Boekhouder maakte een fout

lexlion95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Boekhouder maakte een fout

#1 , 21 aug 2021 13:19

Twee jaar geleden heeft mijn boekhouder mijn belastingaangifte ingevuld. Echter had hij ingevuld dat er 4 kinderen ten laste waren bij mij (dit waren er 3), ik merkte dit op en stuurde hem een mail. Hij antwoordde dat hij dit zou rechtzetten (hier heb ik een mail van). Nu kreeg ik enkele weken geleden een brief van de fiscus waarin stond dat ik €2000 moet terugbetalen aangezien het verkeerd werd ingevuld. Mijn boekhouder heeft dus gelogen tegen mij.

Ik heb dit bedrag natuurlijk betaald, maar nu vraag ik me af of ik iets kan ondernemen tegen de boekhouder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2021 13:52

https://financien.belgium.be/nl/particu ... inderen#q2

Indien bij de aanslag rekening werd gehouden met 4 in plaats van 3 kinderen, heeft u inderdaad een te hoog belastingvoordeel genoten. U dient dit bedrag dan ook terug te betalen.

Heeft u de boekhouder in kennis gesteld voordat de aanslag werd gevestigd?

Kunnen wij hieruit afleiden dat de boekhouder geen wijziging heeft doorgevoerd?

De cruciale vraag in deze is of u financieel nadeel heeft ervaren door deze administratieve fout. Is dit niet het geval, dan is er geen enkele reden tot een klacht. Heeft u toch financieel nadeel, hou er dan rekening mee dat de boekhouder door u gevolmachtigd werd om een aangifte personenbelasting in te dienen.

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 39669.html
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 aug 2021 13:53

Belangrijke vraag voor deze topic : terugbetaling € 2000.00 wat houdt dit in ? Enkel het verschil tussen aangifte 4 kinderen ipv 3; of belastingen + intresten + boete ?
Bent u particulier of zelfstandige ?

Indien enkel het verschil in belastingen : dan heeft uw boekhouder dit waarschijnlijk doorgegeven en is dit de rechtzetting. In het andere geval is het iets anders.

https://www.elfri.be/rechtspraak/boekho ... oekhouding

Is het een vriendendienst geweest of een officiële opdracht ?

Aanrader : kijk steeds uw aangifte na zelfs een vereenvoudigde als eentje van de boekhouder. Eenvoudig is te zien of uw gezinstoestanden correct zijn = niet moeilijk. Voor de aangifte zelf is het uw boekhouder die zijn kennis moet aanspreken.
Indien foutieve ingaven : verantwoordelijkheid bij de boekhouder. Daarom belang van eerste paragraaf.
Ook belangrijk is te vergelijken of de aanslag gegevens overeenstemmen met aangifte gegevens. Dat kunt u zelf ook. Indien afwijkingen steeds direct de boekhouder aanklampen.

Reclame

lexlion95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2021 13:57

https://financien.belgium.be/nl/particu ... inderen#q2

Indien bij de aanslag rekening werd gehouden met 4 in plaats van 3 kinderen, heeft u inderdaad een te hoog belastingvoordeel genoten. U dient dit bedrag dan ook terug te betalen.

Heeft u de boekhouder in kennis gesteld voordat de aanslag werd gevestigd?

Kunnen wij hieruit afleiden dat de boekhouder geen wijziging heeft doorgevoerd?

De cruciale vraag in deze is of u financieel nadeel heeft ervaren door deze administratieve fout. Is dit niet het geval, dan is er geen enkele reden tot een klacht. Heeft u toch financieel nadeel, hou er dan rekening mee dat de boekhouder door u gevolmachtigd werd om een aangifte personenbelasting in te dienen.

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 39669.html
De boekhouder liet me weten dat zijn fout werd rechtgezet voor de aangifte. Dit staat zo in een een mail die ik kreeg van hem.

lexlion95
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2021 13:59

Belangrijke vraag voor deze topic : terugbetaling € 2000.00 wat houdt dit in ? Enkel het verschil tussen aangifte 4 kinderen ipv 3; of belastingen + intresten + boete ?
Bent u particulier of zelfstandige ?

