personenbelasting berekening - bezwaar indienen

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

personenbelasting berekening - bezwaar indienen

#1 , 07 nov 2021 16:31

Beste

In augustus kreeg ik een brief van de belastingsdienst waarin vermeld stond dat men controle zou uitvoeren op 2 aanslagjaren en men vroeg men mijn beroepsonkosten te bewijzen (particulier). Ik stuurde alles op, men stuurde een antwoord terug. Lang verhaal kort heb ik ergens een fout gemaakt, ik bracht ook mijn auto in, net als mijn moto. Ik wist niet dat dat niet kon, dus dat werd rechtgezet, tot daar toe geen bezwaar, men zou de auto eruit halen en enkel de moto inbrengen. Er wa ook een geschik ivm de km en het verbruik van de moto, maar daar hebben ze toegegeven dat ik het aan het rechte eind had.

Nu kreeg ik dus bovenstaande als antwoord terug. Dus ik dacht, ok een bedrag achterbetalen omwille van de fout die ik maakte.
Nu kreeg ik het totaal in mijn brievenbus van 5000eu+ terug te betalen!

Dat is uberhaupt meer dan het dubbele dan wat ik ooit heb terug getrokken. Ik heb de berekening nagegaan die er deze keer in detail op stond en ik merk 2 dingen op:

1) mijn berekening voor de beroepsonkosten is als volgt: alle facturen van de moto( dus afschrijving(op 3 jaar), onderhoud ect) optellen en dan het aantal km gereden maal gemiddeld brandstofverbruik erbij optellen en mijn 20% doen. Kwam op 9000 eu

hun berekening is echter: alles optellen van facturen en dat delen door aantal werkdagen (en de km gereden per werkdag). Komen ze uit aan 3000 eu. Verschil dus van 6000 eu in hun voordeel.

Klopt hun bereking wel? Ik heb het wel degelijk opgezocht hoe het moest, ben gaan navragen en iedereen zei ja uw bereking is juist? En nu plots is de bereking anders? Wie is correct in deze? Als ik uitga van de bereking van de belastingsdienst dan kost mijn moto van 9900 eu per jaar afschrijven zelfs minder dan wat ik mag afschrijven! Dat kan toch niet?

2) Er staat een bedrag te vinden op die berekening waar ik kop nog staart aan krijg? Het gaat over saldo federale beslastingen. De twee jaren die ik moest bewijzen staat daat plots een bedrag van 2700 erbij gekletst, terwijl al de andere jaren daar een lager bedrag (pakweg 900 eu) afgetrokken wordt?
Wat is dit bedrag? waarvoor dient het? Waarom normaal min en nu plus?

Bedankt alvast

ps ik ben geeeeen grootverdiener. Een gewone werkende mens met een modaal inkomen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1683

#2 , 07 nov 2021 17:06

heb je dan geen "bericht van wijziging van aangifte "ontvangen? of een akkoordverklaring getekend?

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2021 17:27

Bestje Jef

nee, niks. Ik zal sowiso bellen en een afspraak vragen, maar wou voorbereid zijn

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 07 nov 2021 17:43

Het kan zeker geen kwaad om voor zo'n bedragen een boekhouder te raadplegen.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2021 17:49

Is een boekhouder the way to go of eerder een fiscaal advocaat? Ik dacht om de laatste te contacteren.

Ik kan er gewoon niet bij dat met enkel de auto eruit te halen ik 5000 eu mag achterdragen, terwijl ik jaarlijks als 2500 eu aan voorafbetaling voorzie

Sirkii
Berichten: 5414

#6 , 07 nov 2021 18:13

Normaliter moto: afschrijving en facturen pro rata gereden woon-werk kilometers versus totaal aantal kilometers. Afschrijven op 5 jaar. Kleding en zo op 3 jaar. Googel maar eens. Zorg dat je kilometerstanden begin en eind v h jaar kan bewijzen - bv met gedateerde foto s (bv via krantenkop) etc

Normaliter auto : 0,15€ per kilometer

Fiscaal advocaat kost al gauw 300€ per uur …. Dus eerst nakijken (ev met een boekhouder) wat een realistische aangifte is in uw situatie.

LeenW
Berichten: 12839

#7 , 07 nov 2021 18:30

Ik zou ook beginnen bij boekhouder, scheelt inderdaad wat. Die zal u meteen kunnen zeggen welke richting het nog uit kan.

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 nov 2021 19:38

Allen bedankt voor het antwoord. Ik heb nu een afspraak vastgelegd bij de persoon zelf die het onderzoek gedaan heeft. Zak eerst daar gaan huren en mijn vragen en bedenkingen stellen. Erna ga ik contact opnemen met een boekhouder. En indien nodig ook met een advocaat. Alvast bedankt en ik geef verder updates

guy263202
Berichten: 163

#9 , 16 nov 2021 22:56

Niet te hard van stapel lopen. Dien een bezwaarschrift in tegen die kennisgeving van beslissing tot taxatie.
De ambtenaar zal niet terugkomen op zijn beslissing gezien de onderzoekstermijn voor 1 van die aanslagjaren bijna
verloopt. Leg jouw visie uit in het bezwaarschrift en wijs naar eventuele fouten in de berekeningen.
Een bezwaarschrift kan enkel uitdraaien in jouw voordeel, nooit omgekeerd. Je hebt daar geen boekhouder
of advocaat voor nodig; dat zijn verloren kosten in de adminsitratieve fase voor een loontrekker.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”