Tijdelijke verhuur eigen woning aan te geven of niet?

Writeroftheworld
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke verhuur eigen woning aan te geven of niet?

#1 , 12 mar 2022 12:11

Hallo iedereen,

Omdat ik erg vaak in het buitenland zit, denk ik eraan om mijn eigen woning (waar ik gedomicilieerd ben en blijf) te verhuren aan expats tijdens de periodes dat ik weg ben. Op deze manier wil ik de kost van het reizen wat compenseren.
Maar fiscaal geraak ik er niet aan uit …
De wetgeving zegt dat huurinkomsten van de eigen woning niet moeten worden aangegeven, terwijl elders staat dat ik het wel moet doen. Wie helpt mij verder?

Voor de duidelijkheid:
- het betreft mijn eigen woonhuis
- ik ben en blijf er gedomicilieerd, evenals mijn dochter
- er zal geen commerciële activiteit mogen gebeuren
- ik ben gewoon particulier
- de expats zouden telkens voor 1 tot enkele maanden in mijn huis zitten, maar ik keer na die periode altijd terug in die woning
- de verhuur zou gebeuren via een bemiddelingsbureau dat in Spanje haar zetel heeft
- de reden van mijn reizen is om te schrijven aan een boek, terwijl ik intussen geen andere inkomsten genereer

Alvast erg bedankt voor jullie input!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 12 mar 2022 19:04

Die expats moeten ook daar gedomicilieerd worden.
Alles wat daar staat kan dus door een GDW worden met beslag gelegd als die schulden hebben.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”