link tussen periodieke btw aangiftes en personenbelasting

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

link tussen periodieke btw aangiftes en personenbelasting

#1 , 29 sep 2021 22:44

Ik vraag me af of de onkosten op de periodieke btw aangifte altijd, tot op de eurocent, zullen, of, moeten overeen komen met de kosten die je voor je btw plichtig bijberoep invult op je personenbelasting.

Het klassieke antwoord hierop is: zoek een boekhouder. Het is echter quasi onmogelijk een boekhouder te vinden die je eens kan betalen voor enkele uren consulting. Je moet meestal een pakket nemen voor een jaar. En ik doe mijn aangiftes zelf en dat lukt eigenlijk best wel aardig tot nu toe. Maar af en toe zit ik met wat vragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 29 sep 2021 22:53

Neen, totaal andere regels, zie bv. auto's, dat gaat nooit overeenkomen.

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 sep 2021 05:33

Ik doe zelf ook als zelfstandige in bijberoep mijn eigen boekhouding, en zoals LeenW zegt zijn de regels totaal anders.

- Kosten die niet volledig aftrekbaar zijn, zoals bv. van auto’s
- BTW op af te schrijven investeren direct inbrengen of ook spreiden
- Inkomende of uitgaande facturen inbrengen op factuurdatum of datum betaling, vooral bij voorschotten
- Vergeten aan te geven betaalde facturen achteraf nog mogen inbrengen voor BTW maar niet voor personenbelasting
- Onkosten via kasticketjes voor kleine bedragen waar je geen BTW aftrek kan doen maar wel beroepsonkosten zijn
- Intracommunautaire aankopen

Dat zijn zowat de zaken waar ik in het verleden al mee geworsteld heb.

Reclame

onitajoy
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 okt 2021 04:53

Ik doe zelf ook als zelfstandige in bijberoep mijn eigen boekhouding, en zoals LeenW zegt zijn de regels totaal anders.

- Kosten die niet volledig aftrekbaar zijn, zoals bv. van auto’s
- BTW op af te schrijven investeren direct inbrengen of ook spreiden
- Inkomende of uitgaande facturen inbrengen op factuurdatum of datum betaling, vooral bij voorschotten
- Vergeten aan te geven betaalde facturen achteraf nog mogen inbrengen voor BTW maar niet voor personenbelasting
- Onkosten via kasticketjes voor kleine bedragen waar je geen BTW aftrek kan doen maar wel beroepsonkosten zijn
- Intracommunautaire aankopen
png to ico
Dat zijn zowat de zaken waar ik in het verleden al mee geworsteld heb.
Dank voor je advies.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#5 , 08 okt 2021 18:43

Bedankt voor de info. Ondertussen eens nagevraagd bij een boekhouder en idd, bv. facturen zonder btw nummer uit bv. China kan je perfect bij je personenbelasting deel II inbrengen ook al zitten ze uiteraard niet in je btw aangifte.

idem met bonnetjes allerhande wrsch

verder qua auto etc.: dan wordt het idd al ingewikkeld, en die info is ook moeilijk online te vinden, vreemd genoeg

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 08 okt 2021 19:10

Bedankt voor de info. Ondertussen eens nagevraagd bij een boekhouder en idd, bv. facturen zonder btw nummer uit bv. China kan je perfect bij je personenbelasting deel II inbrengen ook al zitten ze uiteraard niet in je btw aangifte.

idem met bonnetjes allerhande wrsch

verder qua auto etc.: dan wordt het idd al ingewikkeld, en die info is ook moeilijk online te vinden, vreemd genoeg
Voor de volledigheid: als het diensten uit China zijn, die moeten wel in uw btw aangifte wegens verlegging. Goederen betaal je uiteraard al aan de douane.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”