Halftijds progressief werken, of halftijdse landingsbaan.

sorbonne
Topic Starter
Berichten: 27

Halftijds progressief werken, of halftijdse landingsbaan.

#1 , 18 feb 2022 16:17

Ik werk nu al enkele maanden progressief, en dat lukt goed voor het moment. Zodoende ik er begin over na te denken om misschien halftijds progressief aan de slag te gaan in de nabije toekomst.
Nu zijn er mensen die beweren dat halftijds progressief werken een dure belastingbrief zal met zich meebrengen, en dat ik beter dan een halftijdse landingsbaan zou doen.
Beide zijn halftijds , je blijft dezelfde rechten houden als fulltime werken. Maar de belasting zal een stuk minder zijn bij een halftijdse landingsbaan tegenover halftijds progressief.
Mijn vraag daaromtrent is de volgende.
Is dit zo of is niet correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 feb 2022 16:28

Je moet sowieso rekening houden met de reeds vooraf ingehouden voorheffing. Op invaliditeitsuitkeringen(na 1 jaar primaire ongeschiktheid) wordt geen voorheffing ingehouden en op het loon uit tewerkstelling wordt te weinig ingehouden. Houd er ten slotte rekening mee dat uiteindelijk de adviserend geneesheer van het ziekenfonds moet toestaan dat u gaat werken cumulatief met een ziekte- en of invalidteitsuitkering. Op de uitkering landingsbaan wordt een flinke voorheffing ingehouden. Ik vrees dan ook dat u peren met appelen vergelijkt. Je moet dus én de reeds ingehouden voorheffing vergelijken met de nog bij te betalen belastingen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jefke007
Berichten: 1815

#3 , 19 feb 2022 19:09

Bovendien als je geen invaliditeitsuitkering ( langer dan 1 jaar ziek) meer wil, verlies je ook het fiscaal voordeel dat daaraan verbonden is. Door de invaliditeitsuitkering heb je één persoon meer fiscaal ten laste en verlies je je korting op onroerende voorheffing en een lagere erfbelasting als je geen invaliditeitsuitkering meer zou willen.
Dat scheelt ook een slok op de borrel.


https://plusmagazine.knack.be/recht-en- ... 13313.html

Reclame

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#4 , 21 feb 2022 13:08

Uit spijtige eigen ervaring:
sommige adviserende artsen van het ziekenfonds, willen niets meer laten uitbetalen vanaf je 50% terug aan het werk gaat.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 feb 2022 15:07

Hier vindt u correcte informatie:

https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/arb ... -werk.aspx.

Ook over halftijdse wedertewerkstelling.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”