Herstelling onder garantie buiten eu

YvesT
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Herstelling onder garantie buiten eu

#1 , 01 sep 2021 22:03

Halle iedereen, ga mijn Gok hier eens wagen als mensen soms met onderstaande ervaring hebben.

Ik heb vorig jaar een auto onderdeel gekocht in zuid afrika.
Nu moet ik dit retourneren voor herstelling onder garantie.

Van wat ik weet moet ik een tijdelijke export licentie hebben.

Maar de hele procedure is me onduidelijk.

Als ik met ups, dhl of FedEx praat dan doen die net alsof bij aankomst in zuid afrika btw en invoer betaald moet worden.
En na het herstellen wanneer het terug in belgie is moet ik er ook weer btw en invoer op betalen.

Dit lijkt me toch niet mogelijk dat men hier opnieuw invoer en btw voor gaan aanrekenen.

Ook werd me verteld dat bovenop de aankoop factuur er een factuur van mijzelf moet bij zitten.
Terwijl er geen geld transactie zal gebeuren.

Heel die procedure om iets te laten herstellen onder garantie lijkt me een beetje van de pot gerukt.
Maar goed er zal wel misbruik van zijn gemaakt in het verleden.

Bedankt alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2021 12:13

Hebt u garantie?

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 03 sep 2021 12:47

Volgens Belgisch recht zijn kosten normaal voor de leverancier. Ik heb echter geen flauw idee hoe het in Zuid Afrika zit. Het lijkt mij eenvoudiger dat u in overleg met de leverancier het stuk in België koopt en de factuur aan hem geeft.

Reclame

Sianna
Berichten: 156

#4 , 04 sep 2021 22:54

10 jaar geleden werd dit ingeklaard met een document EU2: dit is voor tijdelijk uitvoer en invoer, specifiek gericht op herstellingen buiten de EU. Met dat document moest je geen btw en inklaringskosten betalen wanneer het goed opnieuw het land binnenkomt.

Ik ben even gaan opzoeken, en dat bestaat nog steeds. Lees ook eens hier:
https://financien.belgium.be/nl/douane_ ... nning-0#q6

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”