niet alle facturen zijn ingediend

floki79
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

niet alle facturen zijn ingediend

#1 , 13 sep 2021 12:56

Goedemiddag,

ik ben een freelancer met heel weinig kennis rond de fiscale zaken. Mijn boekhouder doet alles voor mij. Enige dat ik moet doen is gewoon mijn maandelijkse facturen doorsturen en de kosten af en toe in zijn brievenbus steken. Onlangs heb ik een mail gehad van Minfin dat er een verschil is tussen mijn aangiftes en de facturen (2014 - 2017). Het verschil in aangifte komt overeen met de laatste factuur van elk kwartaal dus het gaat over 16 facturen, dus 160K eur omzet in totaal en dat kan ook meer zijn. Nu willen ze hier bij mij een BTW controle uitvoeren.

Ze beweren de volgende:
- het gaat hier niet over een fout van de boekhouder wegens het systematische patroon.
- het kan niet onwetend zijn omdat mijn aangiftes worden ingediend door een boekhouder (snap ik niet goed)

ik was niet op de hoogte van de feiten!

Ik heb de volgende argumenten:
- al mijn facturen zijn genummerd en werden stipt (in BCC) doorgestuurd naar mijn boekhouder
- ik heb nooit gevraagd aan mijn boekhouder om
- ik heb nooit iets extra betaald aan mijn boekhouder buiten zijn facturen

De boekhouder is familie van een kennis en wij denken dat hij eerder een plezier wou doen.
Ik zou graag de volgende vragen stellen:

1 wat zouden de gevolgen kunnen zijn? Wat is de kans op celstraf of faillissement?
2 is er een manier om mijn gezinswoning te beschermen?
3 wat is de kans dat wij kunnen overeenkomen met de belastingdienst voor een afbetaling zonder beslag op mijn rekeningen etc?
4 hoe moet ik dit verder aanpakken?

Alvast bedankt voor de feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 13 sep 2021 13:19

Allereerst blijft u zelf 100% verantwoordelijk tegenover de Fiscus. Het is aan u om na te kijken of de boekhouder zijn werk goed doet. De omzet valt eenvoudig te controleren, dus onwetendheid kan u inderdaad moeilijk inroepen.

1) Minnelijk akkoord is misschien nog mogelijk, dan is het achterstallige btw (maar uiteindelijk is deze wel allemaal betaald?) + 20% boete. Als ze hier fraude willen inroepen, is het 200% boete. Probeer dat laatste te vermijden door uw fout toe te geven en mee te werken met de controle. Interesten zijn 0,8% per maand vertraging. Celstraf is niet aan de orde, faillissement kan niet gezegd worden zonder uw financiële toestand te kennen.
2) Hangt ervan af, welke vennootschapsvorm, wie is eigenaar, etc. Indien u persoonlijk aansprakelijk bent, kan uw woning openbaar verkocht worden.
3) Afbetalingsplannen op 6 maanden worden zelden geweigerd.
4) Meewerken en als ze u een akkoordverklaring met verlaagde boete geven, direct tekenen.

floki79
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 sep 2021 13:29

Allereerst blijft u zelf 100% verantwoordelijk tegenover de Fiscus. Het is aan u om na te kijken of de boekhouder zijn werk goed doet. De omzet valt eenvoudig te controleren, dus onwetendheid kan u inderdaad moeilijk inroepen.

1) Minnelijk akkoord is misschien nog mogelijk, dan is het achterstallige btw (maar uiteindelijk is deze wel allemaal betaald?) + 20% boete. Als ze hier fraude willen inroepen, is het 200% boete. Probeer dat laatste te vermijden door uw fout toe te geven en mee te werken met de controle. Interesten zijn 0,8% per maand vertraging. Celstraf is niet aan de orde, faillissement kan niet gezegd worden zonder uw financiële toestand te kennen.
2) Hangt ervan af, welke vennootschapsvorm, wie is eigenaar, etc. Indien u persoonlijk aansprakelijk bent, kan uw woning openbaar verkocht worden.
3) Afbetalingsplannen op 6 maanden worden zelden geweigerd.
4) Meewerken en als ze u een akkoordverklaring met verlaagde boete geven, direct tekenen.
Hartelijk bedankt. Ik ben een beetje opgelucht.
Ik heb een BVBA en ben de eigenaar (enige zaakvoerder en aandeelhouder)

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2021 13:29

Goedemiddag,

ik ben een freelancer met heel weinig kennis rond de fiscale zaken. Mijn boekhouder doet alles voor mij. Enige dat ik moet doen is gewoon mijn maandelijkse facturen doorsturen en de kosten af en toe in zijn brievenbus steken. Onlangs heb ik een mail gehad van Minfin dat er een verschil is tussen mijn aangiftes en de facturen (2014 - 2017). Het verschil in aangifte komt overeen met de laatste factuur van elk kwartaal dus het gaat over 16 facturen, dus 160K eur omzet in totaal en dat kan ook meer zijn. Nu willen ze hier bij mij een BTW controle uitvoeren.

