Belastingsteruggave

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Belastingsteruggave

#1 , 06 nov 2021 09:44

Vorige week 29/10/2021 zouden onze belastingen gestort worden. Nooit hebben wij hier problemen mee gehad. 3/11/2021 stond er nog steeds niets op dus ik bel. Mevrouw zegt dat dit door de feestdag van 1/11/2021 kan zijn en dus wat later, hou het in het oog en bel morgen terug als het er niet is. De dag erna geen geld, ik bel terug, da man in kwestie zegt, wacht toch nog maar een dag extra wat de 2de was het allerzielen en misschien is dat de reden. Ondertussen heb ik bij beide personen ons rekeningnummer al laten controleren. Alles klopte met wat op het aanslagbiljet stond en wat op onze MyMinFin account staat. Zogezegd zogedaan, de dag erna, de 5de, gisteren dus, zegt er een dame me aan de telefoon, na alles overlopen te hebben. Mevrouw ik zie al wat er gebeurd is, uw geld is naar een ander nummer gestort. Ze overloopt het nummer met ons en wij hebben nog nooit van dit nummer gehoord. Moest dit voor 1 van ons (mijn man en ik) een bekend nummer zijn dan zal dit toch al van voor meer dan 15j of zo zijn want het zei ons totaal niets, geen enkel cijfer klonk ons bekend in de oren. De dame in kwestie was de 1ste persoon die ook heel duidelijk aan ons kon vertellen wat er was gebeurd en dat we niet de enige waren.
Ze stelde me ook al gerust dat het geld al terug bij hen was gekomen. Het was dus al teruggestort (wij nemen dus aan dat het naar een ongebruikt nummer was gestuurd of dat misschien dame 1 van het eerste gesprek dit al meteen had gezien en teruggevorderd).
Bij de vraag wanneer wij nu ons geld gaan zien, daar kregen we geen duidelijk antwoord op. Als ik het op het einde van deze maand nog niet heb dan moet ik volgens haar eens bellen met de vraag "hebben jullie zoveel werk dat er nog geen tijd was ons door te storten?"
Het gaat toch om een bedrag van meer dan 2000 euro en wij hadden hierop gerekend en plannen rond gemaakt. Iedereen in mijn omgeving zegt, laat zo wat tegen de belastingen beginnen is om problemen vragen en blablabla maar als wij als burger te laat betalen dan zijn er kosten en boetes en noem maar op maar ik krijg nog zelfs geen bevestiging van wanneer ik mijn geld ga zien. Kan dit? Daar durf ik niet te veel vragen stellen want inderdaad om de een of andere reden schrikt de belastingdienst toch wel wat af, zeker als je met zulke vragen zit. Ik moet wel zeggen dat alle 3 de personen die ik aan de telefoon had, zeer zeer vriendelijk waren. Ik kan begrijpen dat intresten en boetes niet iets is waar zij hun aan moeten houden maar op zijn minst voorrang krijgen tot betalen en een datum krijgen zou toch wel mogen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 06 nov 2021 10:15

Ze zijn niet te laat, ze hebben tijd tot 30/06/2022. U hebt in feite geluk dat u bij de eerste bent, een beetje vertraging zou dan toch niet zoveel mogen uitmaken?

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2021 10:38

In alle eerlijkheid weet ik niet goed hoe te reageren op jou antwoord. Ik krijg hier het gevoel dat ik ergens een ondankbaar iemand ben die van geluk mag spreken. Ik heb de vraag enkel gesteld omdat ik een datum heb ontvangen van betaling en dat is niet gebeurd.
Dus hoe u het zegt, als ik zou moeten betalen tegen laat ons zeggen 29/10/2021, ik dan tijd heb tot 30/06/2022 en ze geluk hebben dat ik al zo vroeg zou kunnen betalen?
Gewoon even de rollen omdraaien.
Wij zijn een gezin met 4 kinderen en hadden met dat geld iets voorzien voor de vakantie. Had mijn datum van betaling later geweest, dan had ik ook geen beloftes of plannen gemaakt. Ik ben iemand die zich strikt aan budgetten houdt en ik ga daar ook nooit buiten. Het is al moeilijk genoeg de dag van vandaag.
Dus vanaf nu moeten mensen zich dan niet meer aan data houden, want ook wij burgers kunnen al eens een fout maken en een tegenslag krijgen waardoor wij een datum niet halen. Dan zouden wij dus niet meer kunnen beboet worden tot laat ons zeggen 30/06/2022?
Ik wou hier gewoon eigenlijk even weten of ik nog iets extra kon doen om te weten te komen wanneer het dan wel zou komen, nu dat deze fout gemaakt is. Zoals ik al reeds zei, de mensen daar waren zeer vriendelijk en hulpvaardig en daar is dus niet mijn zorg. Ik ben iemand die wat kortsluiting krijgt als afspraken niet worden nageleefd en indien er dan iets verkeerd loopt je dan nog geen duidelijkheid hebt over, wanneer dan wel. Mensen hebben een aanslagbiljet met een datum en ik had dat ook maar nu niet meer.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2021 11:01

De uiterste datum voor terugbetaling is effectief 30/06/2022. Sommige andere belastingplichtigen moeten effectief zo lang wachten.

