Buitenlandse bankrekening voor aandelen

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

Buitenlandse bankrekening voor aandelen

#1 , 23 mar 2022 10:14

Enkele jaren terug heb ik ooit met vrienden meegedaan aan een virtueel beleggingsspel. Dus met een virtueel bedrag aandelen kopen/verkopen en wie het meeste winst heeft wint. De aan- en verkoop van aandelen heb ik altijd wel interessant gevonden maar ik was er nog nooit aan begonnen. Via mijn bank heb ik wel een beleggingsportefeuille.

Een paar maanden terug heb ik via de beleggingsapp van mijn (Belgische) bank toch eens wat aandelen gekocht (1000€). Omdat daar redelijk wat kosten aan verbonden waren (en relatief zeker voor een klein bedrag) heb ik ook een rekening gemaakt bij een Nederlandse bank om via hun app te beleggen in aandelen. De kosten zijn daar een pak minder. Het is zeker niet de bedoeling om hiermee het grote geld te verdienen. Dit is eerder gewoon uit interesse met een klein bedrag spelen en telkens 1 of 2 aandelen kopen. Ik heb daar toen 1500€ op gezet en ondertussen is dit na een half jaar bijna 1700€ maar dan vooral te danken aan 2 aandelen die ik kocht op een dieptepunt en die ik dan met 70% winst weer heb verkocht.

Ik heb nu gelezen dat je buitenlandse rekeningen moet aangeven bij de Nationale bank.
Op zich heb ik daar geen probleem mee (dit is immers maar een fractie van mijn "vermogen"). Maar is dit verplicht voor alle bedragen of enkel voor de grote rekeningen? En zijn daar ook kosten aan verbonden?

En dan de belastingen?
Moet ik deze rekening/winst aangeven op mijn belastingsformulier gezien het geen Belgische bank is?
Ook voor dergelijke kleine bedragen?
Voor mijn beleggingsportefeuille van mijn Belgische bank wordt alles qua kosten en taksen uiteraard via de bank verrekend.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 23 mar 2022 12:29

Maar is dit verplicht voor alle bedragen of enkel voor de grote rekeningen? En zijn daar ook kosten aan verbonden?"

-Ja verplicht. Geen kosten.
-Bestaan ervan ook vermelden in belastingaangifte + het bedrag van de jaarinkomsten (dividenden, interesten) gegenereerd door de belegging.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#3 , 23 mar 2022 16:06

Maar is dit verplicht voor alle bedragen of enkel voor de grote rekeningen? En zijn daar ook kosten aan verbonden?"

-Ja verplicht. Geen kosten.
-Bestaan ervan ook vermelden in belastingaangifte + het bedrag van de jaarinkomsten (dividenden, interesten) gegenereerd door de belegging.
Met interesten worden dan de verkregen interesten op de rekening bedoeld?
Of wordt hiermee de winst bedoeld bij het verkopen van de aandelen? Of is dit nog aparte te vermelden?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 mar 2022 19:59

ALLE ontvangen dividenden en intresten.
Meerwaarden niet voor zover ze ressorteren onder het gewone beheer van het privévermogen (volgt zelfde regel als de meerwaarden behaald in BelgIê).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

johangel
Berichten: 90

#5 , 23 mar 2022 22:46

dividenden moet je toch niet aangeven?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 23 mar 2022 23:22

dividenden moet je toch niet aangeven?
Dividenden uitbetaald in buitenland op een buitenlandse bankrekening zijn verplicht aan te geven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

spurnd
Berichten: 95

#7 , 10 apr 2022 17:02

Dividenden uitbetaald in buitenland op een buitenlandse bankrekening zijn verplicht aan te geven.
Ik dacht enkel het deel boven de 800 euro, aangezien de eerste 800 euro dividend is vrijgesteld van belastingen?

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 10 apr 2022 18:00

De Belgische roerende voorheffing voorheffing die door België werd ingehouden.kan worden teruggevraagd. Maar in dit geval werd er geen Belgische roerende voorheffing ingehouden en dan kan die uiteraard niet worden teruggevraagd want ze is er niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

spurnd
Berichten: 95

#9 , 10 apr 2022 19:40

De Belgische roerende voorheffing voorheffing die door België werd ingehouden.kan worden teruggevraagd. Maar in dit geval werd er geen Belgische roerende voorheffing ingehouden en dan kan die uiteraard niet worden teruggevraagd want ze is er niet.
Bedankt voor je antwoord, maar misschien snappen we elkaar niet, of snap ik jou niet goed. Maar dat is toch nog iets anders dan dat de dividend verplicht moet aangegeven worden?

