BIV 2x betalen in 1 jaar

Barte
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

BIV 2x betalen in 1 jaar

#1 , 20 jan 2022 22:04

Beste

De Vlaamse overheid wil mij 2x de BIV laten betalen in 1 jaar:
Onderstaand het chronologische verloop:

1. Ik vind op 2dehands.be een auto die ik wil kopen, echter is deze niet gekeurd voor verkoop.
2. Vervolgens doe ik navraag bij mijn verzekeringsmakelaar en de autokeuring als ik deze auto zelf kan keuren voor verkoop. Zij raden aan om dit via een garagist te doen met een handelaarsplaat
3. Op 19/04/2021 koop ik desbetreffende wagen.
4. Daarna doe ik navraag bij een garagist in de buurt met de vraag als hij de wagen wilt keuren voor verkoop, hij verteld mij dat de wetgeving is veranderd en hij sinds 1 januari 2021 dit enkel mag doen voor eigen wagens.
5. Ik bel weer naar mijn keuring en vraag naar een andere oplossing: Zij zeggen dat als ik een andere wagen heb, ik de nummerplaat van deze wagen op de te keuren wagen kan bevestigen. Omdat ik geen andere wagen had met een Europese nummerplaat, heb ik voor de wagen van mijn moeder gekozen.
6. Op 26/04/2021 ga ik naar de autokeuring met de nummerplaten van moeder, de auto wordt gekeurd voor verkoop en ingeschreven op nieuwe nummerplaten, die ook op mijn moeder haar naam staan. Wat niet de bedoeling was.
7. Enkele maanden later krijg ik een factuur voor de wegenbelasting en belasting op in verkeerstelling, dit betaal ik: € 650,68.
8. Midden oktober contacteert mijn verzekeringsmakelaar mij en hierbij komt ook mijn wagen te spraken en vraag ik als de fout die gebeurt is bij de inschrijving rechtgetrokken kan worden
9. Hij legt mij de procedure uit voor omzetting moeder naar zoon: Geboorteakte, handgeschreven goedkeuring moeder, originele papieren. Ik bezorg hem de papieren.
10. Midden november ontvang ik het kentekenbewijs op mijn naam en betaal hiervoor € 26.
11. Tenslotte leg ik aan collega’s uit dat de omzetting niet kosteloos (€ 26) was zoals ik eerder beweerde. Maar toen werd verklaard dat ik ook de belasting opnieuw moet betalen

Hoe kan ik dit oplossen ? De auto zou ook terug op naam van mijn moeder mogen komen als dit het kan oplossen.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten

Barte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 jan 2022 09:27

BIV is een wederkerende belasting die élke keer (met weinig uitzonderingen) dat een voertuig op een andere naam ingeschreven wordt, geïnd wordt ...


Je hebt het jezelf lastig & duur gemaakt door eerst in te schrijven op naam moeder

Bij overdracht naar jou is dan géén vrijstelling voorzien :

https://www.vlaanderen.be/belasting-op- ... rschuldigd

CityBird
Berichten: 792

#3 , 21 jan 2022 13:27

6. Op 26/04/2021 ga ik naar de autokeuring met de nummerplaten van moeder, de auto wordt gekeurd voor verkoop en ingeschreven op nieuwe nummerplaten, die ook op mijn moeder haar naam staan. Wat niet de bedoeling was.
M.i. ben je hier behoorlijk nonchalant geweest. Op het roze inschrijvingsformulier staan keuzevelden of het voertuig op een bestaande dan wel op een nieuwe plaat moet worden ingeschreven. Naar de keuring gaan met standaardplaten schept in tegenstelling met dealer- of transitplaten al heel snel de indruk dat het om bestaande platen gaat. Dat had je moeten controleren bij de ontvangst dit document.

Reclame

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2022 13:13

Verkoop voertuig tussen particulieren moet steeds met carpass en keuring voor verkoop door verkoper.
Dit voorkomt dan ook dat mensen in uw situatie terechtkomen.

Masty
Berichten: 88

#5 , 22 jan 2022 13:49

Als je met reeds toegekende nummerplaten, die niet van het voertuig zelf zijn, naar de keuring gaat (uitgezonderd garageplaten), gaat automatisch de eigenaar van die platen op het roze formulier vermeld staan als aanvrager tot inschrijving van dat voertuig.
Je kan het voertuig dan niet zomaar op een andere naam inschrijven, ofwel terug een technische keuring voor verkoop of zoals u gedaan hebt, overdracht van ouder op kind.
Wat uw garagist u verteld heeft klopt niet, zijn garageplaat kan er wel voor dienen ongeacht z of zz-plaat.
Uw moeder gaat ook nog een terugbetaling krijgen van de BIV.
U hebt geen twee keer BIV betaald, één keer uw moeder en nu u.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 jan 2022 14:24

Uw moeder gaat ook nog een terugbetaling krijgen van de BIV.
BIV wordt niet terugbetaald, tenzij bij export naar EER

https://www.vlaanderen.be/vrijstelling- ... t-voertuig


Verkeersbelasting wordt wel terugbetaald, à rato voor elke niet-begonnen maand

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 22 jan 2022 22:42

Ik merk 2 zaken op:

1. De garagist was niet 100% op de hoogte.
Deze kon perfect naar de keuring rijden met een zogenaamde beroepsplaat (te beginnen met een "V").
Niet met een "Z"-plaat, inderdaad.
Een alternatief was een nationale plaat gebruiken, dan had u zelf 3 weken tijd hiervoor.

