ontgaan, tot de deurwaarder voor mijn deur stond met een zogenaamd dwangbevel en dus in totaal 178,29€ vorderde.

Mijn vragen:
- Wat zijn de verplichtingen van een deurwaarder mbt tot aanmaningen? Moeten deze aangetekend verstuurd worden? En zijn die aanmaningen effectief verplicht voor hem?
- Het bedrag van de provinciebelasting betaalde ik in januari meteen aan de FOD Financiën. Het dwangbevel is gebaseerd op de onbetaalde provinciebelasting, maar deze was dus reeds vereffend, wat de deurwaarder overigens ook bevestigt. Is dit dwangbevel dan nog wel rechtsgeldig, het is immers gebaseerd op iets wat op dat moment niet meer correct was?
- Nog advies om dit te betwisten, of is dit een verloren zaak? (En trek ik als gewone burger weer aan het kortste eind?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 apr 2022 13:45

U trekt aan het "kortste eind", maar dat is natuurlijk te wijten aan uw eigen onzorgvuldigheid.

Los van het feit dat u uw belastingen natuurlijk op tijd moet betalen, heeft u de schuld ook niet betaald aan de gerechtsdeurwaarder (die u allicht verzocht heeft om op zijn rekening te betalen) maar aan de schuldeiser. De kans bestaat dat de gerechtsdeurwaarder daardoor niet op de hoogte was van uw betaling en daarom de volgende stap, het dwangbevel, heeft gezet.

Als schuldenaar draait u niet enkel op voor de schuld, maar ook voor alle kosten die de schuldeiser (in dit geval de gemeenschap) moet maken om u aan te zetten om te betalen.

Als u de gerechtsdeurwaarder een betalingsbewijs had overgemaakt van de betaling van de belasting, was de zaak eventueel anders geweest maar dan nog begrijp ik dat u zijn kosten niet heeft betaald (en enkel de verschuldigde belasting).
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

tantetrien
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2022 10:34

Beste @ghentian,

Ja, ik had inderdaad mijn belasting moeten betalen, daar ben ik me absoluut ter dege van bewust.
Maar het zijn zowel de overheid als de gerechtsdeurwaarder die hier geen correcte communicatie rond voeren. Ik heb echt ook nog andere zaken aan mijn hoofd dan enkel belastingen betalen... het kan dus al eens gebeuren dat er zoiets over het hoofd gezien wordt, zeker als alleenstaande mama die 4/5 werkt en inmiddels nog een volwaardige bacheloropleiding volgt. Ik betaal ook verder alle belastingen zeer netjes, deze was blijkbaar door de mazen van het net geglipt, dat kan geloof ik iedereen overkomen?
Een normale herinnering of contactname lijkt me toch zeker niet abnormaal.

Ik heb wel degelijk een betalingsbewijs overgemaakt aan de gerechtsdeurwaarder. Hij ontkent ook niet dat er een betaling aan de overheid is geweest, en heeft de betaling van de belasting ook afgetrokken in het dwangbevel.

Maar een dwangbevel is toch niet geldig als de initiële reden daarvoor niet meer klopt?
Zijn kosten heb ik toen niet betaald, omdat er slechts een ontwijkende reactie op mijn vragen kwam, en ik tijdens mijn examenperiode even andere prioriteiten had. Dan zomaar ineens overgaan tot dwangbevel is in mijn ogen dus niet ok.

Wat bedoel je dat de zaak anders was geweest als ik het betaalbewijs had overgemaakt? Wat dus effectief het geval was?

Bedankt alvast.

Mvg, Katrien

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”