Rode diesel in mijn tank ...... onmogelijk

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Rode diesel in mijn tank ...... onmogelijk

#1 , 20 aug 2021 15:45

Ik heb controle gehad van de douane op mijn brandstof en tot mijn verwondering kleurde deze rood / oranje.
Men stelde mij een minnelijke schikking voor van 500€ maar omdat dit volgens mij niet kan omdat ik steeds bij Avia tank en ik de enige bestuurder van deze wagen ben en nooit rode diesel heb getankt, heb ik dit geweigerd te betalen.
Ik ben stalen gaan nemen in het tankstation en opnieuw een staal genomen uit mijn wagen en alles keurt mooi geel.
Nu de wagen die voor mij gecontroleerd werd, had wel rode diesel getankt en ik heb een sterk vermoeden dat de pomp niet goed gereinigd was.

Nu politie gecontacteerd en die kunnen niks doen zeggen ze.
De douane gecontacteerd voor een tweede test en alles uitgelegd, doen ze niet .
Het enige wat ze zeggen is, dat gaat naar de rechtbank, de douane heeft ALTIJD gelijk op de rechtbank en dat gaat U veel geld kosten....... :oops:
Weet er iemand wat ik nu nog kan doen????

MVG Leda

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 20 aug 2021 15:52

U kan een sterk vermoeden hebben, maar dat is nog geen bewijs. U kan inderdaad de test opnieuw laten afnemen in bijzijn van een gerechtsdeurwaarder en hiermee naar de rechtbank stappen, maar dat is zeker geen garantie op succes.

Leda
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2021 15:59

@LeenW
Dank U voor de tip, ik kan ook mijn kilometerstanden bewijzen en heb facturen van al mijn tankbeurten.
Net een gerechtsdeurwaarder gebeld maar zij hebben daar de middelen niet voor. :x

MVG Leda

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 aug 2021 07:31

De douane gaan dit nooit aanvaarden, je kan ondertussen u tank gereinigd hebben dit zal hun antwoord zijn , je moest onmiddellijk in hun bijzijn een garage opgeroepen hebben om een staal te nemen terug in het bijzijn van de douane .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1141

#5 , 21 aug 2021 09:41

Waarom heb je niet gevraagd voor een 2de staalname maar dan na reiniging van de slang of een andere slang?
Nu die kleurstof kan heel lang zichtbaar blijven in de staalname.
Vriend van me stond met een lege tank maar had wel rode mazout bij voor zijn graafkraan.
Heeft 10 liter overgepompt om tot aan het tankstation te geraken en dan gewone getankt.

Is na x maanden gecontroleerd en was dus ook het verdikt: getankt met rode mazout. Ter plaatse uitleg gegeven waarom en hoe het kwam maar alle begrip van de douane maar ze zagen duidelijk rode in de analyse. Opnieuw staalname gevraagd en terug rode .
Heeft dus mogen betalen. Was nogal prijzig.

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 21 aug 2021 10:16

De douane gaan dit nooit aanvaarden, je kan ondertussen u tank gereinigd hebben dit zal hun antwoord zijn , je moest onmiddellijk in hun bijzijn een garage opgeroepen hebben om een staal te nemen terug in het bijzijn van de douane .
Daar vrees ik ook voor.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 aug 2021 15:18

Nu de wagen die voor mij gecontroleerd werd, had wel rode diesel getankt en ik heb een sterk vermoeden dat de pomp niet goed gereinigd was.
Tankbeurten zijn aantoonbaar -als je ze per kaart betaalt-
Hou je dat ook bij op een of andere manier adhv km-stand ?

Vorige gecontroleerde had effectief rode gebruikt (aantoonbaar)


Contaminatie met vorige gecontroleerde is dan zeker een mogelijkheid.
Geloofwaardige andere mogelijkheid voor de vaststellingen dan zelf frauderen, leidt tot twijfel.
Twijfel dient vrijspraak op te leveren ...


Douane doet niet zo veel vaststellingen rode diesel
Kans dat ze er 2 direct na elkaar zouden doen, wordt daarmee wel héél erg klein


2019 (cijfers over 2018):
https://carbu.com/belgie//index.php/r/s ... 0302278/75

Begin dit jaar liet de FOD Financiën weten dat er het voorbije jaar bij douanecontroles heel wat fraudegevallen met rode diesel werden vastgesteld. Er werden 1.041 gevallen geconstateerd op 60.208 controles.


Kans op 2 positieven meteen na elkaar is dan redelijk absurd klein

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”