inkomsten 2018 (aj 2019)

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

inkomsten 2018 (aj 2019)

#1 , 04 sep 2021 15:12

Hallo,

Een collega van mij kreeg recent van de belastingen een (voorstel) rechtzetting van zijn aangegeven inkomsten aj 2019 / inkomsten 2018.
Blijkbaar heeft hij enkele fouten gemaakt bij de invulling. De belastingen stellen een aanpassing voor die hij kan weigeren of aanvaarden en de brief sluit af met "fouten bij het invullen, zonder opzet belastingontduiking, 1e overtreding => mogelijk 10% verhoging als boete".

We hebben hebben 2 vragen hieromtrent:
1. Hoe "zeker" is de 10% boete? Wordt dit meteen en altijd toegepast?
2. Hoe komt het dat ze nog een aangifte van 2018-2019 aan het bekijken zijn? Zitten ze bij de belastingen zo erg achter dat ze nog aangiftes van voorbije jaren checken of is het een normale zaak dat ze nog aangiftes van jaren terug opnieuw bekijken?

VG,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 04 sep 2021 15:29

De normale controletermijn is drie jaar.
Uw geval is zeker niet uitzonderlijk.
Ze kunnen tot 7/8 jaar teruggaan ingeval verdenking fraude.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 07 sep 2021 18:28

Dat van die 10 % is standaard bij vraag om inlichtingen. Indien hij akkoord gaat met de aanpassing, is de kans groot dat er geen boete volgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”