Elk kwartaal trek ik BTW terug.

CaneS
Topic Starter
Berichten: 125
Juridisch actief: Nee

Elk kwartaal trek ik BTW terug.

#1 , 14 mar 2022 21:20

Beste iedereen,

Ik heb een vraagje ik ben bedrijfsleider in een vennootschap bouwsector, sedert 1J en 4 maanden ik heb 4 man in loondienst. Wij rekenen 90% van de tijd 6% btw aan aan onze klanten vanwege ouder huis. Maar wij voeren ook zéér vaak werken uit in onderaanneming waardoor wij geen btw dienen aan te rekenen aan onze (hoofdaannemer medecontractant) maar wij hebben wel veel kosten, leasing, verzekering, brandstof, machines etc...

Dus om de 3 maand kunnen wij altijd een €2000/€3000 aan btw terug vorderen.

Nu is de vraag is dit wel goed om te doen om die btw terug te vragen? Gaat de fiscus geen vragen stellen hoe dat het komt dat wij altijd btw terugtrekken terwijl wij “winst” boeken? En is dit wettelijk toegestaan om dit steeds te laten uitbetalen? Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 14 mar 2022 21:43

Beste iedereen,

Ik heb een vraagje ik ben bedrijfsleider in een vennootschap bouwsector, sedert 1J en 4 maanden ik heb 4 man in loondienst. Wij rekenen 90% van de tijd 6% btw aan aan onze klanten vanwege ouder huis. Maar wij voeren ook zéér vaak werken uit in onderaanneming waardoor wij geen btw dienen aan te rekenen aan onze (hoofdaannemer medecontractant) maar wij hebben wel veel kosten, leasing, verzekering, brandstof, machines etc...

Dus om de 3 maand kunnen wij altijd een €2000/€3000 aan btw terug vorderen.

Nu is de vraag is dit wel goed om te doen om die btw terug te vragen? Gaat de fiscus geen vragen stellen hoe dat het komt dat wij altijd btw terugtrekken terwijl wij “winst” boeken? En is dit wettelijk toegestaan om dit steeds te laten uitbetalen? Bedankt!
Dit is het verhaal van 99% van de kleine bouwbedrijven, geen zorgen maken. Indien u nog nooit gecontroleerd werd, is het mogelijk dat u één van de volgende keren wel een teruggavecontrole krijgt.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2022 09:18

TS is in uw geval zeer normaal.

90% van uw uitgaande facturen aan BTW 6%

Uw aankopen bedraagt het BTW % 21 welke u betaald aan de leveranciers en recupereert van de BTW.
Op uw uitgaande facturen rekent u ( 90 % van de gevallen ) 6% BTW. Deze 6% BTW moet u door betalen aan de BTW instanties.

Dus er zit een groot verschil in beide % 21% - 6 % vandaar dat u trimestrieel een redelijk overschot ( terug te krijgen ) op uw BTW rekening courant.

Dus geen zorgen maken, ook niet bij controles.

https://www.bouwenaanvlaanderen.be/arti ... -aannemer/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”