Terug krijgen belastingen

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

Terug krijgen belastingen

#1 , 06 mar 2022 10:10

Onderwerpen samengevoegd -JurecaBE - moderator

Begin deze maand zouden we 4059 euro terug krijgen maar niks ontvangen.
Blijkt dat het bedrag op een andere rekening is gestort en niet van ons .
De dame vertelde dat ik dat veranderde op 11 september .Wat wij nooit hebben gedaan.
Ze kon voor ons niks doen ,op vraag of we ons geld kwijt zijn antwoorde ze gewoon ja.
We kregen ook mee om eens wat banken af te bellen, wat we ook gedaan hebben.
Het blijkt een nummer van Belfius te zijn en van een persoon met bijna de zelfde naam (het zal Mark zijn ipv.Marc) die persoon van de bank ging het ander kantoor aanspreken , we wachten nu af.
We zijn bij de belastingen afgescheept en heeft niet de minste poging gedaan om iets grondig na te zien .

Prettige zondag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2022 10:49

Kunt u even kijken op MYMINFIN

Mijn betalingen en teruggaven mijn rekening nr. wijzigen mijn bankrekening

Daar kunt u zien welk bankrekening op uw naam staat.

Het rekening nr. dat daar daar vermeld staat is hetgeen u heeft doorgegeven of later gewijzigd.
Kijk ook even op uw belastingaanslag : op blz. 1 in de blauwe balk staat bedrag in uw voordeel terug betaalbaar op rekeningnummer
Is dit rekening nr. juist of niet ? Indien het rekeningnr. correct is dan is de fiscus in fout.
Bekijk ook of de naam en het adres op de aanslag correct is. Nationaal nr. is het de uwe ?


Bij ontvangst van het aanslagbiljet zeker die gegevens controleren.
Indien niet correct direct de betrokken dienst verwittigen dan kunnenzij dat nog rechtzetten.

Ook kijken op belastingaangifte VAK 1 bankrekening nr.


Indien op het aanslagbiljet verkeerde bankgegevens of naam en adres vermeld staan:

gaat u niet akkoord met uw aanslagbiljet kunt u ten laatste binnen de 6 maanden bezwaar indienen. Zie fundamentele betwistingen.

Bezwaar indienen bij de dienst vermeld op het aanslagbiljet : duidelijke vermelding redenen van betwisting aanslag naam en adres en nationaal nr. van u en uw partner
artikel nr.
Doe er desgevallend een kopie van uw aanslagbiljet bij.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 06 mar 2022 11:08

Het zal er toch van af hangen hoe de fout gemaakt is. Belastingen werken (net omwille van deze redenen) niet op naam maar op rijksregisternummer.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 mar 2022 11:17

Het zal er toch van af hangen hoe de fout gemaakt is. Belastingen werken (net omwille van deze redenen) niet op naam maar op rijksregisternummer.
LeenW, vandaar het belang dat mensen zorgvuldig hun aangifte en aanslagbiljet moeten nakijken op mogelijke fouten.
Nu is er reeds + 3 maanden verloren gegaan om te betwisten.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 mar 2022 11:28

TS neem volgende link eens rustig door en klik alle items door.

https://financien.belgium.be/nl/node/31 ... k%20melden

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

#6 , 06 mar 2022 13:59

Alle gegevens kloppen, als we op myminfin aanklikken komt het rekening nr van mijn vrouw tevoorschijn doch het nummer is van iemand anders op de brief.
Wijzelf hebben niks aangepast , er zal een aanvraag per brief van iemand gekomen zijn en hebben mij aanzien als die persoon.


.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 06 mar 2022 14:16

Vraag dan dat ze u kopie van deze wijziging bezorgen.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 mar 2022 14:23

Alle gegevens kloppen, als we op myminfin aanklikken komt het rekening nr van mijn vrouw tevoorschijn doch het nummer is van iemand anders op de brief.
Bedoeld u hier het aanslagbiljet ? Indien het daar verkeerd op staat, verwijs ik wat ik al menig maal heb verkondigd : steeds alles nakijken. Datum aanslag ?

Wijzelf hebben niks aangepast , er zal een aanvraag per brief van iemand gekomen zijn en hebben mij aanzien als die persoon.

Indien effectief een verschil tussen uw gegevens op Myminfin, belastingaangifte DRINGEND bezwaar indienen bij de dienst vermeld op het aanslagbiljet ( opletten 6 maanden ).

In ieder geval zou ik persoonlijk met uw dossier ( afdruk Myminfin, belastingaangifte, belastingaanslag ) een afspraak maken bij de afdeling FOD Financiën van uw streek en de afdeling vermeld op de aanslag.
Persoonlijk contact met een belastinginspecteur.

Ook bewijs vragen van wijziging bankrekening nr.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... rijgen#q29


.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 mar 2022 14:24

Vraag dan dat ze u kopie van deze wijziging bezorgen.
Absoluut. Bewijs kan geleverd worden.

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

#10 , 07 mar 2022 10:42

Heb terug naar de belastingen daarover een belletje gedaan en had aan de lijn een dame die zich de moeite heeft gedaan om goed te luisteren en een oplossing te zoeken en zal dat vandaag bespreken met haar baas.

Luc6580
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 mar 2022 11:53

De belastingen hebben toch iets eigenaardig voor met rekeningnummers.
Reeds 40 jaar staat mijn rekeningnummer (daarjuist nog gecontroleerd) opgegeven als nummer voor terugbetaling belastingen.
Vorig jaar echter werd plots de teruggave gestort op de rekening van mijn echtgenote,alhoewel door ons niks veranderd werd aan de gegevens.
Ik heb niet de moeite gedaan om te vragen hoe dit komt, maar het roept toch vragen op...

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

#12 , 07 mar 2022 12:27

Heb een antwoord gekregen op antwoordap. ze gaat mij terugbellen . Ik zou op 11 september dat thuis aangepast hebben met mij pas (gebruik altijd itsmy ) We zaten toen in het buitenland.
Dus volgens hen heb ik mijn geld doen overschrijven op een rekening vreemde persoon.
In de bank zijn ze die persoon op het spoor en moet een beetje geduld hebben.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#13 , 07 mar 2022 12:58

TS : Dan moet het toch een bekende van u zijn die de bankrekening heeft aangepast, of zelfs een familielid die over uw gegevens beschikt en wist terugbetaling groot bedrag. Is toch gebeurd door iemand uit uw naaste kring. Aanpassing is volgens uw # 12 bij u thuis gebeurd.
Laat zulke gegevens nooit slingeren.

Aan TS : kijk alle personeel van de FOD financiën is niet zo maar afstandelijk en onverantwoord = deze dame toch behulpzaam. Indien deze info juist, is het niet de FOD financiën die in de fout is gegaan. Deze mensen werken ook met de voorhanden zijnde gegevens.

Tingtong
Topic Starter
Berichten: 88

#14 , 07 mar 2022 13:48

Voor alle duidelijkheid ik laat niks slingeren, niemand weet daarvan en gebruik mijn pas daar niet meer voor omdat het zelden goed werkten verder doe ik alles met itsmy .
Verder zullen ze mij toch moeten aantonen de gegevens van die pas , ip adres. Klein detail wij zaten in het buitenland.

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 07 mar 2022 13:57


Verder zullen ze mij toch moeten aantonen de gegevens van die pas , ip adres. Klein detail wij zaten in het buitenland.
Ik neem aan dat u uw identiteitskaart bijhad. Hoe is het inloggen dan gebeurd?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”