personenbelasting - franse taks dubbelbelasting verdrag

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

personenbelasting - franse taks dubbelbelasting verdrag

#1 , 10 nov 2021 20:14

Ik heb op 23 augustus 2021 (verzenddatum belastingen) mijn berekening inkomsten 2020 ontvangen (terug betaling) .Uit onwetendheid heb ik een fout gemaakt voor de vrijstelling onroerende voorheffing dividenden .Omdat ik Franse aandelen bezit en wegens het arrest van het Hof van Cassatie 15/10/2020 is het mogelijk om 15% van de Belgische roerende voorheffing terug te vorderen van de 30% die is afgehouden. De RV 30% van het dubbelbelastingverdrag met Frankrijk dien ik te vermelden onder de code's 1160-04 en 2160-71 en verder onder codes 1160 en 2260 .Eventueel kan ik andere dividenden die niet onder het verdrag vallen tot 800 euro per persoon inbrengen onder de codes 1437-18 en 2437-85 voor een vrijstelling van 30% van de RV. (800 euro = 240 euro max vrijstelling.
Omdat er heden sprake is om dit verdrag op te zeggen in 2223 of 2024 heb ik nu de juiste werkwijze ontdekt.
Mijn vraag is kan ik nog een bezwaar indienen om MIJN FOUT (het niet vermelden van de taks op franse aandelen en hiervan 15% terug te vorderen) recht te zetten, omdat ik er toch een voordeel uithaal. (23/08/2021 verzenddatum van de aanslag) is nog binnen drie maanden.
Ik zou het appreciëren indien iemand mij kan inlichten of het mogelijk is en op welke manier ik dit best doe.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2021 05:34

Ik had 2jaar geleden ontdekt dat ik al twee JAAR mijn belastingsaangifte foutief invul, en dat in mijn nadeel.
Ik heb een afspraak gemaakt met het belastingskantoor van mijn gemeente, ben daar langs gegaan, en zij hebben dit verbeterd.
Ik heb dan voor die twee jaar een rechtzetting gehad en bijhorende terugbetaling.

Dit was wel voor corona dus nu zal je dit misschien ergens zelf online moeten doen (of bellen?) Maar weet dus dat ze wel rechtzettingen doen :-)

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2021 10:39

bedankt voor de reactie , Goed om te horen dat het nog niet verloren is.

Reclame

etienne1948
Berichten: 33

#4 , 14 nov 2021 20:07

daar je vrij bent om roerende inkomsten al dan niet aan te geven kan je voor deze, bij foutieve invulling, geen bezwaarschrift indienen.!

walter123
Topic Starter
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 nov 2021 22:09

- Maakt het verschil etienne 1948, ik diende deze inkomsten niet aan te geven want de bank houd de RV 30% al jaren zelf in, en stort deze door .Voor mij is dat bevrijdend ,ik diende deze niet aan te geven of te vermelden. Ik doe niets verkeerd ,alleen was het mij niet bekend dat de fiscus te veel aanrekende via de banken .De fiscus heeft 2X ongelijk gehad van de Raad van State .Maar nu blijkt dat wegens het vonnis men maar 15% had mogen afhouden. Is het dan niet normaal dat de fiscus dit zelf rechtzet gezien zij er zich jaren tegen hebben verzet. Nu zeggen dat je ze had moeten vermelden zonder juist te preciseren onder welke codes en met een voorzicht de fiscus heeft toch altijd gelijk, wie doet dit , ze storten die 15% nooit terug .Ik heb er maar kennis van nu er in de media wordt over geschreven. Voor het inkomstenjaar 2020 ben ik te laat ,ik heb de afrekening gekregen ,maar heb toch drie maanden voor bezwaar meen ik. In sommige publicaties van fiscalisten menen ze dat je 5 jaar kunt terug gaan via een verzoekschrift tot ontheffing van ambtswege. Het zou goed zijn dat de fiscus een duidelijke publicatie zou laten verschijnen die elke belastingplichtige begrijpt. Achteraf is het voor de fiscus gemakkelijk om iets te vinden om een bezwaarshrift niet meer te moeten behandelen, je moest ze vroeger maar vermeld hebben ,je wist van de rechtzaak.......

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”