Beroepsinkomen partner

Wcsj
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Beroepsinkomen partner

#1 , 29 nov 2021 12:39

Goedemiddag!

Jaarlijks krijgen mijn vrouw en ik ongeveer € 4000 terug van de belastingen (woonbonus, pensioensparen, dienstencheques ...). Dat komt neer op pakweg € 350 per maand. Als ik aan mijn werkgever foutief zou doorgeven dat mijn vrouw geen beroepsinkomen heeft (ze heeft dat voor alle duidelijkheid dus wel), dan wordt er een stuk minder bedrijfsvoorheffing afgehouden iedere maand van mijn loon waardoor mijn maandelijks nettoloon zou stijgen met ongeveer € 250. Als ik dit zou doen vanaf 1 januari 2022, dan ontvang ik in feite in 2022 al twaalf keer 250 euro extra waardoor ik niet moet wachten tot eind 2023 om al € 3000 van de € 4000 te krijgen.

Is deze redenering correct? En zo ja, is het legaal om dit te doen? Aangezien we jaarlijks toch € 4000 terugkrijgen van de belastingen zou ik dat zien als een manier om sneller de teveel betaalde belastingen terug te krijgen, maar ik heb geen idee of er wetgeving bestaat die dit verbiedt. Heeft iemand hierop een klare kijk :?:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2021 13:09

Dat zijn nodeloos problemen zoeken en onwettig.
U bedriegt de fiscus en de werkgever. Uw werkgever moet afhouden doen op de realiteit, indien u bedrieglijke info verstrekt ? En wat met de werkgever van uw vrouw ? Gehuwd met persoon ten laste ?

U kunt enkel vragen om meer BV af te houden als u overtuigd bent dat u te veel moet bij betalen op uw belastingaanslag.

https://www.hetacv.be/mijn-loopbaan/wer ... -brutoloon

https://loonwijzer.be/arbeidsrecht/loon ... fhoudingen

De werkgever moet zich niet bezig houden met uw persoonlijke aftrekposten enkel uw brutoloon en gezinslast.

U geeft ook al zelf aan FOUTIEF ZOU DOORGEVEN = misbruik wettelijke regels.

Wcsj
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2021 16:10

Ok, da's duidelijk. Beter niet doen dus. Bedankt voor het snelle antwoord! Interessant om te weten dat het omgekeerde wel mag (namelijk meer BV inhouden), want dat kan later in mijn loopbaan misschien nog interessant zijn.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”