2. Het andere is al eerder gezegd: u zult geen BIV recupereren, want voor de wetgever is de eerste betaald door uw moeder, en de tweede door u.
Je moet het zien: je zult betalen (of hebt al betaald) voor een stuk levenswijsheid.
Wat uw garagist u verteld heeft klopt niet, zijn garageplaat kan er wel voor dienen ongeacht z of zz-plaat.
Z-platen mogen niet gebruikt worden voor keuringen, enkel voor promotie/verkoop van wagens van de garage zelf, en mogen niet op wagens hangen die geen eigendom zijn van de garagist.
ZZ-platen bestaan niet meer sinds 2021, en zijn vervangen door Y-platen die anders werken: een garagist mag deze niet aanschaffen bijvoorbeeld.

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 23 jan 2022 12:27

Effe gegoogeld omdat m n vrouw een achttal jaar geleden de auto van haar vader overgenomen had. Toen geen BIV en geen keuring voor verkoop. Enkel een nieuw 7 teken kentekenbewijs omdat er nog een bompaplaat van 5 tekens aan hing. …

Blijkbaar is die mogelijkheid geschrapt en is enkel nog overname tussen partners mogelijk ;-((((

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 24 jan 2022 09:37

Oorspronkelijk was het ook een belasting op de allereerste indienststelling ... nieuw

Nadien BIV op tweedehands, jackpot voor (r)overheid, en nog wat uitzonderingen geschrapt (oa bij overlijden) ...

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 24 jan 2022 17:58

Effe gegoogeld omdat m n vrouw een achttal jaar geleden de auto van haar vader overgenomen had. Toen geen BIV en geen keuring voor verkoop. Enkel een nieuw 7 teken kentekenbewijs omdat er nog een bompaplaat van 5 tekens aan hing. …

Blijkbaar is die mogelijkheid geschrapt en is enkel nog overname tussen partners mogelijk ;-((((
Ik heb 8 jaar geleden de auto van mijn vader overgenomen.
Hier is er een administratieve keuring voor verkoop aan te pas gekomen én het betalen van BIV.

Een snelle zoekopdracht leert me dat dit in 2012 ook al het geval was.

Barte
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jan 2022 20:27

Goedenavond,

Hartelijk bedankt voor de vele reacties!

Ik begrijp goed dat "de wet is de wet", maar dit gaat voor mij toch te ver.

Heeft iemand advies voor de volgende stap:

"Als u niet akkoord kunt gaan met de beslissing dan kunt u zich nog wenden tot de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Gent, binnen de 3 maanden na kennisgeving van de beslissing (dus vanaf 12/1/2022). Best wint u dan vooraf juridisch advies in over de kostprijs en de haalbaarheid van dergelijke procedure."

Ik heb onderstaande argumenten:

- Een aankoopfactuur van de wagen op mijn naam
- BIV is betaald van mijn rekeningnummer (voor mijn moeder)
- Wagen kan eventueel terug op mijn moeder haar naam gezet worden
- In 2021 hebben wij door Corona uitzonderlijke prestaties geleverd



Met vriendelijke groeten

Bart Evens

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 24 jan 2022 22:39

Ik begrijp goed dat "de wet is de wet", maar dit gaat voor mij toch te ver.
Dan moet u voldoende Vlaamse Volksvertegenwoordigers achter een voorstel krijgen om dit af te schaffen

(Veel succes ... is net zoals registratierechten, elke verkoop, erfenis, gaat er weer een deel vd waarde van telkens hetzelfde onroerend goed naar overheid)
Heeft iemand advies voor de volgende stap:

"Als u niet akkoord kunt gaan met de beslissing dan kunt u zich nog wenden tot de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Gent, binnen de 3 maanden na kennisgeving van de beslissing (dus vanaf 12/1/2022). Best wint u dan vooraf juridisch advies in over de kostprijs en de haalbaarheid van dergelijke procedure."
Blijf er weg
Gaat meer kosten dan de BIV

Dit advies is beter dan wat u van uw makelaar kreeg ...

Ik heb onderstaande argumenten:

- Een aankoopfactuur van de wagen op mijn naam
- BIV is betaald van mijn rekeningnummer (voor mijn moeder)
- Wagen kan eventueel terug op mijn moeder haar naam gezet worden
- In 2021 hebben wij door Corona uitzonderlijke prestaties geleverd
Dat zijn helaas geen juridische argumenten ... dus kan u in de rechtbank weinig gaan doen.

BIV is verschuldigd telkens een àndere persoon het voertuig inschrijft
(met maar paar uitzonderingen)

Elke makelaar had u dat moeten en moeten kunnen vertellen ...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”