Beste
De Vlaamse overheid wil mij 2x de BIV laten betalen in 1 jaar:
Onderstaand het chronologische verloop:
1. Ik vind op 2dehands.be een auto die ik wil kopen, echter is deze niet gekeurd voor verkoop.
2. Vervolgens doe ik navraag bij mijn verzekeringsmakelaar en de autokeuring als ik deze auto zelf kan keuren voor verkoop. Zij raden aan om dit via een garagist te doen met een handelaarsplaat
3. Op 19/04/2021 koop ik desbetreffende wagen.
4. Daarna doe ik navraag bij een garagist in de buurt met de vraag als hij de wagen wilt keuren voor verkoop, hij verteld mij dat de wetgeving is veranderd en hij sinds 1 januari 2021 dit enkel mag doen voor eigen wagens.
5. Ik bel weer naar mijn keuring en vraag naar een andere oplossing: Zij zeggen dat als ik een andere wagen heb, ik de nummerplaat van deze wagen op de te keuren wagen kan bevestigen. Omdat ik geen andere wagen had met een Europese nummerplaat, heb ik voor de wagen van mijn moeder gekozen.
6. Op 26/04/2021 ga ik naar de autokeuring met de nummerplaten van moeder, de auto wordt gekeurd voor verkoop en ingeschreven op nieuwe nummerplaten, die ook op mijn moeder haar naam staan. Wat niet de bedoeling was.
7. Enkele maanden later krijg ik een factuur voor de wegenbelasting en belasting op in verkeerstelling, dit betaal ik: € 650,68.
8. Midden oktober contacteert mijn verzekeringsmakelaar mij en hierbij komt ook mijn wagen te spraken en vraag ik als de fout die gebeurt is bij de inschrijving rechtgetrokken kan worden
9. Hij legt mij de procedure uit voor omzetting moeder naar zoon: Geboorteakte, handgeschreven goedkeuring moeder, originele papieren. Ik bezorg hem de papieren.
10. Midden november ontvang ik het kentekenbewijs op mijn naam en betaal hiervoor € 26.
11. Tenslotte leg ik aan collega’s uit dat de omzetting niet kosteloos (€ 26) was zoals ik eerder beweerde. Maar toen werd verklaard dat ik ook de belasting opnieuw moet betalen
Hoe kan ik dit oplossen ? De auto zou ook terug op naam van mijn moeder mogen komen als dit het kan oplossen.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten
Barte