In de praktijk doen ze 1 uitbetalingsronde per maand. Data zijn online te vinden. Aangezien op 29/10 op een verkeerde rekening is gestort, neem ik aan dat uw saldo met de volgende ronde van 30/11 zal betaald worden en niet tussendoor.

U zou daarvan nog eens bevestiging kunnen vragen.

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2021 11:30

Ah super. Dat is wat ik wou weten en dus nu kan ik weer verder. Het was niet mijn bedoeling hier een instantie aan te vallen want ik blijf het herhalen ze waren heel vriendelijk maar niemand kon me een datum geven. Nu heb ik toch al een idee hoe alles in elkaar zit en nu begrijp ik ook waarom die laatste dame, die ik aan de telefoon had me zei dat als ik eind deze maand niets had ontvangen, ik dan wel moest vragen waarom het zo lang duurde aangezien ik al voorzien was voor oktober. Alvast bedankt voor de verduidelijking :) Ik voelde me gewoon een beetje aangevallen alsof ik blij moest zijn maar het waren hier heel stressy dagen want niemand wist waar het naartoe was en waarom en hoelang het kon duren. Vergissing wisten we maar met zoiets weet je nooit hoelang. Gelukkig hebben ze het snel terug kunnen halen.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2021 11:34

Beste TS : de fiscus heeft tijd om de aanslag 2021 inkomsten 2020 te vestigen tot 30.06.2022
U heeft uw aanslagbiljet reeds ontvangen met een terugbetalingsdatum 29.10.2021, deze is bindend.

Een terugbetaling van belastingen gebeurt op tijd als u wordt terugbetaald aan het einde van de tweede maand maand die volgt op de ontvangst van uw aanslagbiljet.
Dus voor u 29.10.2021

Gezien de fiscus hier een foutieve overschrijving op een verkeerde bankrekening doet, moet zij dit rechtzetten. Hier komt natuurlijk enige vertraging bij te pas, en zoals Thomas_A zegt even wachten tot 30.11.2021 ( zeker gezien de feestdag 1-2-11 november en mogelijke brugdag 12.11 ).

Indien u op 30.11.2021 niets ontvangen heeft, kunt u misschien een bezwaarschrift indienen voor nalatigheidsintresten.

Contacteer maandag zeker nog eens de betrokken dienst en of de plaatselijke ( streek ) FOD Financiën.

Iedereen kan een fout maken, is te vergeven, maar ze moeten ze correct rechtzetten.
Spijtig ook dat u plannen in de war raken door deze situatie.

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 06 nov 2021 11:38

Het was zeker niet de bedoeling om uw aan te vallen, maar wel om uw veronderstelling dat ze te laat zijn te ontkrachten. Mijn excuses als dat wat bot overkwam, het was voor mijn eerste koffie geantwoord ;)

Maar dus om samen te vatten, u bent sowieso bij een van de eersten die hun geld terugkrijgt, zelfs met een maand vertraging. Ook al is het een groot bedrag, zou ik dit toch eerder als een bonus zien dan als deel van uw budget, het kan immers sterk variëren wanneer dit wordt uitbetaald.


denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2021 12:01

Mijn zoon heeft deze Woensdag 27/10/2021 ontvangen zoals men deze hadden laten weten eind Augustus , dus 1 november zit ervoor niks tussen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 nov 2021 12:24

Mijn zoon heeft deze Woensdag 27/10/2021 ontvangen zoals men deze hadden laten weten eind Augustus , dus 1 november zit ervoor niks tussen
Beste Lowie,
Bij TS is het bedrag op de verkeerde rekening overgeschreven door de fiscus.
Dus bedrag komt terug en met de feestdagen wordt er nergens gewerkt, behalve op het JF. Dus de correctie intern kan enkele dagen op zich wachten.
Dus de terugbetaling valt nu buiten de betaaldata van de FOD, dus 30.11.2021 de eerst volgende.
TS moet nu opvolgen en geregeld informeren en desnoods indien terugbetaling na 30.11.2021 valt, intresten aanvragen.

