Belastbaarheid beurs

Thomas123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Belastbaarheid beurs

#1 , 12 okt 2021 14:48

Ik heb als gastwetenschapper voor zes maanden van het DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft) een Stipendium (beurs) gekregen om onderzoek te verrichten in Duitsland. In Duitsland is deze beurs niet belastbaar. Ik behoud mijn domicilie in België en dien daarom mijn personenbelasting in België in te dienen. Ik heb de Belgische belastingsdienst gecontacteerd met de vraag of deze beurs ook in België belastingsvrij is. Deze heeft mij per e-mail meegedeeld dat beurzen niet belastbaar zijn voor zover zij:

- niet rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met een beroepswerkzaamheid

- geen geleverde prestaties bezoldigen

- worden toegekend aan studenten om hen in staat te stellen hun opleiding te vervolmaken.

Nu, ik zou zeggen, aangezien ik geen arbeidscontract heb, word ik niet voor specifieke prestaties bezoldigd en is er geen direct verband tussen de beurs en mijn beroepswerkzaamheid. Ik ben namelijk vrij om onderzoek te verrichten en heb geen chef of begeleider. Het is eerder een 'prestige' beurs dan een beurs waar tegenover een concrete verdienste tegenover staat. Ben ik correct in mijn argumentatie, en hoe toon ik dit aan? De belastingdienst heeft mij meegedeeld dat de bewijslast bij mij ligt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 okt 2021 19:49

1. Hebt u inkomsten in België?
2. Zelfs indien die beurs volgen B regels geen beurs is maar een beroepsinkomen dan wordt die beschouwd als belast in D.
Moet in dat geval wel in de B aangifte worden vermeld. Het bedrag wordt niet belast in B maar stuwt uw globaal inkomen omhoog waardoor uw andere wel in B belaste inkomens in hogere belastingschijven zullen vallen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 okt 2021 20:28

1. Ik heb inkomsten in België tot September; vanaf Oktober ben ik overgeschakeld op de Duitse beurs.
2. OK, dus als ik je goed begrijp, zal die beurs sowieso nooit in België belast worden. Kan het niet dat men zou zeggen: in Duitsland wordt dit beroepsinkomen (of beurs) niet belast, maar in België dient u hierop wel belastingen te betalen?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 13 okt 2021 09:22

Onrechtstreeks betaalt u dus wel wat belastingen op die beurs, als ik het goed begrijp. U wordt niet rechtsreeks belast op de beurs, maar effectief zal u het wel voelen, uw B inkomsten "vallen in een hogere schijf" .
Zie wat Thomas Morus zegt in #2 : " Moet in dat geval wel in de B aangifte worden vermeld. Het bedrag wordt niet belast in B maar stuwt uw globaal inkomen omhoog waardoor uw andere wel in B belaste inkomens in hogere belastingschijven zullen vallen. "

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 okt 2021 12:25

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2021 14:31

Bedankt voor de reacties! @ Marcus Aurelius: in de link wordt enkel iets gezegd over doctoraatsbeurzen; hier gaat het niet om een doctoraatsbeurs, maar om een fellowship die net na het doctoraat is toegekend. Men kan het een post-doc beurs noemen dan. Misschien worden die op dezelfde manier als doctoraatsbeurzen behandeld... In ieder geval wordt er in de link ook niets gezegd over doctoraatsbeurzen die zijn toegekend door buitenlandse universiteiten.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 okt 2021 15:33

U heeft een letterlijk antwoord op uw vraag:
https://eservices.minfin.fgov.be/myminf ... iversiteit
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2021 16:30

Bedankt Marcus Aurelius om dit op te zoeken. Dus, als ik de tekst goed begrijp, wordt de beurs enkel niet belast, wanneer het gaat over verblijfskosten. Nu, staat nergens in mijn "invitation letter" omschreven waarvoor de 2500 euro/maand die ik krijg, voor gebruikt dient te worden. De bewijslast zal waarschijnlijk bij mij liggen, aldus de Belgische belastingsdienst. Aangezien het moeilijk is om aan te tonen dat men 2500 euro elke maand nodig heeft voor verblijfskosten, zullen ze waarschijnlijk nog belastingen op dit bedrag heffen in België. Ik vind het echt schandalig, omdat dergelijke beurzen in Duitsland berekend worden op basis van het netto inkomen dat een doorsnee onderzoeker met mijn anciëniteit en diploma verdienen zou. Misschien is het best dat ik mij gewoon uit het Belgische bevolkingsregister laat uitschrijven en zo de belastingen omzeil...

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 13 okt 2021 16:49

@Thomas123 , Blijkbaar ligt het voor u toch wat ingewikkelder dan op hete eerste gezicht lijkt.
Er zijn ongetwijfeld een aantal mensen u voorgegaan, in dezelfde (of minstens in een vergelijkbare) situatie.
Is het niet raadzaam in die richting ervaringen op te vragen ?

Thomas123
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 okt 2021 17:21

@bosprocureur: ik ken helaas niemand (uit België) in mijn directe omgeving die ooit met een Duitse beurs gewerkt heeft.

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 13 okt 2021 19:23

Het parlementaire antwoord is niet zomaar toepasselijk op TS.
Dat is enkel van toepassing indien uit het dubbelbelastingverdrag zou blijken dat niet het gastland belastingbevoegdheid heeft maar België.
In dit geval heeft Duitsland belastingbevoegdheid en in die hoedanigheid heeft het beslist deze beurzen niet te belasten.

Daarom zal -mijn inziens- vermelding ervan in de B aangifte (voor zover men niet NUL mag vermelden; zie hierna (1)) enkel de Belgische inkomsten in hogere belastingschijven duwen.
100 percent zeker ben ik niet maar te oordelen aan de hand van het antwoord op de parlementaire vraag weet de fiscus het ook niet zo goed.

(1) Echter:
Subsidies en beurzen zijn vrijgesteld van belastingen, als ze belangeloos worden toegekend. Een (post)doctoraatsbursaal vult op zijn aanslagbiljet '0' in onder de rubriek 'inkomsten' en voegt een kopie van zijn beursovereenkomst toe als bijlage aan de aangifte. (bron: Ugent)

Tja.....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”