Kadastraal inkomen en bouwovertreding?

Tommetje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Kadastraal inkomen en bouwovertreding?

#1 , 24 dec 2021 10:09

Hallo.

Ik had een vraag. een tijdje geleden hebben wij een huis gekocht. destijds navraag laten doen en er waren geen bouwovertredingen gekend op het adres/stuk

na wat opknappingswerken krijgen we plots een brief in de bus dat het tuinhuis dat we vervangen hebben door een nieuwer groter model met ook een dubbele poort vooraan. gezien wordt als een garage( mischien voor een kleine auto, maar die vaststelling kan ik begrijpen en ga je niets kunnen tegen inbrengen. dus ja dit zal dan nu wel een garage zijn.)
en dat het tuinhuis dat we daarvoor afgebroken hadden toch al reeds een bouwovertreding was.
(Uiteindelijk toch ook een advocaat ingeschakeld omdat we geregeld de stad betrapten op leugens bij de communicatie
eg: we hebbben u 3 aangetekende zendingen hierover verstuurd --> wij hebbben slechts 1 brief( 2de herinnering) in de bus gekregen en het postkantoor bevestigd dat er nooit meer als 1 aangeteknde zendingen is geweest)

nadien niets meer van gehoord( geen wijkagent, geen brieven, geen stadsdiensten) afgezien van een brief dat ons kadastraal inkomen opnieuw berekend en aangepast is.

nu vroeg ik mij af:
kan je zelf makkelijk achterhalen of er nu effectief nog een bouwovertreding open staat of niet. en eventueel wat er aan gedaan kan worden? zonder slapende honden hoeven wakker te maken?
en/of aanpassing van het kadastraal inkomen een teken is dat alles nu in orde is?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 24 dec 2021 14:46

Quote : " destijds navraag laten doen en er waren geen bouwovertredingen gekend op het adres/stuk "
Navraag bij wie /waar ?

U kunt eens voorzichtig polsen bij de vorige eigenaar ( via een 'omweg ' , want vorige eigenaar zal niet meteen een "bouwovertreding " toegeven ) ; of bij de buren eens luisteren .
Tracht ook de datum van oprichting te achterhalen . Bouwovertredingen blijven bestaan , maar kunnen niet meer gesanctioneerd worden na 30 jaar , INDIEN er geen verzet aangetekend geweest is .
Afgezien van dit , rest u slechts de ' slapende honden ' van het kadaster ( dienst stedenbouw gemeente/stad ) , die lang niet zo slapend zijn als u denkt .
De aangetekende briev(en) komen wellicht van daar .
Iedere burger kan inzage verkrijgen in de kadasterplannen ivm zijn/haar eigendom .
Vraag dan ook meteen naar de originele brieven ( of bewijs ) , die u niet zou ontvangen hebben .

Mogelijks is de bouw van het oude tuinhuis nooit aangevraagd . Werd voor de jaren negentig niet altijd gedaan . Mogelijks was het toen reeds groter dan mocht , of dichter bij de grens die mocht .
Het tuinhuis zomaar vergroten , zonder aanvraag , en dan nog met een dubbele poort wekt alleszinds de indruk dat dit wel eens een garage zou kunnen zijn , waar een vergunning voor nodig is . Was dus een zeker risico die u genomen hebt .
Hoe groot in oppervlakte is het nieuwe gebouw , en hoever gelegen van de grens ? ( zijtuin ? achtertuin ? )
Zijn er nog andere losstaande bijgebouwen ( de som van alle oppervlaktes wordt tegenwoordig in rekening gebracht ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Tommetje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 dec 2021 15:37

U kunt eens voorzichtig polsen bij de vorige eigenaar ( via een 'omweg ' , want vorige eigenaar zal niet meteen een "bouwovertreding " toegeven ) ; of bij de buren eens luisteren .
Tracht ook de datum van oprichting te achterhalen . Bouwovertredingen blijven bestaan , maar kunnen niet meer gesanctioneerd worden na 30 jaar , INDIEN er geen verzet aangetekend geweest is .
Afgezien van dit , rest u slechts de ' slapende honden ' van het kadaster ( dienst stedenbouw gemeente/stad ) , die lang niet zo slapend zijn als u denkt .
De aangetekende briev(en) komen wellicht van daar .
Iedere burger kan inzage verkrijgen in de kadasterplannen ivm zijn/haar eigendom .
Vraag dan ook meteen naar de originele brieven ( of bewijs ) , die u niet zou ontvangen hebben .