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 nov 2021 13:00

Het was zeker niet de bedoeling om uw aan te vallen, maar wel om uw veronderstelling dat ze te laat zijn te ontkrachten. Mijn excuses als dat wat bot overkwam, het was voor mijn eerste koffie geantwoord ;)

Maar dus om samen te vatten, u bent sowieso bij een van de eersten die hun geld terugkrijgt, zelfs met een maand vertraging. Ook al is het een groot bedrag, zou ik dit toch eerder als een bonus zien dan als deel van uw budget, het kan immers sterk variëren wanneer dit wordt uitbetaald.

Ik kan begrijpen dat koffie in de ochtend nodig is :) tot daar dus zeker al geen slecht gevoel en bedankt om dit even te melden.

Wat betreft dat dit een bonus is, ben ik het niet helemaal eens, een teruggave is iets dat je te veel hebt betaald. Betaal ik te weinig dan leg ik op en betaal ik te veel dan krijg ik een teruggave. Ale zo zag ik het toch. Wij laten maandelijkse extra afhouden om betalen te voorkomen. Deze bedragen horen bij mij in andere situaties in mijn budget. Nu in dit geval was dit bedrag ook niet voorzien voor het maandelijkse budget maar een leuke extra in het vakantie budget om iets te ondernemen in de vakanties. Indien de datum anders had geweest had ik die leuke extra in een andere vakantie gepland.

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 nov 2021 13:04

Beste TS : de fiscus heeft tijd om de aanslag 2021 inkomsten 2020 te vestigen tot 30.06.2022
U heeft uw aanslagbiljet reeds ontvangen met een terugbetalingsdatum 29.10.2021, deze is bindend.

Een terugbetaling van belastingen gebeurt op tijd als u wordt terugbetaald aan het einde van de tweede maand maand die volgt op de ontvangst van uw aanslagbiljet.
Dus voor u 29.10.2021

Gezien de fiscus hier een foutieve overschrijving op een verkeerde bankrekening doet, moet zij dit rechtzetten. Hier komt natuurlijk enige vertraging bij te pas, en zoals Thomas_A zegt even wachten tot 30.11.2021 ( zeker gezien de feestdag 1-2-11 november en mogelijke brugdag 12.11 ).

Indien u op 30.11.2021 niets ontvangen heeft, kunt u misschien een bezwaarschrift indienen voor nalatigheidsintresten.

Contacteer maandag zeker nog eens de betrokken dienst en of de plaatselijke ( streek ) FOD Financiën.

Iedereen kan een fout maken, is te vergeven, maar ze moeten ze correct rechtzetten.
Spijtig ook dat u plannen in de war raken door deze situatie.

Uw informatie helpt me al een heel eind verder en ik zal dus inderdaad afwachten tot 30/11/2021. Dit is inderdaad een fout geweest inzake verkeer nummer. Wij en zelfs de lieve mevrouw die ik gisteren aan de telefoon had snapte het niet wat er is gebeurd want we hebben zelfs samen nog op MyMinFin alles nagekeken en nergens maar dan ook nergens stond dat nummer waar ze het hadden naartoe gestuurd. Ze vertelde me wel dat er dit jaar veel fouten waren door de wijziging van een computersysteem en ze verontschuldigde zich in naam van de belastingen. Ik wist niet dat ik na 30/11 nalatigheidsinteresten kon vragen en om eerlijk te zijn weet ik niet of ik dit zou doen want ik heb niet graag aanvaringen met de belastingdienst :D

LYNX XX
Berichten: 2522
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 nov 2021 13:44

Beste TS : de fiscus heeft tijd om de aanslag 2021 inkomsten 2020 te vestigen tot 30.06.2022
U heeft uw aanslagbiljet reeds ontvangen met een terugbetalingsdatum 29.10.2021, deze is bindend.

Een terugbetaling van belastingen gebeurt op tijd als u wordt terugbetaald aan het einde van de tweede maand maand die volgt op de ontvangst van uw aanslagbiljet.
Dus voor u 29.10.2021

Gezien de fiscus hier een foutieve overschrijving op een verkeerde bankrekening doet, moet zij dit rechtzetten. Hier komt natuurlijk enige vertraging bij te pas, en zoals Thomas_A zegt even wachten tot 30.11.2021 ( zeker gezien de feestdag 1-2-11 november en mogelijke brugdag 12.11 ).

Indien u op 30.11.2021 niets ontvangen heeft, kunt u misschien een bezwaarschrift indienen voor nalatigheidsintresten.

Contacteer maandag zeker nog eens de betrokken dienst en of de plaatselijke ( streek ) FOD Financiën.

