Starten in bijberoep.

Michaeldw
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Starten in bijberoep.

#1 , 26 aug 2021 10:02

Hej iedereen.

Ik overweeg om te starten in bijberoep. Zelf hou ik mij graag na mijn uren bezig met de ontwikkeling van eigen websites, op dit moment beginnen mijn nieuwe websites goed te lopen en komen er kleine inkomsten binnen. Ik schat dat ik nu aan een 250 euro per maand zit zonder enige werk. Wanneer ik wat moeite doe zit ik direct aan +- €500 per maand dat er binnen komt.

Nu was mijn vraag voornamelijk hoe het net zit als zelfstandige in bijberoep met de bijkomende kosten. Je hebt je opstartkosten, sociale bijdragen en personenbelasting die extra betaald moeten worden. Dit kan ik vinden over de personenbelasting:
Kies je voor een eenmanszaak? Dan betaal je personenbelasting op het totaal van je inkomsten uit je hoofdberoep en je bijberoep. Daardoor bestaat de kans dat je in een hogere belastingschijf terechtkomt van 45% of 50%. Je kunt dit vermijden door voldoende beroepskosten te maken.
Je betaald dus ook nog eens extra personenbelasting op je maandelijks loon via de werkgever, hoe kan dat? Dit gedeelte is toch al volledig belast? Het is toch niet zo dat je werkgever je dan ineens een brutto loon gaat betalen zodat jijzelf de kosten kan betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 26 aug 2021 10:22

Allereerst moest u al begonnen zijn als zelfstandige wanneer u herhaaldelijk diensten verricht, ook al is het maar voor 250 per maand. Boetes van de btw voor te laat registreren zijn eerder hoog.

Voor uw vraag over de personenbelasting, wanneer u veel winst maakt met uw bijberoep, komt u in een hogere schaal terecht, waardoor het belastingtarief hoger wordt. Meer verdienen is meer belastingen betalen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2021 14:27

In eerste instantie dient u zich aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen. Afhankelijk van uw inkomsten uit dit bijberoep, werknemer in hoofdberoep, zal u al dan niet bijdragen verschuldigd zijn. Uw inkomsten uit dit bijberoep worden belast als zelfstandige. Uiteraard worden zowel uw inkomsten als werknemer én als zelfstandige belast. Uw inkomen als zelfstandige worden belasten op het bruto-inkomen minus de lasten. U kan zich best wenden tot een ondernemingsloket om uw plichten op vlak van sociaal statuut en btw-plicht te vernemen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 aug 2021 06:28

Kies je voor een eenmanszaak? Dan betaal je personenbelasting op het totaal van je inkomsten uit je hoofdberoep en je bijberoep. Daardoor bestaat de kans dat je in een hogere belastingschijf terechtkomt van 45% of 50%. Je kunt dit vermijden door voldoende beroepskosten te maken.
Je betaald dus ook nog eens extra personenbelasting op je maandelijks loon via de werkgever, hoe kan dat? Dit gedeelte is toch al volledig belast? Het is toch niet zo dat je werkgever je dan ineens een brutto loon gaat betalen zodat jijzelf de kosten kan betalen?
Zo werken belastingschijven niet.

Enkel het bijkomende loon valt mogelijk in de hogere belastingschijf en wordt dus hoger belast.

Maar je moest dit inderdaad al in orde gebracht hebben, aangezien er al maandelijks geld binnen komt.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2021 09:44

TS : lees goed de vorige reacties.
Indien u van de werkgever € 500.00 loonsverhoging krijgt, betaalt u ook meer personenbelasting.
Dus maakt geen verschil uit met : ontvangen loon + inkomsten bijberoep.

Maar momenteel bent u reeds in overtreding : inkomsten die niet aangegeven worden ?

Wat mij ook stoort is de zin : hogere belastingschijf, dit kan vermeden worden door het creëren van beroepskosten. Laat een bijberoep toch niet dienen om kosten te maken, belastingen te omzeilen. Optimalisatie van beroepskosten = geen probleem MAAR kosten gaan zoeken = ten nadele van de personen die hun belastingen correct betalen zonder kromme wegen.

Eerst beginnen met u wettelijk in orde te stellen zoals in #3 Marcus. Dan werken/presteren en dan optimaliseren.

https://www.partena-professional.be/nl/ ... lfstandige

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”