Loon en bedrijfsvoorheffing: gezinssituatie

Milo72
Topic Starter
Berichten: 1016

Loon en bedrijfsvoorheffing: gezinssituatie

#1 , 15 jul 2021 15:37

Beste forumleden,
een vraagje voor een vriend:

Hij is een 8-tal jaar geleden getrouwd, zijn partner was op dat moment werkloos. Vermoedelijk heeft hij dit zo doorgegeven naar zijn werkgever.
Echter, een 2-tal jaar later is zijn partner terug aan het werk gegaan, maar hij heeft dit niet doorgegeven naar zijn werkgever.
Vermoedelijk betaalde hij daardoor (te) weinig bedrijfsvoorheffing, wat (vermoed ik toch) bij hun jaarlijkse belastingsaangifte verrekend werd. Echter, door vele aftrekposten kregen ze bij hun aanslag nog steeds een beperkt bedrag terug, dus 't is niet dat ze gigantisch moesten bijbetalen.

De vraag is nu:
- is hij verplicht om zijn werkgever op de hoogte te brengen van deze "fout" in zijn gegevens ?
- kan hem iets ten laste gelegd worden als hij dit NIET doet ? Van de fiscus, of van zijn werkgever ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 16 jul 2021 00:52

1. Nee, is niet verplicht.
Het is iets anders als u vriend zou scheiden of iets dergelijks, want daar zitten mogelijks andere vergoedingen mee gemoeid (hangt van sector tot sector af).
Wat wel kan is dat er in het arbeidsreglement iets over vermeldt staat, al lijkt de kans me klein in dit specifieke geval.

2. Nee. Net zoals je zegt: de afrekening komt pas bij de belastingaangifte zelf.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”