Ik heb al een paar jaar een nevenactiviteit naast mijn gewone job. De nevenactiviteit doe ik vanuit een vennootschap. Ik heb een bedrijfswagen van vanuit mijn vaste job; als ik voor de nevenactiviteit een auto nodig heb gebruik ik daar de bedrijfswagen voor.
Ik vertrek over enkele weken bij mijn huidige werkgever en ga een job doen waar geen bedrijfswagen aan vasthangt maar waarvoor ik wel nogal wat kilometers zal afleggen die vergoed worden. Ik ga zelf een tweedehands wagen kopen en twijfel of het interessant is die in de vennootschap te steken, ook al zal die voor een groot stuk gebruikt worden voor de "gewone" job en niet voor de nevenactiviteit. Ik lees bijna altijd: "dat hangt er vanaf" dus laten we wat concrete cijfers op tafel gooien.
Het wordt een volledig elektrische wagen, met een catalogusprijs incl BTW van rond de 120.000 eur. Aankoopprijs voor een 4 of 5 jaar oude auto zal vermoedelijk rond de 50.000 eur uitkomen, een BTW-wagen dus de helft van de BTW kan teruggevorderd worden als ik die in de vennootschap steek. Ik denk dat er een reële afschrijving van ongeveer 7000/jaar zal zijn rekening houdend met de waarde van oudere auto's van hetzelfde model, al vermoed ik dat ik die afschrijving nog wel wat hoger kan zetten. De vraag is wat ik daar eigenlijk mee win, want ooit moet die wagen weer weg en als die dan meer opbrengt dan de boekwaarde word ik daar toch weer op belast.
Owv de hoge catalogusprijs is het VAA nog steeds vrij hoog; ongeveer 3300 eur/jaar. Vandaag betaal ik mezelf vanuit de vennootschap een kilometervergoeding uit (ongeveer 1600 eur/jaar) voor de kilometers die ik voor de nevenactiviteit doe. Die vergoeding valt uiteraard weg als ik de nieuwe wagen in mijn vennootschap steek, maar door de beperkte aftrekbaarheid (de huidige wagen is een diesel) scheelt dat uiteindelijk maar 300 eur aan belastingen.
Ik schat op jaarbasis zo'n 30.000 km af te leggen. Met een elektrische wagen en aan een kWh prijs van 28 cent betekent dat zo'n 2100 eur aan elektriciteitskosten. Er zijn dan twee opties, ik kan de wagen "met tankkaart" (40% van VAA verworpen uitgaven) op de vennootschap zetten, of "zonder tankkaart" (17%) en de elektriciteit zelf betalen. Aan de huidige elektriciteitsprijzen is het zelfs als ik 100% betaald oplaad (de wagen heeft free supercharging dus ik kan aan bepaalde laadpalen gratis laden) nog altijd nipt goedkoper om de elektriciteit zelf te betalen, vooral owv de hoge VAA.
De vennootschap komt niet in aanmerking voor het verlaagde tarief omdat ik mezelf geen loon uitbetaal en dat ook in de nabije toekomst niet van plan ben.
Ik doe mijn boekhouding momenteel zelf, als ik mezelf een bedrijfswagen geef zal die wel wat complexer worden en vermoed ik dat ik best bij een sociaal secretariaat aanklop voor de correcte "loon"berekening.
Ik heb een aantal zaken in een Excelletje gestoken en de verschillen tussen de twee scenario's zijn niet zo groot... Wat zijn de bedenkingen hierrond?