Indien enkel het verschil in belastingen : dan heeft uw boekhouder dit waarschijnlijk doorgegeven en is dit de rechtzetting. In het andere geval is het iets anders.

https://www.elfri.be/rechtspraak/boekho ... oekhouding

Is het een vriendendienst geweest of een officiële opdracht ?

Aanrader : kijk steeds uw aangifte na zelfs een vereenvoudigde als eentje van de boekhouder. Eenvoudig is te zien of uw gezinstoestanden correct zijn = niet moeilijk. Voor de aangifte zelf is het uw boekhouder die zijn kennis moet aanspreken.
Indien foutieve ingaven : verantwoordelijkheid bij de boekhouder. Daarom belang van eerste paragraaf.
Ook belangrijk is te vergelijken of de aanslag gegevens overeenstemmen met aangifte gegevens. Dat kunt u zelf ook. Indien afwijkingen steeds direct de boekhouder aanklampen.
Dank voor het antwoord. Er is geen sprake van interest of boete. Het was een officiele opdracht en ikzelf ben een particulier.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 aug 2021 14:24

Belangrijke vraag voor deze topic : terugbetaling € 2000.00 wat houdt dit in ? Enkel het verschil tussen aangifte 4 kinderen ipv 3; of belastingen + intresten + boete ?
Bent u particulier of zelfstandige ?

Indien enkel het verschil in belastingen : dan heeft uw boekhouder dit waarschijnlijk doorgegeven en is dit de rechtzetting. In het andere geval is het iets anders.

https://www.elfri.be/rechtspraak/boekho ... oekhouding

Is het een vriendendienst geweest of een officiële opdracht ?

Aanrader : kijk steeds uw aangifte na zelfs een vereenvoudigde als eentje van de boekhouder. Eenvoudig is te zien of uw gezinstoestanden correct zijn = niet moeilijk. Voor de aangifte zelf is het uw boekhouder die zijn kennis moet aanspreken.
Indien foutieve ingaven : verantwoordelijkheid bij de boekhouder. Daarom belang van eerste paragraaf.
Ook belangrijk is te vergelijken of de aanslag gegevens overeenstemmen met aangifte gegevens. Dat kunt u zelf ook. Indien afwijkingen steeds direct de boekhouder aanklampen.
Dank voor het antwoord. Er is geen sprake van interest of boete. Het was een officiele opdracht en ikzelf ben een particulier.
Dus TS dat is de benodigde info. Zoals ook Marcus reeds aanhaalde : geen financiëel verlies, dus no problems.
Boekhouder kan inderdaad zijn rechtzetting correct gedaan hebben ( wat ik geloof gezien u enkel het verschil in aanslag moet betalen ). De administratie van de fiscus kan de aanslag eerst gevestigd hebben, en slechts daarna de rechtzetting van uw boekhouder gezien hebben. In deze 2 jarige corona periode is het voor niemand makkelijk werken geweest.
Dus mea culpa boekhouder heeft niet gelogen. Dus op 2 oren slapen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 aug 2021 15:13

Nu kreeg ik enkele weken geleden een brief van de fiscus
Een brief of een aanslagbiljet?
Bezwaar aantekenen bij de gewestelijke directeur. Het eerste wat de verzekeraar van de boekhouder zal aanvoeren is dat u de schade kon / moest beperken door bezwaar aan te tekenen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

polk
Berichten: 437

#8 , 25 aug 2021 10:08

Nu kreeg ik enkele weken geleden een brief van de fiscus
Een brief of een aanslagbiljet?
Bezwaar aantekenen bij de gewestelijke directeur. Het eerste wat de verzekeraar van de boekhouder zal aanvoeren is dat u de schade kon / moest beperken door bezwaar aan te tekenen.
Met welke grief? Er is toch geen discussie over de inhoud?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 aug 2021 11:18

Met welke grief? Er is toch geen discussie over de inhoud?
Sorry, heb fout gelezen. Dacht dat boekhouder één kind ten laste te weinig had aangegeven.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”