Iedereen kan een fout maken, is te vergeven, maar ze moeten ze correct rechtzetten.
Spijtig ook dat u plannen in de war raken door deze situatie.

Uw informatie helpt me al een heel eind verder en ik zal dus inderdaad afwachten tot 30/11/2021. Dit is inderdaad een fout geweest inzake verkeer nummer. Wij en zelfs de lieve mevrouw die ik gisteren aan de telefoon had snapte het niet wat er is gebeurd want we hebben zelfs samen nog op MyMinFin alles nagekeken en nergens maar dan ook nergens stond dat nummer waar ze het hadden naartoe gestuurd. Ze vertelde me wel dat er dit jaar veel fouten waren door de wijziging van een computersysteem en ze verontschuldigde zich in naam van de belastingen. Ik wist niet dat ik na 30/11 nalatigheidsinteresten kon vragen en om eerlijk te zijn weet ik niet of ik dit zou doen want ik heb niet graag aanvaringen met de belastingdienst :D
CinB : voor wat betreft de intresten zie :
https://financien.belgium.be/nl/particu ... rijgen#q29

https://eservices.minfin.fgov.be/webFor ... in/fin.jsf

Indien u later dan 30.11.2021 uw tegoed terug krijgt, kunt u misschien met de tweede link formulier de vraag stellen of u recht heeft op intresten.
Een vraag stellen mag steeds.

LeenW
Berichten: 12840

#14 , 06 nov 2021 13:55

Moratoriuminteresten zijn m.i. enkel mogelijk bij een foute berekening. Hier is er immers geen financieel nadeel voor TS, aangezien de termijn voor uitbetaling niet verlopen is.

CinB
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 nov 2021 14:00

Beste TS : de fiscus heeft tijd om de aanslag 2021 inkomsten 2020 te vestigen tot 30.06.2022
U heeft uw aanslagbiljet reeds ontvangen met een terugbetalingsdatum 29.10.2021, deze is bindend.

Een terugbetaling van belastingen gebeurt op tijd als u wordt terugbetaald aan het einde van de tweede maand maand die volgt op de ontvangst van uw aanslagbiljet.
Dus voor u 29.10.2021

Gezien de fiscus hier een foutieve overschrijving op een verkeerde bankrekening doet, moet zij dit rechtzetten. Hier komt natuurlijk enige vertraging bij te pas, en zoals Thomas_A zegt even wachten tot 30.11.2021 ( zeker gezien de feestdag 1-2-11 november en mogelijke brugdag 12.11 ).

Indien u op 30.11.2021 niets ontvangen heeft, kunt u misschien een bezwaarschrift indienen voor nalatigheidsintresten.

Contacteer maandag zeker nog eens de betrokken dienst en of de plaatselijke ( streek ) FOD Financiën.

Iedereen kan een fout maken, is te vergeven, maar ze moeten ze correct rechtzetten.
Spijtig ook dat u plannen in de war raken door deze situatie.

Uw informatie helpt me al een heel eind verder en ik zal dus inderdaad afwachten tot 30/11/2021. Dit is inderdaad een fout geweest inzake verkeer nummer. Wij en zelfs de lieve mevrouw die ik gisteren aan de telefoon had snapte het niet wat er is gebeurd want we hebben zelfs samen nog op MyMinFin alles nagekeken en nergens maar dan ook nergens stond dat nummer waar ze het hadden naartoe gestuurd. Ze vertelde me wel dat er dit jaar veel fouten waren door de wijziging van een computersysteem en ze verontschuldigde zich in naam van de belastingen. Ik wist niet dat ik na 30/11 nalatigheidsinteresten kon vragen en om eerlijk te zijn weet ik niet of ik dit zou doen want ik heb niet graag aanvaringen met de belastingdienst :D
CinB : voor wat betreft de intresten zie :
https://financien.belgium.be/nl/particu ... rijgen#q29

https://eservices.minfin.fgov.be/webFor ... in/fin.jsf

Indien u later dan 30.11.2021 uw tegoed terug krijgt, kunt u misschien met de tweede link formulier de vraag stellen of u recht heeft op intresten.
Een vraag stellen mag steeds.
Ik ben net eens gaan kijken en zie dat dit 2% is. We spreken hier over een bedrag van 2599 euro dus 2% en al dat papierwerk en dan nog met de belastingdienst :D ben niet zo voor confrontatie. Die 70 euro of hoeveel is het zal ik wel niet van wakker liggen, het is vooral het wachten waar ik me zorgen over maak. Het stoorde me gewoon ook even dat wij als betaler zeer zwaar onder vuur komen als er iets mis loopt.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”