Zeer twijfelachtige uitleg : u weet dat het 16 facturen zijn voor € 160000.00 omzet telkens de laatste van de maand. Maar kan ook meer zijn ?? Doet u dan geen controle op het facturenboek gedurende 4 jaren ? Dus een correcte nummering doet u ook niet : gezien u zegt dat u de facturen zelf nummert, maar telkens de laatste factuur van de maand zou niet opgenomen zijn. Dus die ononderbroken reeks nummering facturen kan niet blijven kloppen want er ontbreken er minstens 16 of meer.
Ofwel foefelt de boekhouder ofwel TS. Een goede zelfstandige controleert de boekhouding en de boekhouder.


Ze beweren de volgende:
- het gaat hier niet over een fout van de boekhouder wegens het systematische patroon.
- het kan niet onwetend zijn omdat mijn aangiftes worden ingediend door een boekhouder (snap ik niet goed)

ik was niet op de hoogte van de feiten!

BTW zegt dat het om een systematisch patroon betreft : die mensen zijn ook niet dom. Ofwel speelt u niet alles door aan de boekhouder of de boekhouder gaat hier in de fout en is verantwoordelijk. Maar als de administratie MinFin al zegt dat de fout niet bij de boekhouder ligt, zou ik geweldig oppassen.


Ik heb de volgende argumenten:
- al mijn facturen zijn genummerd en werden stipt (in BCC) doorgestuurd naar mijn boekhouder
- ik heb nooit gevraagd aan mijn boekhouder om
- ik heb nooit iets extra betaald aan mijn boekhouder buiten zijn facturen

De boekhouder is familie van een kennis en wij denken dat hij eerder een plezier wou doen.
Ik zou graag de volgende vragen stellen:

1 wat zouden de gevolgen kunnen zijn? Wat is de kans op celstraf of faillissement?
2 is er een manier om mijn gezinswoning te beschermen?
3 wat is de kans dat wij kunnen overeenkomen met de belastingdienst voor een afbetaling zonder beslag op mijn rekeningen etc?
4 hoe moet ik dit verder aanpakken?

1. maakt weinig goede indruk. Hangt af van de inbreuken.
2. Zelfstandige of eenmanszaak : oppassen geblazen. Want ik heb de indruk dat het meer dan € 160000.00 omzet betreft.
3 en 4. Is afhankelijk van welke inbreuken ? Even kleur bekennen omtrent ontbrekende facturen of achter gehouden facturen zou al iets meer klaarheid geven. Dat de controle BTW bij u thuis plaats vindt, is normale procedure ( indien geen bedrijf ).
In 1. spreekt u over faillissement ? en in 3. over verschillende rekeningen ?

Indien u bij de controle de inspecteur kunt overtuigen dat u geen misbruik of bewuste fouten heeft toegepast, is het mogelijk om een afbetalingsplan te bekomen. Alles zal afhangen van de verklaringen en de overige zaken die boven water zullen komen bij de controle. Hopelijk trekken jullie beiden niet in het moeras ( boekhouder normaal verantwoordelijk indien hij uw correcte gegevens heeft ontvangen, en uzelf bij achterhouden documenten ).


Houdt ook nog een rekening met mogelijke stappen van de fiscus ( belastingen ).


Alvast bedankt voor de feedback.


