BTW regeling aankoop/verkoop

Revoltec
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BTW regeling aankoop/verkoop

#1 , 23 mar 2022 14:59

Hallo, ik ben al even werkzaam als freelancer in hoofdberoep.
Omdat de opdrachten niet altijd even makkelijk binnenkomen zoek ik nog een tweede zelfstandige activiteit als aanvulling.

Daarom zou ik graag starten met het concept om bestelwagens om te bouwen tot CamperVans. De bestelwagen koop ik telkens eerst zelf aan om deze daarna te verkopen, ik doe dus geen aanpassingen op aanvraag.
Wetmatig is dit geen probleem (tot een bepaalde graad natuurlijk, wijzigingen aan het chassis is verboden mits bepaalde certificaten), er bestaan intussen ook al reeds een paar ombouwers in Vlaanderen.

Maar omdat ik vooral momenteel een dienstverlening geef vroeg ik mij af hoe de BTW regeling is bij deze activiteit.

Stel, ik koop een tweedehands bestelwagen (dus lichte vracht) aan via een garage of via een veilingshuis (faillissement) die een factuur kan geven met BTW.
Kan ik dan eerst de BTW aftrekken in de boekhouding om vervolgens eens de bestelwagen omgebouwd en vertrekkensklaar is terug BTW aan te rekenen op de totaalprijs? Totaalprijs is dan waarde tweedehands wagen + opwaarderingswaarde + werkuren exclusief btw.

En wat met de onderdelen die in de bestelwagen zullen zitten? Ik denk dan aan houtmateriaal van het interieur, leefbatterij, inverter, watertank,..
Mag ik hiervan dan ook de BTW af trekken bij aankoop om vervolgens dan via die opwaarderingswaarde ook terug BTW aan te rekenen?

Of kan ik enkel de BTW aftrekken dat werkmateriaal is (ik denk dan aan een zaag/boor machine, verfpistolen,..) en dus niet bij de goederen/bestelwagen met het oog om deze opnieuw te verkopen?

Voetnoot: de kopers zullen vooral particulieren zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38604

#2 , 23 mar 2022 19:44

Bedrijfsbeheer gevolgd?

LeenW
Berichten: 12841

#3 , 23 mar 2022 19:54

Margeregeling btw kan eventueel van toepassing zijn.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mar 2022 07:26

Tweedehandswagens zijn inderdaad vrij specifieke materie omwille van margeregeling.

Daarnaast ook rekening houden met de garantie die u als professionele verkoper van een wagen moet geven aan particulieren. U zal zelf via een veiling nooit garantie krijgen, dus risico op ongekende gebreken ligt bij u.

LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 mar 2022 11:00

https://margeregeling.be/download-tools ... eregeling/

https://www.acsac.eu/nieuws/btw-aan-ver ... ands-wagen

zie ook # 2 en bezint vooraleer ge begint. Freelancer en nieuwe bijverdienste : compatibel ??

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”