zelfstandige vrijgesteld van BTW. persoonsbelasting: btw nummer op facturen vereist?

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

zelfstandige vrijgesteld van BTW. persoonsbelasting: btw nummer op facturen vereist?

#1 , 14 jul 2021 16:15

Belgie: Ik vraag me af als zelfstandige die valt onder de regeling van zelfstandige of kleine onderneming vrijstelling van btw, moet je om je kosten in te brengen in je persoonsbelasting (btw aangiftes hoeven niet), deze facturen van onkosten je btw nummer bevatten? Of net niet. Bij veel bedrijven rekenen ze geen btw aan vanaf je je btw nummer invult, maar dat mag dus net niet als vrijgestelde, je moet btw betalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2021 16:26

BTW nummer is ALTIJD verplicht op je facturen , ook als men vrijgesteld is van BTW aangiften.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12836

#3 , 14 jul 2021 16:35

BTW nummer is ALTIJD verplicht op je facturen , ook als men vrijgesteld is van BTW aangiften.
Dit klopt niet, voor vrijgestelde belastingplichtigen is het verboden om dit te doen als er niet verlegd moet worden. Dus bij alles van werken in onroerende staat en intracommunautaire levering waar u de btw in het buitenland betaalt, mag dit niet. Ik denk dat dit ook de vraag van TS was.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jul 2021 16:39

BTW nummer is ALTIJD verplicht op je facturen , ook als men vrijgesteld is van BTW aangiften.
Dit klopt niet, voor vrijgestelde belastingplichtigen is het verboden om dit te doen als er niet verlegd moet worden. Dus bij alles van werken in onroerende staat en intracommunautaire levering waar u de btw in het buitenland betaalt, mag dit niet. Ik denk dat dit ook de vraag van TS was.
Sorry maar ik zag niet dat het over buitenland ging !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#5 , 15 jul 2021 11:41

Nee het gaat niet (per se) over het buitenland of over intracommunautaire leveringen.

Mijn vraag is enkel, gezien ik vrijgesteld ben van btw plicht, of ik al dan niet bij een bestelling in België (of in het buitenland), maakt niet uit, mijn btw nummer moet laten vermelden op de onkosten/facturen die ik wil inbrengen in mijn persoonsbelasting voor mijn statuut als zelfstandige in bijberoep.

Op zich geen probleem om dit te laten doen, maar in praktijk worden op veel websites, vanaf je je btw nummer ingeeft,de btw automatisch ingehouden (je moet ze niet langer betalen/voorschieten). Maar aangezien ik net wel btw moet betalen, heb ik daarom op de meeste facturen mijn btw nummer niet laten vermelden. Mijn vraag is of ik die facturen zonder btw nummer kan inbrengen als kosten in mijn personenbelasting of niet.

LeenW
Berichten: 12836

#6 , 15 jul 2021 12:44

Nee het gaat niet (per se) over het buitenland of over intracommunautaire leveringen.

Mijn vraag is enkel, gezien ik vrijgesteld ben van btw plicht, of ik al dan niet bij een bestelling in België (of in het buitenland), maakt niet uit, mijn btw nummer moet laten vermelden op de onkosten/facturen die ik wil inbrengen in mijn persoonsbelasting voor mijn statuut als zelfstandige in bijberoep.

Op zich geen probleem om dit te laten doen, maar in praktijk worden op veel websites, vanaf je je btw nummer ingeeft,de btw automatisch ingehouden (je moet ze niet langer betalen/voorschieten). Maar aangezien ik net wel btw moet betalen, heb ik daarom op de meeste facturen mijn btw nummer niet laten vermelden. Mijn vraag is of ik die facturen zonder btw nummer kan inbrengen als kosten in mijn personenbelasting of niet.
Dat is dan toch verkoop op afstand (vanuit het buitenland)? Anders betaalt u altijd de btw aan de leverancier.

De wet verplicht u uw btw nummer op te geven in een b2b transactie, met uitzondering van de gevallen hierboven.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#7 , 15 jul 2021 13:10

Welke gevallen hierboven bedoel je juist?

Laten we het eenvoudig houden: aankopen in België, vrijstelling van BTW, moet btw nummer op factuur of niet?

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 jul 2021 13:29

https://www.liantis.be/nl/zelfstandig-w ... ernemingen

https://www.acerta.be/nl/starters/start ... ld-van-btw

Mijne mening zeker voor België steeds uw BTW nr vermelden met vermelding zoals in de linken vermeld.

Indien u een bestelling plaats idem dito : BTW nr. en vermelding vrijgesteld ...

U factureert aan uw klant : BTW nr. vermeld maar facturatiebedrag incluis het btw tarief
U ontvangt facturen/kostennota's met vermelding van uw BTW nr. en dezelfde vermelding : leverancier factureert op dezelfde manier.

Beide zaken correct in orde voor BTW en fiscus.

LeenW
Berichten: 12836

#9 , 15 jul 2021 13:54

Welke gevallen hierboven bedoel je juist?

Laten we het eenvoudig houden: aankopen in België, vrijstelling van BTW, moet btw nummer op factuur of niet?
In b2b transacties die geen WiOS zijn, altijd. Dit is een verplichte vermelding op de factuur.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#10 , 15 jul 2021 14:39

Ok bedankt voor de info LYNX XX (jouw links spreken enkel over uitgaande facturen, niet over inkomende facturen, maar goed) en LeenW.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#11 , 15 jul 2021 14:58

Ok bedankt voor de info LYNX XX (jouw links spreken enkel over uitgaande facturen, niet over inkomende facturen, maar goed) en LeenW.
Als u bestelt vermeldt u uw vrijstelling + BTW nr. op uw bestelling, aanvaarding per mail of brief dan is er voor de leverancier ook geen misvatting of achteraf dispuut.

Bij fiscaal brengt u de bedragen inclusief BTW in zowel als aankoop/kosten als verkopen.

etienne1948
Berichten: 33

#12 , 24 jul 2021 20:49

alle kostennota's die u ontvangt kan u gebruiken om deze in mindering te brengen van uw inkomsten. Facturen ( al dan niet met uw BTW nr erop vermeld) , kastickets, bonnetjes (die verantwoord zijn om uw inkomsten te verkrijgen of te behouden) zijn ok voor de belastingaangifte.

vb: een kasticket voor de aankoop van een cartridge voor uw printer , deze som is te klein voor een factuur maar wel ok voor een kasticket.

op de website van www.mesotten.be hebt u een mooie tabel met een overzicht van de aftrekbare kosten.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”