Kind nog ten laste ja of nee

jacques1
Topic Starter
Berichten: 2

Kind nog ten laste ja of nee

#1 , 14 feb 2009 18:24

Graag advies over volgende situatie.
Ik ben zelfstandige (zaakvoerder vennootschap) met een niet-werkende echtgenote en één thuiswonende dochter. Mijn dochter (geboortejaar 1982) heeft in september 2007 haar studies beëindigd en is sinds december 2007 aan het werk (contract van onbepaalde duur). Zij heeft als inkomen voor 2007 een bruttoloon van 2240 Euro (code1250). Voor zover ik kan afleiden is zij dus nog aftrekbaar als persoon ten last op mijn belastingsaangifte van 2008 (inkomsten van 2007). Mijn boekhouder meldt mij echter dat hij in mijn aangifte van 2008 mijn dochter niet als persoon ten laste heeft opgegeven. De reden hiervoor was dat zij op 1 januari 2008 (aanslagjaar) niet meer ten laste was aangezien zij een voltijdse baan betrekt. Wie kan mij adviseren hoe het nu juist zit? Heeft mijn boekhouder gelijk of heb ik recht op een aftrek voor een kind ten laste voor het aanslagjaar 2008 ? Zo ja, welke procedure moet ik dan volgen om rechtzetting te bekomen. We zijn immers ondertussen al wel bijna een jaar later dan de aangifte. Het probleem is echter nu pas aan het licht gekomen.
Hartelijk dank bij voorbaat voor alle informatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 feb 2009 22:53

Artikel 136
Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.660,00 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen :

1° hun kinderen ;