LeenW
Berichten: 12837

#6 , 13 sep 2021 13:40

Ik zie nu pas dat het over 2014-2017 gaat, dat zou helaas wel willen zeggen dat ze voor fraude gaan, omdat het over de uitgebreide verjaringstermijn gaat. Dus dan wordt het ook 200% boete en zit u mogelijk met persoonlijke aansprakelijkheid.

https://www.advocatenkantoor-mattijs.be ... llissement

Ik raad u aan een fiscaal advocaat te raadplegen.


floki79
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 sep 2021 15:45

Ik zie nu pas dat het over 2014-2017 gaat, dat zou helaas wel willen zeggen dat ze voor fraude gaan, omdat het over de uitgebreide verjaringstermijn gaat. Dus dan wordt het ook 200% boete en zit u mogelijk met persoonlijke aansprakelijkheid.

https://www.advocatenkantoor-mattijs.be ... llissement

Ik raad u aan een fiscaal advocaat te raadplegen.
ok bedankt.
in de brief van MinFin gaat het over 2016 en 2017, daarvoor had ik een andere boekhouder maar ze willen wel alles zien, van 2014 tot nu.
de schulden van 2016 en 2017 horen bij de eenmanszaak, sinds 2018 heb ik een BVBA.
Ik zal een fiscaal advocaat inschakelen en desnoods mijn email adres gewoon blootstellen aan de fiscus dat ze al mijn communicatie met de boekhouder kunnen volgen. Ik hoop dat ik op die manier de fiscus kan overtuigen dat ik geen fraude heb gepleegd.

LeenW
Berichten: 12837

#9 , 13 sep 2021 15:48

Ik zie nu pas dat het over 2014-2017 gaat, dat zou helaas wel willen zeggen dat ze voor fraude gaan, omdat het over de uitgebreide verjaringstermijn gaat. Dus dan wordt het ook 200% boete en zit u mogelijk met persoonlijke aansprakelijkheid.

https://www.advocatenkantoor-mattijs.be ... llissement

Ik raad u aan een fiscaal advocaat te raadplegen.
ok bedankt.
in de brief van MinFin gaat het over 2016 en 2017, daarvoor had ik een andere boekhouder maar ze willen wel alles zien, van 2014 tot nu.
de schulden van 2016 en 2017 horen bij de eenmanszaak, sinds 2018 heb ik een BVBA.
Ik zal een fiscaal advocaat inschakelen en desnoods mijn email adres gewoon blootstellen aan de fiscus dat ze al mijn communicatie met de boekhouder kunnen volgen. Ik hoop dat ik op die manier de fiscus kan overtuigen dat ik geen fraude heb gepleegd.
Dat is nog iets anders, voor schulden van tijdens de eenmanszaak bent u zelf aansprakelijk. Bijgevolg kan de Fiscus dan wel aan uw huis als u deze schulden niet zou kunnen betalen.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 sep 2021 16:01

TS : het wordt stilaan een heel ander verhaal. En volgens Leen heeft u zeker en vast behoefte aan een goede fiscaal advocaat.

floki79
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#11 , 13 sep 2021 16:33

TS : het wordt stilaan een heel ander verhaal. En volgens Leen heeft u zeker en vast behoefte aan een goede fiscaal advocaat.
dat is wat ik +- begreep van de brief.
- MinFin heeft een verschil opgemerkt in de aangiftes van 2016 en 2017
- Ze willen een controle uitvoeren om alles te zien (van 2014 tot nu, zowel eenmanszaak als BVBA)
- Tussen 2014 - 2017 had ik een eenmanszaak
- Sinds 2017 heb ik een BVBA

Ik weet niet precies hoeveel facturen werden achtergehouden door de boekhouder, dat zal ik na mijn werk een per een vergelijken.
Al mijn facturen werden per mail opgestuurd naar de boekhouder en dat kan ik bewijzen.
Ik heb mijn boekhouding nooit gecheckt en dat had ik niet mogen doen, inderdaad.

Dat is niet meer als dat eigenlijk. Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden.

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 13 sep 2021 21:51

Mag ik dit een heel raar verhaal vinden? Welke boekhouder boekt er nu systematisch de laatste factuur niet in... ?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 14 sep 2021 09:41

De pagina was misschien vol, en boekhouder wou geen nieuw blad pakken. :lol:

floki79
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 sep 2021 10:09

Mag ik dit een heel raar verhaal vinden? Welke boekhouder boekt er nu systematisch de laatste factuur niet in... ?
bv. mijn boekhouder

ik begrijp niet wat je bedoelt maar in deze anonimiteit om het juiste advies te krijgen zou ik toch durven vragen dat "ik de documenten heb achtergehouden".

jef007
Berichten: 1683

#15 , 14 sep 2021 10:39

waarom zou uw boekhouder dit doen???
wat heeft hij te winnen? wetende dat dit toch ooit uitkomt!!

uw verhaal is eenzijdig

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”