BTW nummer verplicht?

peterstahl2
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

BTW nummer verplicht?

#1 , 14 feb 2022 11:09

Op dit moment starten we met een vzw, die echter (dit jaar althans) geen BTW nummer nodig heeft, wegens de zeer beperkte financiële aankopen. We horen echter twee klokken luiden wat betreft een BTW nummer:
1. een BTW nummer moet altijd aangevraagd worden, en dan kan direct een vrijstelling aangevraagd worden wegens art44;
2. de vzw doet slechts sporadisch en beperkte aankopen en hoeft daarom geen BTW nummer aan te vragen.

Wij doen wetenschappelijk onderzoek, met vrijwilligers die gratis hun tijd besteden aan projecten, dit jaar is voor ontwikkeling alleen. Particulieren en bedrijven die onze data willen gebruiken dienen alleen lid te worden van de vzw, dus dat is niet veel. We voeren een eenvoudige boekhouding.

Graag Uw advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 14 feb 2022 11:13

Het klinkt alsof u twee dingen door elkaar haalt:
- Als de aard van uw activiteit vrijgesteld is vanwege Artikel 44, moet er geen btw-nummer aangevraagd worden.
- Indien u wel btw-activiteiten verricht, moet u een btw-nummer aanvragen maar kan u meteen een vrijstelling aanvragen op basis van Artikel 56bis, zolang uw jaaromzet onder de 25.000 euro blijft.

Dus de vraag is vooral wat de vzw zou doen om inkomsten te genereren.


Reclame

peterstahl2
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2022 12:15

Hartelijk dank voor Uw snelle antwoord LeenW en LYNX XX !
De bedoeling is om de circulaire economie in toekomstige scenario's te analyseren en de mogelijkheden van nieuwe jobs en innovatieve werkgelegenheid te onderzoeken . Dit vereist veel data en uitgebreid onderzoek. Wij staan open voor donaties en giften (geen aftrek bij belastingen). Bij lidmaatschap heeft iemand toegang tot onze data en kan meewerken indien gewenst. Hebben wij hiervoor een btw nummer nodig? Nee toch?

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 14 feb 2022 12:38

Een twijfelgeval voor mij, het is een dunne lijn tussen beperkt lidmaatschap en aanbieden van diensten. Ik zou de vraag stellen aan uw lokaal btw-kantoor, dan hebt u zekerheid.

In het geval dat het toch zou moeten, kan u nog steeds voor de vrijstellingsregeling opteren.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 feb 2022 12:42

Persoonlijk zou ik een BTW nr aanvragen met vrijstelling BTW.. Waarom ? u doet al is het sporadisch aankopen en zoals ik in #4 lees, staat u open voor donaties en giften en waarschijnlijk lidgeld voor aansluiting. Het is een wikken en wegen tussen beide.
De toekomst zal uitwijzen in welke richting jullie evolueren.

Zie #2 en # 5 LeenW is correct.

Administratief is het allemaal eenvoudig.

peterstahl2
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 feb 2022 13:39

Nogmaals dank voor Uw advies!
Ik zal de vraag voorleggen aan mijn BTW kantoor en opteren voor vrijstelling indien een nummer wordt aangeraden.
Fijne dag nog!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”