BTW-formaliteiten sloop- en heropbouwproject

jeff_vm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

BTW-formaliteiten sloop- en heropbouwproject

#1 , 20 nov 2021 19:20

Ik richt deze mail tot jullie in de hoop dat jullie ons hieromtrent verder kunnen helpen. Wij hebben de beslissing genomen om ons appartement te verkopen en een nieuw te bouwen woning aan te kopen.

Op 11 november 2021 vond de technische bespreking plaats van de constructie. Hierbij werden de BTW-formaliteiten als aandachtspunt aangekaart. De constructiebouwer vroeg ons om een BTW-attest aan te reiken zodoende zij gemachtigd zijn de woning te bouwen aan het voordelige 6% BTW-tarief.

Hieromtrent had het immo-kantoor, en tussenpersoon bij de aankoop/verkoop van de grond, ons laten weten dat de formaliteiten voor het desbetreffende BTW-attest reeds besproken waren met Stad Gent. De constructiebouwer liet ons weten dat de verkoper van de grond dit attest dient aan te vragen en aan te reiken.

Gezien de uitzonderlijk situatie van de aankoop en constructie van de woning hadden wij graag verduidelijking verkregen omtrent deze BTW-formaliteiten alvorens de verkoper overgaat tot actie, kwestie van geen fouten te maken.

Om even de context van de aankoop te schetsen:

Op het perceel staat tot op heden een woning daterend van jaren 1800. Dit perceel zal op basis van de omgevingsvergunning verkaveld worden in 3 loten, waarvan LOT 3 aan ons verkocht wordt. Deze aankoop wordt per notariële akte definitief gemaakt op 06 december 2021 en bestaat uit de aankoop van de grond op LOT 3 en het bijhorende ‘deel’ van de oude woning gelegen op dit lot. In navolging hiervan gaan de eigenaars van de 3 loten gezamenlijk de bestaande woning afbreken om vervolgens door de constructiebouwer een nieuwe eengezinswoning te laten bouwen op ieders lot. Belangrijk om weten is dat de verkoper van de grond eveneens een woning zal opbouwen en bewonen op LOT 2.

In kader hiervan hadden wij graag geweten hoe de aanvraag van het BTW attest dient te verlopen om in onze situatie aan het gunstig 6% BTW-tarief te kunnen bouwen.

Indien het opvragen van het BTW-attest gebeurt vóór de - door de notariële akte definitief gemaakte - aankoop van de grond op LOT 3, klopt het dan dat het BTW-attest enkel op naam van de verkoper zal komen te staan? Met andere woorden dit scenario moet vermeden worden, daar desgevallend het aan het BTW-attest gekoppelde unieke referentienummer enkel op naam van de verkoper zal staan?
Dient het opvragen van dit BTW-attest pas te gebeuren na de ondertekening van de akte (door ons)? Zo ja, op welke manier dienen wij de aanvraag in te dienen en welke aanvraag dient dit specifiek te zijn?
In geval het geen probleem vormt dat verkoper dit reeds voor het ondertekenen van de notariële akte in orde brengt, klopt het dat het om een aangifte van een 111-3 attest gaat en zij de verklaring door de kopers (zie bijlage) dient up te loaden bij het indienen van de aangifte?

De architect gaf ons mee dat wij als ‘kopers’ eveneens een aangifte in MyMinFin dienen in te dienen alvorens de betaling van de eerste factuur. Op de website van FOD Financiën las ik dat er 4 mogelijke aangiftes ingediend kunnen worden. Gezien onze specifieke situatie hadden wij graag geweten welke door ons ingediend dient te worden.

In deze context gaan wij ervan uit dat de eerste factuur deze van de afbraakwerken zal zijn. Voor de zekerheid: de opdracht voor de afbraakwerken dient in hoofde van de 3 lot-eigenaars te gebeuren, klopt dit?

Mijn vriendin en ik zijn tot op heden feitelijk samenwonend. Klopt het dat op iedere aanvraag, aangifte of factuur de vermelding van beide achternamen dient te staan om in orde te zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 20 nov 2021 19:43

Het lijkt mij het veiligste dat u de info aan de bevoegde dienst vraagt.

kmo.gent.team1@minfin.fed.be

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”