per ongeluk btw verlegd voor privé aankoop

Annelies110
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

per ongeluk btw verlegd voor privé aankoop

#1 , 26 okt 2021 10:09

Een tijdje terug kocht ik iets voor privé doeleinden in het buitenland met mijn zakelijk account (per ongelijk, ik had niet door dat ik aan het bestellen was met mijn zakelijkaccount).
Daardoor betaalde ik geen btw op de artikelen.
Kan ik die btw nu nog betalen? Ik nam al contact op met de verkoper, maar zij kunnen niet meer doen.
Aan mijn boekhouder durf ik het niet te vragen, want het gaat over een nogal gênant artikel :roll: :roll: :? :?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 26 okt 2021 10:16

Een boekhouder komt wel vaker rare dingen tegen als hij de VISA inboekt, niets van aantrekken ;)

Die btw moet inderdaad betaald worden, vroeg of laat komt dat toch uit en gaat de Fiscus die vraag aan uw boekhouder stellen. Best factuur alsnog binnenbrengen zodat btw betaald kan worden en factuur als privé ingeboekt wordt.

Annelies110
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2021 10:41

ik geneer me dood, zeker als de boekhouder nog familie blijkt te zijn

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 26 okt 2021 11:19

Werd het dan privé betaald? Want anders gaat de boekhouder het toch ook zien bij de jaarafsluiting dat er een betaling zonder factuur open staat.

Het is tevens 2021 en niet 1921, hoe erg kan het zijn?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 okt 2021 12:33

Indien het gênante product niet gebruikt is of nog terug stuurbaar is, en binnen de retour termijn terugzenden niet tevreden en laten annuleren. Kunt u daarna terug bestellen of elders.
Deze tip is tegen mijn principes maar ja.
Of tegen uw boekhouder zeggen dat het een relatiegeschenk is ( indien niet van een groot bedrag aftrekbaar als kost ).
Tot € 125.00 : 50 % aftrekbaar. Oppassen als u in bijberoep zit : fiscus niet zo makkelijk voor relatiegeschenken.

p.s. Boekhouder zit misschien ook op JF ? :oops:

jef007
Berichten: 1681

#6 , 26 okt 2021 16:05

even luchtig terzijde :
menig boekhouder heeft al vibrators besteld!
niks van aantrekken en regulariseren

berenod
Berichten: 942

#7 , 26 okt 2021 17:35

Misschien ook een oplossing, het "item" verkopen van de firma naar privé en dan net zoals bij elke andere verkoop zorgen dat de btw op die verkoop doorgestort wordt?
Dan heeft het bedrijf gewoon iets gekocht en terug verkocht...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”