Mijn interpretatie(en zoals ik die bijvoorbeeld op de site van Test-Aankoop terugvind), is dat een dividend die eigenlijk sowieso is vrijgesteld van belasting, ook niet hoeft aangegeven te worden(mits deze dus onder de 800 euro blijft).

bron: https://www.test-aankoop.be/invest/fisc ... eleggingen
zoeken op 'U ontving buitenlandse dividenden waarop nog geen Belgische voorheffing werd afgehouden'

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 10 apr 2022 19:58

I.nderdaad
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

jefke007
Berichten: 1812

#11 , 10 apr 2022 20:46

https://www.spaargids.be/forum/vraag-iv ... ml#p446250

Wel nazien of die buitenlandse broker de ( meestal *) 0,35 % beurstaks TOB( is geen roerende voorheffing ) ook heeft ingehouden, anders moet je die apart aangeven , en niet via de belastingbrief.
Beurstaks is taks op beursverrichtingen ( los of het buitenlandse of belgische dividenden zijn )

( 0,35 % beurtstaks is uiteraard niet hetzelfde als 30% roerende voorheffing )

Een mens zou al schrik krijgen om een buitenlandse broker te nemen, zo een poespas. ( Wat waarschijnlijk de bedoeling is van de tollenaar/wetgever ).
Voor 2017 kon men zo perfect legaal aan die ( meestal * ) 0,35 % beurstaks ontsnappen, als men een buitenlandse broker nam. En dan is de belgische tollenaar wakker geworden.

Indien er een verrichting is geweest waarop TOB is verschuldigd moet men die telkens binnen de 2 maanden indienen, en er kan een boete opstaan van 2 500 EURO, ook als er maar 0,35 euro taks normaal zou verschuldigd zijn.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... richtingen

https://vfb.be/tob-of-taks-op-beursoper ... -beurstaks

https://legalnews.be/successie-vermogen ... x-lawyers/

jefke007
Berichten: 1812

#12 , 10 apr 2022 21:31

Bovendien moeten buitenlandse rekeningen OOK nog bij de Nationale Bank worden aangegeven

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 11 apr 2022 15:24

Mijn interpretatie(en zoals ik die bijvoorbeeld op de site van Test-Aankoop terugvind), is dat een dividend die eigenlijk sowieso is vrijgesteld van belasting, ook niet hoeft aangegeven te worden(mits deze dus onder de 800 euro blijft).
Dividenden worden eender hoe belast, er is dus geen belastingsvrijstelling in de echte zin.

Je kan wél onder enige voorwaarden betaalde belastingen op dividenden terugkrijgen (aftrek via personenbelasting)

(en voor buitenlandse dividenden -bvb werkgeveraandelen- is dat een complete soep)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 11 apr 2022 15:25

Bovendien moeten buitenlandse rekeningen OOK nog bij de Nationale Bank worden aangegeven

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen
Hoe gaat dat praktisch :?:

Want iedereen met een Revolut-kaart heeft daarmee een rekening in Litouwen (of zoiets) ...

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 11 apr 2022 17:16

Bovendien moeten buitenlandse rekeningen OOK nog bij de Nationale Bank worden aangegeven

https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... rekeningen
Hoe gaat dat praktisch :?:

Want iedereen met een Revolut-kaart heeft daarmee een rekening in Litouwen (of zoiets) ...
Eender welke rekening bij een bank in het buitenland dient te worden gemeld door de rekeninghouder.
Niettegenstaande -zeker al in de EU- de gegevens ook door het land waar de rekening wordt aangehouden worden gemeld aan BelgIë: Niet alleen het bestaan ervan maar ook het bedrag dat er opstaat + de gegenereerde inkomsten.
Je kunt die uitwisseling van gegevens terugvinden bij de door de tollenaren ontvangen documenten in tax-on web.

De tollenaars zien alles, In de hemel, op de aarde en op alle plaatsen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”