Alvast bedankt voor enkele suggesties en uw antwoord daar kan ik zeker al wat mee.

- de navraag is gedaan door de notaris bij het schrijven.
- afmetingen: oude tuinhuis 3m breed, 3.5m lang, 2.1m hoog
nieuwe garagetuinhuis 3m breed, 4.8m lang, 2.4m hoog
- als je voorbij zou rijden kom je in deze volgorde: huis-carport-garagetuinhuis
-ik moet wel meegeven. ik woon er wel maar was nauwelijks meerderjarig toen we introkken. het is dus eigenlijk van mijn vader. helaas krijg ik niet meteen een duidelijk antwoord terug als dit ter sprake komt. eerder: "ik heb aangevraagd wat ik moest aanvragen en het kadastraal inkomen is opnieuw berekend dus dit is nu in orde"

echter ik ben dus niet zeker of het zo werkt.
zijn de mensen van gemeentedienst ook verantwoordelijk voor kadastraal inkomen --> dus klopt wat mijn vader gewoon aanneemt.

wat er mis was met het originele tuinhuis vermoed ik dat u de spijker op de kop tikt met:
of de aanvraag is nooit gebeurd.
of de afstand van de perceelgrens (vrij zeker at dit geen 3 meter is) we hebben wel geschreven toestemming van de buren maar dat telt uiteraard voor niet veel.
wat ik me wel nog herinner van de brief van de gemeent is "in strijd met de ruimtelijke ordening"

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 25 dec 2021 14:28

Zie hier wat kan en niet kan voor vrijstaande gebouwen in Vlaanderen .
https://www.omgevingsloketvlaanderen.be ... ijgebouwen

Mijn inschatting :
De notaris heeft zijn werk gedaan
Bij notaris aanvraag gaat de gemeente niet altijd systematisch opzoekingswerk verrichten ( beetje luiheid ) . Maar het feit dat het oorspronkelijke tuinhuis al minder dan 3 meter van de grens stond , kan mogelijks al vermeld geweest zijn in hun dossiers . ( is formeel gezien " in strijd met de ruimtelijke ordening " ) .
Dit zal dan ook " door de vingers gezien zijn " in het verleden , aangezien kleine overtreding .
( akkoord met buren is inderdaad van geen tel , aangezien ruimtelijke ordening van dwingend recht is ) .
Nu dat uw vader blijkbaar een aanvraag ingediend heeft voor een vernieuwing , en deze vernieuwing de suggestie kan wekken dat het over een garage gaat , is de betreffende dienst wakker geworden ; en grijpt de eerdere overtreding aan om dit alles door te geven aan het kadaster ( kadaster zijn " belastingen " / stedenbouw is een administratie die niet over de kadastrale aanslag gaat ) .
Aangezien de woning beschikt over een carport , en bijkomend nog een ( vermoedelijke ) garage ; is dit duidelijk een waardevermeerdering , met bijgevolg een aangepaste kadastrale aanslag .

Zo te lezen , heeft de gemeente geen overtreding genoteerd voor het NIEUWE tuinhuis ( alleen voor het oude , reeds afgebroken ) .
De verhoogde kadastrale aanslag is daar een gevolg van , en dit zou dan ook moeten aanzien worden als een " regularisatie " die verder geen consequenties meer heeft .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 dec 2021 07:13

Er is geen enkel verband tussen KI en bouwvergunning.
Als er ergens een compleet huis wordt gebouwd zonder vergunning, zal O&W daar een KI aan toekennen.
KI betekent immers een huurwaarde; die verandert niet met of zonder vergunning.

Het enige wat gebeurt, is dat Stedenbouw verplicht is om aan de FOD Financiën elke bouwvergunning mee te delen. O&W doet er dan mee wat ze denkt te moeten doen. Een wijziging aan een onroerend goed zal geen verandering van een bestaand KI tot gevolg hebben als er geen verschil is van x% of van y euro. Ik dacht 15% of 50 euro, maar dat is misschien ondertussen aangepast.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”