Tweedehands wagen in vennootschap of niet?

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Tweedehands wagen in vennootschap of niet?

#1 , 19 sep 2021 00:38

Ik heb al een paar jaar een nevenactiviteit naast mijn gewone job. De nevenactiviteit doe ik vanuit een vennootschap. Ik heb een bedrijfswagen van vanuit mijn vaste job; als ik voor de nevenactiviteit een auto nodig heb gebruik ik daar de bedrijfswagen voor.
Ik vertrek over enkele weken bij mijn huidige werkgever en ga een job doen waar geen bedrijfswagen aan vasthangt maar waarvoor ik wel nogal wat kilometers zal afleggen die vergoed worden. Ik ga zelf een tweedehands wagen kopen en twijfel of het interessant is die in de vennootschap te steken, ook al zal die voor een groot stuk gebruikt worden voor de "gewone" job en niet voor de nevenactiviteit. Ik lees bijna altijd: "dat hangt er vanaf" dus laten we wat concrete cijfers op tafel gooien.

Het wordt een volledig elektrische wagen, met een catalogusprijs incl BTW van rond de 120.000 eur. Aankoopprijs voor een 4 of 5 jaar oude auto zal vermoedelijk rond de 50.000 eur uitkomen, een BTW-wagen dus de helft van de BTW kan teruggevorderd worden als ik die in de vennootschap steek. Ik denk dat er een reële afschrijving van ongeveer 7000/jaar zal zijn rekening houdend met de waarde van oudere auto's van hetzelfde model, al vermoed ik dat ik die afschrijving nog wel wat hoger kan zetten. De vraag is wat ik daar eigenlijk mee win, want ooit moet die wagen weer weg en als die dan meer opbrengt dan de boekwaarde word ik daar toch weer op belast.
Owv de hoge catalogusprijs is het VAA nog steeds vrij hoog; ongeveer 3300 eur/jaar. Vandaag betaal ik mezelf vanuit de vennootschap een kilometervergoeding uit (ongeveer 1600 eur/jaar) voor de kilometers die ik voor de nevenactiviteit doe. Die vergoeding valt uiteraard weg als ik de nieuwe wagen in mijn vennootschap steek, maar door de beperkte aftrekbaarheid (de huidige wagen is een diesel) scheelt dat uiteindelijk maar 300 eur aan belastingen.
Ik schat op jaarbasis zo'n 30.000 km af te leggen. Met een elektrische wagen en aan een kWh prijs van 28 cent betekent dat zo'n 2100 eur aan elektriciteitskosten. Er zijn dan twee opties, ik kan de wagen "met tankkaart" (40% van VAA verworpen uitgaven) op de vennootschap zetten, of "zonder tankkaart" (17%) en de elektriciteit zelf betalen. Aan de huidige elektriciteitsprijzen is het zelfs als ik 100% betaald oplaad (de wagen heeft free supercharging dus ik kan aan bepaalde laadpalen gratis laden) nog altijd nipt goedkoper om de elektriciteit zelf te betalen, vooral owv de hoge VAA.
De vennootschap komt niet in aanmerking voor het verlaagde tarief omdat ik mezelf geen loon uitbetaal en dat ook in de nabije toekomst niet van plan ben.
Ik doe mijn boekhouding momenteel zelf, als ik mezelf een bedrijfswagen geef zal die wel wat complexer worden en vermoed ik dat ik best bij een sociaal secretariaat aanklop voor de correcte "loon"berekening.

Ik heb een aantal zaken in een Excelletje gestoken en de verschillen tussen de twee scenario's zijn niet zo groot... Wat zijn de bedenkingen hierrond?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 19 sep 2021 09:28

U zit alvast fout betreffende de btw, die is enkel aftrekbaar voor het beroepsgebruik. Dan lijkt de forfait van 35% realistischer, tenzij het echt beduidend lager gaat zijn.

Verder stel ik mij de vraag of u uw huidige bedrijfswagen mag gebruiken voor uw zelfstandige activiteit? Meestal wordt dit toch uitgesloten?

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 sep 2021 10:39

Wel, het is nog niet helemaal duidelijk onder welk statuut ik aan de nieuwe functie begin. Het zou kunnen dat ik dat als zelfstandige ga doen (en dus factureer vanuit mijn vennootschap) en dan kom ik zeker aan meer dan 50% beroepsmatig gebruik.

In feite mag ik inderdaad de bedrijfswagen niet gebruiken voor een andere activiteit, maar de werkgever is hiervan op de hoogte en dit wordt oogluikend toegestaan. De werkgever begrijpt ook wel dat ik voor een paar duizend km per jaar geen tweede auto ga kopen.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 19 sep 2021 12:12

Als je het hele jaar voor één en dezelfde werkgever werkt als zelfstandige, dan ben je een schijnzelfstandige.

LeenW
Berichten: 12826

#5 , 19 sep 2021 13:23

Wel, het is nog niet helemaal duidelijk onder welk statuut ik aan de nieuwe functie begin. Het zou kunnen dat ik dat als zelfstandige ga doen (en dus factureer vanuit mijn vennootschap) en dan kom ik zeker aan meer dan 50% beroepsmatig gebruik.
Hou er dan wel rekening mee dat woonwerkverkeer privé is.

specialk
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2021 13:43

Als ik die activiteit vanuit mijn vennootschap doe, staat die naast mijn nevenactiviteit dus ik heb wel degelijk meerdere klanten.
Dat is trouwens ook niet de vraag; het gaat over wat ik met de wagen moet doen.

Is dat woon-werk verkeer niet enkel van toepassing als je naar een zgn vaste plaats van tewerkstelling rijdt, maw minstens 40 keer per jaar naar die locatie gaat? De werkgever in kwestie heeft geen kantoor in België; alle professionele verplaatsingen zijn naar klanten en ik denk niet dat er een klant is waar ik 40 keer per jaar naartoe zou moeten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”