Crypto: speculatie en belasting

caravagesk
Topic Starter
Berichten: 47

Crypto: speculatie en belasting

#1 , 22 mar 2022 09:26

Ik had een dubbele vraag: enerzijds over het wel of niet speculatieve karakter van het aanschaffen van crypto, anderzijds over de belastingen.

1) Speculatie of niet

Momenteel bezit ik één cryptoportefeuille waar ca. 1.5 jaar nauwelijks iets veranderd is wat betreft aankoop en verkoop. Het gaat om een langetermijninvestering. Dit lijkt me niet speculatief en valt in principe dus onder het "goede huisvader principe". Geen belasting verschuldigd dus.

Daarnaast wil ik starten met een nieuwe cryptoportefeuille, wel gericht op speculatie. Hier wil ik maandelijks meerdere aan- en verkopen doen. Kopen op korte termijn, richten op een kleine procentuele winst op korte termijn, inspelen op de volatiliteit van crypto. Stel nu dat ik maandelijks bvb. 500€ meerwaarde realiseer, 6000 op jaarbasis. Op dit bedrag betaal ik dan 33% tax en ik moet het aangeven onder "Diverse inkomsten". Ik zou dan 4020 netto overhouden. Klopt dit? Maakt het iets uit hoeveel dit bedrag bedraagt? Stel dat het om 12000€ gaat bvb.? Ik vraag me gewoon af van wanneer men dit als beroepsinkomst gaat beschouwen en er 50% wordt aangerekend.

2) Effect cryptomeerwaarde bij diverse inkomsten

Wat is het effect van deze diverse inkomsten voor mijn belastingaangifte in het algemeen? Worden deze apart belast, m.a.w. blijft het dus bij die 33% en boek ik een nettowinst van 4020? Of worden deze inkomsten nog eens toegevoegd aan mijn inkomsten als werknemer waardoor ik (voor een stuk) in een hogere belastingschijf terecht kan komen en op die manier een stuk minder dan 4020€ winst boek.

Alvast bedankt voor de reactie!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding