Hoge teruggave personenbelasting?

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Hoge teruggave personenbelasting?

#1 , 12 jul 2021 19:05

Hallo allen,

Ik had een vraagje Ivm het volgende:

Normaal krijg ik steeds zo'n 1500€ - 2000€ terug van de belastingen dankzij de kredieten.
Vorig jaar heb ik mijn ontslagvergoeding gekregen en als ik nu mijn belastingen simuleer, zou ik bijna 10.000€ terugkrijgen??? Kan dit kloppen en trekken diegenen die hoge ontslagvergoeding hebben uitbetaald gekregen zulke hoge bedragen terug of loopt er iets fout?

Er is niets veranderd, buiten de uitbetaling van die ontslagvergoeding. Er is mij precies vaag iets blijven hangen over vakantiegelden ed. ... en dat ik zou moeten doorstorten aan de nieuwe werkgever eens terug aan de slag? Zou het hiermee iets te maken kunnen hebben?

Iemand die dit reeds heeft voorgehad? Alvast bedankt voor de tips.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 12 jul 2021 19:14

Dat kan als er teveel werd afgehouden bij de uitbetaling van de opzeg.
Opzeg wordt belast aan gemiddelde aanslagvoet van het vorig aanslagjaar, niet aan het hogere marginale tarief.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2497
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jul 2021 10:39

Dat kan als er teveel werd afgehouden bij de uitbetaling van de opzeg.
Opzeg wordt belast aan gemiddelde aanslagvoet van het vorig aanslagjaar, niet aan het hogere marginale tarief.
Correct.

Ontslagvergoedingen worden steeds bij uitbetaling hoger belast dan wedden en lonen, omdat u normaal gezien ook een hoger inkomen ( hogere schijf )
heeft dat jaar. De werkgever moet geen rekening houden met uw kredieten of persoonlijke aftrekposten ( privacy en hem ook niet bekend ).

Verlofgelden worden door nieuwe werkgever verrekend.

Dus zoals Thomas aanhaalt : hoe lager uw gemiddelde aanslagvoet vorig jaar : hoe meer u terugtrekt.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”