BTW controle - redelijke termijn

Guyr28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

BTW controle - redelijke termijn

#1 , 01 nov 2021 12:21

Beste,

een bedrijfsgebouw aangekocht in 2012 en weer verkocht in 2018. Alle afgetrokken BTW voor aankoop en verbouwingen dient natuurlijk herberekend te worden en teruggestort.

Nu door omstandigheden ( Accountant stopte ermee ) is die aangifte voor deze correctie dus nooit ingestuurd. Bij een gerichte BTW controle in maart 2019 is dit dus aan het licht gekomen en dit zal dus rechtgezet moeten worden met een bijhorende boete. (20 % maar gereduceerd tot 10 % )

Nu is mijn vraag wat is een redelijke termijn voor zulke controle ? De controle beperkte zich namelijk enkel tot de verkoop van het gebouw ( dit staat in het ontvangen BTW document ) , waarbij er dus een 20 tal facturen die hierop betrekking hebben dienen gecorrigeerd te worden. Het totaalbedrag is echter aanzienlijk en de controle sleepte anderhalf jaar aan. de boekhouding betreft een normale KMO met een 300 tal facturen op jaarbasis. Pas in juli 2020 viel het voorstel tot correctie in de bus. Bijhorende intresten zijn dus ook behoorlijk opgelopen in dat anderhalf jaar.
De boete en rechtzetting aanvechten heeft waarschijnlijk geen zin, maar de termijn van anderhalf jaar lijkt mij in elk geval ruim overdreven voor een simpele en eenvoudige controle. Maar ik weet niet of daar regels of "onredelijke" termijnen voor zijn.
De BTW heeft er, zo lijkt het wel, alle belang bij om er zolang mogelijk over te doen, want makkelijker geld verdienen kunnen ze niet.

Alvast dank voor een antwoord,
guyr28

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Guyr28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2021 13:00

Mss was het niet geheel duidelijk : Het gaat me niet om de drie jaar verjaringstermijn, maar het feit dat een simpele controle anderhalf jaar duurt.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 nov 2021 13:09

TS de link 1 goed lezen : BTW administratie heeft een termijn van 3 jaar. Dus in uw geval een correcte controle.
En de opmerking een controle die anderhalf jaar duurt : BTW administraties hebben allemaal een hele boel werk en dossiers. Kijk maar eens naar het aantal BTW - plichtigen.
Deze mensen doen ook hun job, en de meeste zeer goed en menselijk gericht.

Haast en spoed is zelden goed en leidt tot fouten.

https://financien.belgium.be/nl/particu ... rkopen-btw

http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... uwbouw.pdf

Guyr28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2021 13:31

Dat geloof ik best, maar je kan een hele hoop controles parallel laten lopen en de dossiers maar laten aanslepen om intresten ( 9.6 % op jaarbasis ) te kunnen aanrekenen, of je kan dossiers afwerken alvorens nieuwe te openen. In beide gevallen is er geen sprake van haast en spoed. Vandaar de vraag of de termijn wel redelijk te noemen is.
en of ik van geluk mag spreken dat ze er geen drie jaar over doen om nog meer intrest aan te rekenen.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 nov 2021 13:38

Termijn is redelijk, ook gezien vooraleer de BTW administratie de info van de verkoop doorkrijgt ook van belang is. Verschillende administraties.

En het parallel laten lopen van dossiers is misschien makkelijker in een bedrijf, maar in mastodonten als overheidsinstellingen is het niet zo voor de hand liggend.

Ik heb nooit problemen gehad in het verleden met geen enkele overheidsinstantie : noch fiscus, noch BTW, noch pensioenen, noch allerlei andere ...

Dus laat het ons houden : zonde van de intresten en dergelijke maar fout ligt bij uw accountant.

LeenW
Berichten: 12836

#7 , 01 nov 2021 14:35

Wat was de reden van de vertraging?

Een aanvraag tot kwijtschelding van de interesten kan altijd bij het Ontvangkantoor.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 nov 2021 14:54

Dat geloof ik best, maar je kan een hele hoop controles parallel laten lopen en de dossiers maar laten aanslepen om intresten ( 9.6 % op jaarbasis )
is de intrest voet niet 4% sinds 2018 ?

te kunnen aanrekenen, of je kan dossiers afwerken alvorens nieuwe te openen. In beide gevallen is er geen sprake van haast en spoed. Vandaar de vraag of de termijn wel redelijk te noemen is.
en of ik van geluk mag spreken dat ze er geen drie jaar over doen om nog meer intrest aan te rekenen.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 nov 2021 15:08

https://www.vlaanderen.be/bezwaar-indie ... -belasting

https://financien.belgium.be/sites/defa ... 180730.pdf

Heeft u in juli 2020 een bezwaarschrift ingediend toe u aanslag ontving ?

LeenW
Berichten: 12836

#10 , 01 nov 2021 18:38

Dat geloof ik best, maar je kan een hele hoop controles parallel laten lopen en de dossiers maar laten aanslepen om intresten ( 9.6 % op jaarbasis )
is de intrest voet niet 4% sinds 2018 ?

te kunnen aanrekenen, of je kan dossiers afwerken alvorens nieuwe te openen. In beide gevallen is er geen sprake van haast en spoed. Vandaar de vraag of de termijn wel redelijk te noemen is.
en of ik van geluk mag spreken dat ze er geen drie jaar over doen om nog meer intrest aan te rekenen.
Interestvoet is nog steeds 0,8 per maand oftewel 9,6 per jaar. Komt nog uit de tijd dat de rente een pak hoger stond.

Guyr28
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 nov 2021 20:41

Dankjewel voor jullie antwoorden. Niet dat ze in mijn voordeel zijn, maar duidelijk zijn ze wel, Waarvoor dank.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 nov 2021 09:13

Dat geloof ik best, maar je kan een hele hoop controles parallel laten lopen en de dossiers maar laten aanslepen om intresten ( 9.6 % op jaarbasis )
is de intrest voet niet 4% sinds 2018 ?

te kunnen aanrekenen, of je kan dossiers afwerken alvorens nieuwe te openen. In beide gevallen is er geen sprake van haast en spoed. Vandaar de vraag of de termijn wel redelijk te noemen is.
en of ik van geluk mag spreken dat ze er geen drie jaar over doen om nog meer intrest aan te rekenen.
Interestvoet is nog steeds 0,8 per maand oftewel 9,6 per jaar. Komt nog uit de tijd dat de rente een pak hoger stond.
Terechte opmerking van LeenW
De 4 % had ik van volgende link
https://www.dvac.be/newsletter-by-email ... btw-boetes

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”